‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Anneke Lam Harry Weijers
Advertisements

September : Periodiseren
Sonja de Groot Paul Bessems Marcel Lamberts Marijn Evers
Krachttraining in de praktijk
In beweging met type 2 diabetes Datum: 23/10/2008
Testen & Meten Algemene theorie.
WKTRAINING Over mij Eric Kok
LOPEN: ANDERS BEKEKEN.
Variabele duurtraining: Bootcamp
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Weten jullie het nog? Elk voorwerp bestaat uit moleculen
Evaluatie en toetsing: examens met open vragen (corrigeren/scoringssleutels) PSY ZAP-dag III
Club Roeselare Het Leerplan club roeselare
Lineaire functies Lineaire functie
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
4.1 Zonder verplaatsing is er geen arbeid
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Overzicht derde college “ruis”
Hoofdstuk 2: Basisstructuur van het trainingsproces
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Afwachten als methodiek om een ziekteproces te “behandelen”.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Fysieke training bij depressie
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Leerpakket 04 Samen Zweten
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Intensieve interval training Kickboksen
Vragen LP04OWL01 Training & energie.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
G van der Meer, sportarts SMC Tilburg 2006 Alpe d’HuZes Climb 2 Raise.
Cevar Gras, Jesse Betaze en Masapait Saija
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Preventie en trainingsopbouw
Training digitale didactiek
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Toepassingen 5L week 22: ‘Herhaling’ 5L week 22: ‘Herhaling’
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Bijeenkomst September 2015
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
KINECOACH (PRE-) DIABETES TYPE II Maria de Rechter.
Training Les 2, De basisprincipes.  Doelen doorlopen  Terugblik vorige week  Huiswerk  Sorteermethode disciplines  Theorie  Aan de slag  Evaluatiefase.
Technologie in de revalidatie Kun je lopen met een robot? Sacha van Langeveld.
Dr. Sebastian Peters. Sportblessures Nederland (2011, inwoners) letsels medische behandeling 1,3 miljard Waar hebben.
Het trainen van mensen met een NAH
Gepersonaliseerd trainingsadvies
Onderzoek naar Leren en Bewegen
Netwerkbijeenkomst Zorgpad: valpreventie
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Formule bij en tabel maken
Rekenen Les 7 Meten in recepten.
Mens & Maatschappij D-Toets
Intensieve duurtraining
Gesprekstechnieken Les 6.
Verdiepende coachcursus 4
Rollenspel Europese besluitvorming
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie FITT ‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie

Herhaling OWL01 Trainingsvariabelen Directe meting: naald  V02max Indirecte meting: HRR  HRmax Wattage  MET Subjectieve meting: Borgschaal  Talktest

MET (metabole equivalent) Relatieve inspanning activiteit tov rust “meeteenheid voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost, ten opzichte van de hoeveelheid benodigde energie in rust” MET in rust = 1 𝑉02 =𝑀𝐸𝑇 ×3.5

Lesdoelen OWL02 De student kan na deze les: De FITT (Frequentie Intensiteit Tijd Type) variabelen omschrijven. (B) De FITT variabele toepassen voor het opstellen van een trainingsschema bij verschillende personen. (Rc) Voorbereiding: Morree, J.J. de, Jongert , M.W.A. & Poel, G. van de. (2006). Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.  hoofdstukken 5, 9-12

Lesprogramma Definitie FITT ‘spelen’ met FITT Casus opdracht Evaluatie

Definitie FITT FITT staat voor: Frequentie Intensiteit Tijd Type Aantal x per week zwaarte training Duur training Interval/duur/ect.

FITT variabelen aeroob trainingsschema Frequentie 3 x per week Intensiteit 50-85% V02max of HRR (Hrmax) Tijd > 20 min. (interval) Type Interval/duur/of ??? Zwemmen/fietsen/rennen

Casus Semafoor (61 jaar) is naar jou doorverwezen door de huisarts om zijn (aerobe) conditie te verbeteren, bij de nul-meting meet je de volgende waardes: lengte = 1.92 m gewicht = 92 kg V02max = 15 ml/min/kg Bedenk in groepen van 3 de FITT factoren t.o.v. norm en gebruik het MET schema (activiteit)

Bespreken casus Liever vaker dan minder vaak 50% VO2max/METmax (2.14) Frequentie Intensiteit Tijd Type Er is geen ‘perfect’ trainingsschema Aanpassingen vaak nodig Persoonlijk maken Liever vaker dan minder vaak 50% VO2max/METmax (2.14) Liever kort dan lang Tabel!

Evaluatie lesdoelen De student kan nu: De FITT (Frequentie Intensiteit Tijd Type) variabelen omschrijven. (B) De FITT variabele toepassen voor het opstellen van een trainingsschema bij verschillende personen. (Rc)

Evaluatie lesdoelen (2) Toets Eigen trainingsprogramma kunnen verantwoorden (adhv FITT) Hoe pas je de FITT variabelen bij verschillende mensen toe

Volgende les Effecten van aerobe training op het cardiovasculair systeem Voorbereiding: Morree, J.J. de, Jongert , M.W.A. & Poel, G. van de. (2006). Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.  hoofdstukken 4 & 6

Vragen

MET

Krachttraining Naast FITT Omvang (herhalingen x series) Dichtheid (rust-arbeid verhouding)

‘spelen’ met FITT Hoe zou jij een trainingsschema opstellen voor 4000 m renner die sneller wil gaan rennen. Verander je de T (tijd/afstand) of I (intensiteit) Hoe verschilt dit met als hij langere afstanden wil gaan rennen (4000 m  6000 m) Verander je de T of I