De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training Les 2, De basisprincipes.  Doelen doorlopen  Terugblik vorige week  Huiswerk  Sorteermethode disciplines  Theorie  Aan de slag  Evaluatiefase.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training Les 2, De basisprincipes.  Doelen doorlopen  Terugblik vorige week  Huiswerk  Sorteermethode disciplines  Theorie  Aan de slag  Evaluatiefase."— Transcript van de presentatie:

1 Training Les 2, De basisprincipes

2  Doelen doorlopen  Terugblik vorige week  Huiswerk  Sorteermethode disciplines  Theorie  Aan de slag  Evaluatiefase  Transfer (huiswerk) Planning

3  Kunnen uitleggen wat training inhoudt.  Kunnen vertellen welke onderdelen getraind kunnen worden van het paard.  Kunnen uitleggen wat aërobe uithoudingsvermogen inhoudt.  Kunnen vertellen wat anaërobe uithoudingsvermogen inhoudt.  Verschil benoemen tussen interval en duurtraining. Doelen

4  Thema de trainer, opdrachten, planning en eindopdracht duidelijk?  Terugblik op het huiswerk! Gemaakt?  Verschillende disciplines sorteren. Terugblik vorige week

5  Waarom is het bij de training van dressuurpaarden belangrijker om eens iets anders te doen dan bij de training van endurancepaarden?  Ander gebruiksdoel, andere onderdelen om te trainen belangrijk. Gymnastiseren – Uithoudingsvermogen.  Waarom is het goed om met het grondwerk te beginnen als een paard nog een veulen is?  Grondwerk = basistraining, belangrijk voor ieder paard, en als veulen kun je dit aanleren door het paard zijn goede geheugen wat deze dan niet meer zal vergeten de rest van zijn leven. Huiswerk

6 Wat is training?  Training is een oefenproces gericht op verbetering van het prestatieniveau. Prikkel  cellen lichaamsdelen  verbetering  herstel/rustperiode  trainingseffect.  Te zware training: overbelasting.  Te lichte training: geen trainingseffect. Theorie

7  Training moet worden afgesteld op belastbaarheid. Zowel geestelijk als lichamelijk.  Meeste problemen ontstaan aan botten en pezen.  moeilijker beoordelen vanaf buitenkant.  meer tijd tot verbetering. Theorie

8

9  Voor het leveren van een prestatie dienen de volgende onderdelen getraind te worden:  Karakter (zelf)  Coördinatie (zelf)  Beenwerk  Spierkracht (zelf)  Uithoudingsvermogen Theorie

10  Beenwerk: bestaat uit: Botten, spieren, pezen, gewrichten, banden en kapsels! Theorie

11  Uithoudingsvermogen: te trainen in korte tijd. Wordt bepaald door: hart, longen en spieren. 2 soorten uithoudingsvermogen:  Aërobe uithoudingsvermogen: zuurstof verbruikt = duurvermogen.  Anaërobe uithoudingsvermogen, geen zuurstof = explosieve, kortdurende vermogen. Theorie

12 Energie komt glucose, wat uit het voedsel gehaald wordt!  Aërobe omzetting glucose: er ontstaat koolzuur en water. Dit proces komt na 1 min op gang, omdat activiteit van hart & longen is versneld voor voldoende zuurstof!  Anaërobe omzetting glucose: melkzuur gevormd. Brengt veranderingen in de spier teweeg. Te veel = ernstige spierpijn/spierbeschadiging. Hoe beter het lichaam melkzuur kan verdragen, hoe langer dit proces. Door trainen leert het lichaam het gevormde melkzuur beter te verdragen. Theorie

13 Uithoudingsvermogen trainen:  Duurtraining: constante snelheid – lange tijd.  Intervaltraining: hoge snelheid – korte tijd. Theorie

14 Onderdelen:  Karakter, Coördinatie en Spierkracht zelf opzoeken!  Beenwerk en uithoudingsvermogen aanvullen vanuit het document.  Mindmap maken over alle onderdelen die je kunt trainen.  totaaloverzicht/per onderdeel uitgewerkt.  zie voorbeeld op bord.  Eerste 5 min geen vragen aan docent! Aan de slag

15 Terugblik op doelen, vertel – leg uit! Laat zien dat je het snapt!  Kunnen uitleggen wat training inhoudt.  Kunnen vertellen welke onderdelen getraind kunnen worden van het paard.  Kunnen uitleggen wat aërobe uithoudingsvermogen inhoudt.  Kunnen vertellen wat anaërobe uithoudingsvermogen inhoudt.  Verschil benoemen tussen interval en duurtraining. Evaluatie

16  Klaar?  Feedbackformulier invullen  Helemaal ingevuld weer inleveren bij docent.  Voor jezelf aan het werk met de huiswerkvragen als anderen nog bezig zijn! Evaluatie

17  Ga jij deze theorie meenemen naar je stage? Waarom wel/niet!  Hoe ga je dit gebruiken op je stage?  Kan je de theorie vertalen naar de realiteit? Huiswerkvragen maken! Dit is de belangrijkste basis voor de volgende lessen en voor je trainingsschema, maak de vragen hierover dus zorgvuldig zodat we volgende week kunnen bespreken! Transfer


Download ppt "Training Les 2, De basisprincipes.  Doelen doorlopen  Terugblik vorige week  Huiswerk  Sorteermethode disciplines  Theorie  Aan de slag  Evaluatiefase."

Verwante presentaties


Ads door Google