Over co-creatie en participatie in onderzoek? 13 december 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Michiel van Oudheusden Université de Liège
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Mediërend leren op bs. Theresia
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Ouders en Kinderen Centraal
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Cocreatie in de opsporing
Samenwerken in burgerschap
Derde partij: tussen droom en daad
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Strategie 12 oktober2010.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Betrokkenheid op de werkvloer
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
moderniseren van het curriculum.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Participatie anno 2013 Hoe echt interactief beleid realiseren? Astrid Hulhoven – De Lijn Stef Steyaert - Levuur.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
Besturen met Burgerkracht
Werkgroep e-health PsyDirect
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Laagveengebied Groningen
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Michiel van Oudheusden Université de Liège
A+O project Co-creatie in de praktijk
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
De week van de vrijwilliger
Zonder context geen bewijs
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Over co-creatie en participatie in onderzoek? 13 december 2012 Moet de burger zich nu echt met alles moeien? Wat je zeker moet weten over burgerparticipatie om deze vraag te kunnen beantwoorden. Inspiratiedagen 2012 Over co-creatie en participatie in onderzoek? 13 december 2012 www.levuur.be

Participatie: gooi het maar in de container! Participeren, participatie, participant: in de spreektaal wordt het op alle mogelijke manieren en in alle mogelijke betekenissen gebruikt Maar ook binnen het wetenschappelijk domein vind je een veelheid aan definities: Juridische betekenis van participatie Bestuurskundige/politicologische betekenis Psychologisch/agogische betekenis voorjaar 2010 naam spreker / titel lezing

Psychologische/agogische definitie Definitie van Joke Vandenabeele en Danny Wildemeersch Participatie is groepsgewijs leren waarin een veelheid aan individuele posities, belangen, ervaringen en visies op een gesteld probleem wordt samengebracht en daardoor samen naar oplossingen wordt gezocht. Leren ‘is’ participeren: men moet niet eerst allerlei zaken leren om te participeren, focus ligt op de aard van de praktijken waarin participatie en burgerschap tot ontwikkeling komen (goede procesvoering) Het leerproces voltrekt zich door het mobiliseren en ontwikkelen van de competenties van de actoren die betrokken zijn bij het proces van probleemoplossing Voorbeelden waar je deze definitie in terugvindt : teamwerk, actiecomitees, groepen kinderen,… maar ook goed vorm gegeven participatie processen uiteraard. voorjaar 2010 naam spreker / titel lezing

Waarover het gaat volgens ons Participatie is meer dan inspraak: het geeft ruimte aan engagementen in een organisatie of samenleving. Participatie is een leerproces tussen deelnemers, waarmee betrokkenheid, vertrouwen en draagvlak voor beslissingen wordt verkregen. Het gaat hierbij om open processen, waarin ruimte en tijd is voor het uitwisselen van meningen, bouwen aan gedeelde visies, maar ook leren omgaan met verschillen. Open kan ook gaan over wat er vooraf gaat en wat er uit volgt, hoe past participatie in die ongoing zijn Ook open in de zin dat je niet hoeft vast te zitten aan procedures of methodieken Niet alles wat we zeggen over open, is op alle trajecten van toepassingen

En waarom dan eigenlijk? Argumenten voor participatie Een pragmatisch argument Participatie maakt het beleid effectiever (omdat het draagvlak creëert: betrek mensen (leden, werknemers, burgers,…) en ze zullen het beleid beter aanvaarden) Een moreel argument Participatie bevordert de legitimiteit en het democratisch gehalte van een beleid Een inhoudelijk argument Participatie levert meer en betere argumenten op voor het beleid en dus een beter beleid

Het vertrekpunt van participatie Aanvaardingslogica Constructieve logica

Vergelijking tussen twee logica’s Aanvaardingslogica Constructieve logica Rol management/politiek/ expert/ belanghebbenden Voorlichten/ overtuigen Luisteren/ Argumenteren Rol burger/werknemer/ lid (voorwerp van beleid) Luisteren/ Vragen stellen Beginvraag In welke mate aanvaardt men een vooropgestelde oplossing? Hoe kan een (voorlopige) oplossing eruit zien? Interactiepatroon Vraag- en antwoord Levendige dialoog, luisteren naar elkaars argumenten Resultaat Te nemen of te laten Voorlopige consensus over relevante criteria

De 4 leerassen in participatie De leeras ‘actie’: mensen engageren zich als ze een bepaalde nood, tekort of uitdaging ervaren en moeten hiervoor competenties, vaardigheden en middelen inzetten. De leeras ‘reflectie’: stilstaan bij de effectiviteit van de gevoerde gesprekken vanuit de gekozen uitgangspunten en doeleinden. Het emotionele met het rationele in evenwicht brengen. De leeras ‘communicatie’ : het verbinden van wat leeft in de groep met de buitenwereld: vaardigheden en verantwoordelijkheden binnen de eigen groep scherp hebben en zienswijzen en bekommernissen van buiten toelaten. De leeras ‘onderhandelen’: pendelen tussen het benoemen en verhelderen van verschillen enerzijds (dissensus) en het onderzoeken hoe ze elkaar kunnen verrijken en aanvullen anderzijds (consensus)

participatie in het domein van wetenschap en technologie-ontwikkeling Le roi est mort. Vive le roi! De dood van de klassieke participatieve TA (of niet)? Niet investeren in rechtstreekse/lineaire sturing van het wetenschaps- en technologiebedrijf (of net wel?) Creëer een procesarchitectuur die mobiliseert en betrokkenheid creëert van alle belanghebbenden Combineer werken in de breedte (massa-events) met werken in de diepte (lange termijn, intensievere projecten) Vergt een zorgvuldige selectie en combinatie van methodieken Vertrek vanuit het perspectief van de samenleving, niet vanuit de wetenschappelijke en technologische mogelijkheden

Voorbeelden uit de praktijk Le roi est mort Alle consensusconferenties over GGO’s Mobiliserende procesarchitectuur Nano Nu Perspectief van de samenleving Meeting of Minds www.levuur.be

www.levuur.be