Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
7.1: Van de wieg tot het graf
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
17.3 t/m 17.5 Sociale zekerheid, herverdeling, sociale verzekeringen en sociale voorzieningen.
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
6.3: De jaren zestig.
Burgers regelen het zelf
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
De samenleving in de Vroege Middeleeuwen
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 7: Ieder voor zich
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Nozems, provo’s en hippies
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
De klaskrant De nieuwtjes van december. Sint op school De sint is op school geweest en dit jaar was smulpiet erbij!!!! We moesten smulpiet terug fit maken.
Wet inburgering Heleen Veringa
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Historisch overzicht Nederland
Hoofdstuk 2.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
Godsdienst.
De opkomst van de middeleeuwse stad
Julie en Ira PowerPoint plannex
Power Point excursie Hallo lezers, dit is onze Power Point over de excursie naar het van Gogh museum.
Doe-Mee-Pas. Waarom? Kinderen doen mee Twee kwetsbare groepen in samenleving kans geven om deel te nemen aan sport en culturele activiteiten.
De Republiek in de Gouden eeuw
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
7.1: Van de wieg tot het graf
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 2: Economische crisis
GPO CULTUUR EN MEDIA DOOR TAYSON HICKS, ASMARA PAPA EN NOËLLE DOODEMAN.
De Kerk bepaalde het ritme van het leven
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Een Christelijke samenleving
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Politieke stromingen De liberalen
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 7+8 De hobby’s van Lotte en Sander.
Revoluties in Europa.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Een luxer leven … Afbeelding uit 1953 Reclame uit 1958 De arbeider zit weer goed in zijn broek: mensen hoefden minder zuinig te leven. In 1953 werd de.
Ontzuiling en secularisatie
The American way of life
De leider van de Joodse kerk kwam naar Jezus toe.
Jongeren laten zich horen
Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
§6.3 Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 5 Hollandse huisvrede

Jaren ‘50: Iedereen werkte hard en leefden zuinig. Tweede Wereldoorlog was nog niet zo lang geleden. Nederland moest opgebouwd worden.

Sociale controle Iedereen kende elkaar, en veel sociale controle Men hield elkaar in de gaten Kerk, familie en vrienden controleerden elkaar. Jongeren hielden zich aan de geldende Normen en waarden. Dit zijn ongeschreven regels in de samenleving.

Normen en waarden Gen seks voor het huwelijk Niet samenwonen voor het huwelijk Niet op straat zoenen

Jongeren Bleven tot huwelijk thuis wonen Als ze een baan hadden, betaalden ze een deel aan hun ouders: kostgeld. Elke week naar de kerk Lid van jeugdverenigingen.

Vanaf half jaren ‘50 Meer welvaart in NL Ook jongeren kregen meer te besteden Minder sociale controle: Jongeren gingen meer hun eigen gang. Meer mensen gingen in steden wonen, waar niemand elkaar kent

Jongeren: Voortaan tot 18e naar school Zo kregen ze meer invloed op elkaar. (langer bij elkaar op school) Meer mobiliteit: fietsen of brommers.

1960 Geen school meer op zaterdag Vanaf 1966: vakantie mèt behoud van loon. Lonen omhoog: Jongeren gingen eerder op zichzelf wonen Werkloosheid: uitkering, dus minder afhankelijk van ouders.

1960 Lonen omhoog: dus ook op vakantie! In Nederland

Invloed op jongeren Massamedia Commercie Amerikanisering