Paragraaf 7: Ieder voor zich

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IJsje is het zachtste beertje van de hele wereld. Voel maar in het boek!
Advertisements

Oorspronkelijk werd dit reeds rondgestuurd als een Word document.
Verrassing!!.
Beelden storm.
Milieuproblemen in Nederland
Gelijkheid voor iedereen
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
De verlichting Paragraaf 2.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
6.3: De jaren zestig.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Het ziekenhuisvenster.
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Het socialisme Paragraaf 7..
Godsdienst 1.
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
Nozems, provo’s en hippies
Nederland tijdens de bezetting
Arbeiders komen op voor hun rechten.
Machtige heren, halfvrije boeren
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Er was eens een kasteel en daar woonde een koning.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Historisch overzicht Nederland
Paragraaf 2.3 De Revolutie Begint!!.
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
Europa wordt christelijk
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Dit digitale prentenboek staat op
Republiek versus Frankrijk
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
De liberale revolutie in 1848
Een vrouw ging naar een dierenwinkel en zag daar een grote mooie
Op weg naar een eerlijker bestuur
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
subcultuur Uiterlijk Gedrag Aussie’s (Australian) Slikken
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Ontzuiling en secularisatie
Blok 3 Samenvatting controle
Jongeren laten zich horen
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
§6.3 Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 7: Ieder voor zich NL na 1945 Paragraaf 7: Ieder voor zich

Half jaren ‘50 Normen en waarden veranderen. (paragraaf 5) Bv samenwonen, sex, vakantie, brommers, enz. Jongeren hadden andere normen en waarden als ouders Hoe kwam dat?

Oorzaken: Jongeren luisterden niet meer automatisch naar wat de kerk zei. Ze waren wel gelovig, maar vonden de kerk iets te ouderwets. Bv: kleding, taakverdeling man/vrouw, seks Jongeren gingen minder naar de kerk: ontkerkelijking

Ontkerkelijking Ook ouderen lieten hun leven minder door de kerk bepalen. Maar bleven wel vaker naar kerk gaan. Meer mensen accepteerden samenwonen ( zonder trouwen) Vrouwen bleven werken na hun huwelijk.

Individualisering Doordat mensen meer gingen werken, en in steden woonden: Minder sociale controle Mensen werden minder in de gaten gehouden. Dus: Individualisering Iedereen kon doen en laten wat hij wilde. Niemand lette op je! (uiterlijk, mening, manier van leven)

Jaren ‘60 Jongeren wilden meer inspraak. Ouders moesten rekening met hun houden! Thuis werd er gepraat over wat wel/niet mocht Op scholen en universiteiten: leerlingenraad Vakbonden voor jongeren. Dit is: democratisering.

Je mening! Politieke partijen luisteren beter naar jongeren. Jongeren gaven meer hun mening over: Milieu Kernwapens 3e wereld landen Homoseksuelen Rechten van vrouwen = actiegroepen