Een sociale werkelijkheid creëren:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doublet deel 1 – de basis.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Presentie: achtergrond, methodiek en filosofie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De marketing-omgeving
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Klassieke AO Leseenheid1
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Van tweeluik naar driehoeken
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Organisatiecultuur en veiligheidsgedrag Frank Guldenmund, Sectie Veiligheidskunde, TU Delft.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Schitterende Organisaties®
Het Aralmeer Telkens op de linkermuis klikken voor vooruit.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Gedrag in organisaties, 9e editie
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Interculturele Competenties / communicatie
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Een sociale werkelijkheid creëren: Hoofdstuk 5 (p 107): Een sociale werkelijkheid creëren: Organisaties als culturen

Inleidend: 1/4 Wat is cultuur?

Inleidend: 2/4 Wat is cultuur? Ontwikkelingspatroon (chronologisch) - kennis, ideologie, waarden, wetten, dagelijkse rituelen Graad van verfijning (thematisch) - overtuigingen? praktisch handelen? = evaluerend/subjectief/interpretatief

Een eigen manier van leven Inleidend: 3/4 Wat is cultuur? Een eigen manier van leven = descriptief/objectief/zonder verdere interpretatie

Een eigen manier van leven ? Inleidend: 4/4 Organisaties? Een eigen manier van leven ?

1. Cultuur en organisatie: Organisatie als een cultureel fenomeen/stadium/product Organisatie en culturele context Bedrijfsculturen en subculturen

1. Cultuur en organisatie: 1/25 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: Organisaties: - macro - micro

1. Cultuur en organisatie: 2/25 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: Samenleving: structuur  organisatie(s) Organisatie = cultureel fenomeen vb. werk

1. Cultuur en organisatie: 3/25 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: Organisatie = Leven vb. werk: - 5/6 dagen/week - 20 km van de woonst - 9u – 17u / shiftensysteem - uniform dragen - …

1. Cultuur en organisatie: 4/25 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: middel en doel fragmentering en differentiatie, bv. arbeidsindeling integratie: overheid, kerken media, ander instellingen, individuen

1. Cultuur en organisatie: 5/25 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: moderne samenleving: organisatie centraal traditionele samenleving: gezin centraal

1. Cultuur en organisatie: 6/25 1.1. Organisatie als cultureel fenomeen: industriële samenleving vs. industriële samenlevingEN nationaliteit vs. beroep Belg - Fransman conciërge - landbouwer

1. Cultuur en organisatie: 7/25 1.2. Organisatie en culturele context: organisaties cultuur

1. Cultuur en organisatie: 8/25 1.2. Organisatie en culturele context: Nat. 1 Management 1 Nat. 2 Nat. 4 Management 2 Management 4 Nat. 3 Management 3

1. Cultuur en organisatie: 9/25 1.2. Organisatie en culturele context: Japan = industriële mogendheid organisatie = collectief * afhankelijkheid * gemeensch. verantwoordelijkheid * wederzijdse hulp

1. Cultuur en organisatie: 10/25 1.2. Organisatie en culturele context: Japan  gezag: - paternalistisch - traditioneel - respect Murray Sayle: - rijstbouw - samoerai

1. Cultuur en organisatie: 11/25 1.2. Organisatie en culturele context: Rijstbouw: - schaarste land, korte groeiperiode - hele groep aan het werk Samoerai: - in ruil voor voedsel, bescherming verlenen Rijstboeren: werknemers Samoerai: management

1. Cultuur en organisatie: 12/25 1.2. Organisatie en culturele context: Onderlinge dienstbaarheid, respect en afhankelijkheid, volgzaamheid, traditie bv. Bankiers: bereid grote risico’s te nemen

1. Cultuur en organisatie: 13/25 1.2. Organisatie en culturele context: Japanse cultuur overname ideeën maar: - promotiemogelijkheden?  relatie ondergeschiktheid – zelfrespect  beantwoorden aan culturele voorwaarden schenkt op zich al genoegdoening

1. Cultuur en organisatie: 14/25 1.2. Organisatie en culturele context: Westerse cultuur: - wedijver, individualisme - winnaar zijn - spel zo goed mogelijk spelen

1. Cultuur en organisatie: 15/25 1.2. Organisatie en culturele context: Japans model van organisatie: - veeleisend werk onderdanig uitvoeren - leed met glimlach dragen  enkel succesverhalen gaan de ronde

1. Cultuur en organisatie: 16/25 1.2. Organisatie en culturele context: Japans model van organisatie: - verdwijnen - overgaan in Westers model van organiseren?

