Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge
Onderzoek Organisaties maken steeds meer gebruik van computergebaseerde communicatietechnologieën wereldwijd meest gebruikte communicatietechnologie Doel: gebruik van in organisaties verklaren
Methode Drie theoretische benaderingen uit de studie over het gebruik van communicatietechnologie in bedrijven Meta-analyse van recent empirisch onderzoek over het gebruik van in organisaties Exploratief onderzoek om de meta- analyse in de werkelijkheid te testen
Theoretische benaderingen Contingentietheorie: passend verband zoeken tussen de opdracht en het medium dat kan helpen om de opdracht uit te voeren Subjectivistische theorie: de sociale omgeving heeft invloed op de keuze van het medium Situationele theorie: capaciteiten die het medium bezit om bepaalde situationele beperkingen te overwinnen
Meta-analyse Literatuuronderzoek Model opgesteld a.d.h. van vorige theoretische benaderingen Variabelen die invloed hebben op gebruik in organisaties: Opdracht Medium Sociale omgeving Gebruiker
Exploratief onderzoek Model uit meta-analyse getoetst in de Nederlandse tak van een internationaal adviesbureau Survey Gelijkaardig model als het model van de meta-analyse Waargenomen toepasbaarheid is bepalend voor het gebruik van
Vergelijking ander artikel Different Media for Organizational Communication: Perceptions of Quality and Satisfaction (Z. S. Byrne & E. LeMay) Keuze medium is afhankelijk van de boodschap/doel ~ contingentietheorie wordt gezien als een arm medium is vooral geschikt voor dringend nieuws
Discussie Voor welke opdracht/communicatie denken jullie dat een geschikt medium is? Welke variabele heeft volgens jullie het meeste invloed op de toename van het gebruik binnen organisaties?