VWO 5 Blok 1: Schrijven http://nederlands5vwo.wikispaces.com.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Schrijfplan Globalisering
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
BLOK 5 WOORDEN + OPDRACHT 1.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
ZW : trillingen 6 WW.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Cursus Lezen 5 vwo.
Stappenplan Samenvatten
1.3 Tand om tand of zachte hand Vergelijking Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
Bouwplan 4Hc.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Hoofdstuk 3 terugblik.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
SET schrijfvaardigheid H5
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Activerende teksten.
Het schrijven van een betoog
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Een beoordeling schrijven
Cursus Leesvaardigheid
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Een informatief Artikel schrijven
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Aantrekkelijk formuleren
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Een instructie schrijven
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo
4 havo Schrijflijn les 3
Betoog.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Inleiding, middenstuk, slot
4 havo Schrijflijn les 5
diagnostische toets leesvaardigheid
Schrijven Zakelijke brief.
Een (informatief) Artikel schrijven
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

VWO 5 Blok 1: Schrijven http://nederlands5vwo.wikispaces.com

Programma Bespreken van opdracht 3, 5, 6 en 7 Theorie bij opdracht 8, 9, 10 en 11 behandelen Maken opdracht 8, 9, 10 en 11 Geen literatuurgeschiedenis, in plaats daarvan huiswerk maken!

1.5.2 Een schrijf- of spreekplan maken Noteer van de opdracht: onderwerp, (vraag)stelling, schrijf- of spreekdoel, tekstsoort (activerende tekst, beschouwende tekst, betogende tekst, informerende tekst, uiteenzettende tekst).

1.5.2 Een schrijf- of spreekplan maken 2. Bepaal een structuurmodel (zie infoboek p. 103-105) Voor- en-nadelenstructuur Vroeger-en-nu-structuur Vroeger-nu-toekomststructuur Probleem-en-oplossingstructuur Verschijnsel-en-verklaringstructuur Bewering-en-argument-structuur Verschijnsel-en-bespreking-structuur

1.5.2 Een schrijf- of spreekplan maken 3. Formuleer de voorlopige titel. 4. Maak een kolommenschema waarin je van elke alinea noteert: De functie van de alinea In telegramstijl de korte inhoud Voorbeeld van schrijfplan, zie infoboek p. 27

Huiswerk voor 5-10-2011 Maken en nakijken Blok 1 Schrijven opdracht 8, 9, 10 Maken en inleveren Blok 1 Schrijven opdracht 11 Evt. vragen noteren