1. Cultuur en organisatie: 17/25 1.2. Organisatie en culturele context: ouder-kind Amerika: opschepperig en exhibitionistisch onafhankelijkheid en kracht zelfwaarde en zelfgenoegzaamheid  organisatie met doorgroeimogelijkheden

1. Cultuur en organisatie: 18/25 1.2. Organisatie en culturele context: positieve bekrachtiging - in bloemetjes zetten, promotie, bonus - plechtige vorm

1. Cultuur en organisatie: 19/25 1.2. Organisatie en culturele context: CULTUUR gevaar: blindstaren op eigen voortreffelijkheid opl: kijken naar andere gedragscodes

1. Cultuur en organisatie: 20/25 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : Wanneer cultuur? patroon interactie individuen taal beelden en thema’s rituelen ….

1. Cultuur en organisatie: 21/25 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : cultuur/filosofie: - familie/groep  samenwerking - ‘beste zijn’ - …

1. Cultuur en organisatie: 22/25 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : bedrijf: - samenwerking, beleefdheid, attentie, hulpvaardigheid motto: wij maken vrienden - oppervlakkigheid bij sommige werknemers

1. Cultuur en organisatie: 23/25 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : oorzaken: - gebeurtenis 10 j. geleden - gedrag president gevolgen: - schijn en werkelijkheid - onderafdeling terug onder moederbedrijf

1. Cultuur en organisatie: 24/25 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : Aanwijzingen voor een bedrijfscultuur: rituelen machthebbers historische achtergrond

1. Cultuur en organisatie: 25/25 1.3. Organisaties en bedrijfs(sub)culturen : Aanwijzingen voor een tegencultuur: sociale verkeer mozaïek: verschillende groepen in een bedrijf extern gevormde groepen mate van loyaliteit: bv. persoonlijk gewin? vakbonden

2. Een organisatorische werkelijkheid creëren (p 124) Cultuur: regels volgen of ‘enactment’ Organisatie: gemeenschappelijke werkelijkheidsbepaling

2. Organisatorische werkelijkheid creëren: 2.1. Gemeenschappelijke werkelijkheidsbepaling: Harold Garfinkel = enactment: - aangeleerde vanzelfsprekendheid - mbv. ongeschreven regels - regels met toegevoegde waarde - situaties gaan anticiperen = sociale werkelijkheid verinnerlijken

2. Organisatorische werkelijkheid creëren: 2.2. Gemeenschappelijke werkelijkheidsbepaling: organisatie = sociale werkelijkheid = samenleving/cultureel fenomeen [samenleving = hetgeen gemeenschappelijk is] organisatie = delen van gemeenschappelijke waarden [organisatie = bedrijfscultuur] bedrijfscultuur = sociale werkelijkheid

3. Sterke kanten en beperkingen van de cultuurmetafoor

3. Plus- en minpunten van de cultuurmetafoor: cultuurmetafoor = nuttig - symbolische betekenis aanwenden/accentueren - zingeving/normatieve lijm - ontwikkelen nieuwe opvattingen en processen - sociale werkelijkheid - management = enactment - organisatieverandering(en)

3. Plus- en minpunten van de cultuurmetafoor: cultuurmetafoor = minder nuttig - gevaar voor manipulatie en controle door management - metafoor niet altijd hetzelfde als de ervaring die men binnen de cultuur zelf heeft - cultuur is holografisch

Besluit: