Filosofie & Religiositeit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

Ontologische argumenten Van Anselmus naar Pruss
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Filosofie & Religiositeit
De beroemdste persoon die er is …
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 3: Het Grote Schisma van 1054.
Karel en grote problemen
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Hoe kun je Geloven? 1.
De christelijke boodschap
Welkom.
Filosofie & Religiositeit Welkom! Reflecties op religie in een post-moderne wereld.
The shortest history of Europe
zaterdag 19 november 2011 door Sander
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Een man lag uit te rusten in het gras en keek naar de lucht
Godsdienst.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
469 Doop Frankische koning Clovis
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Rituelen in het Christendom
De ontwikkeling van Het Christendom..
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
Veranderen brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus?
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
College 4 Kennisleer.
De weg van de rechtvaardigen is stralend als de zon.
Achttiende en negentiende eeuw
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Kvl, 26 ad 1) Tacitus, Josephus, Suetonius ad 2) met vele tijd-en plaatsgegevens, NT volledige manussripten uit 350 n.Chr.
Goed voorbereid naar de Pabo!
De 2e wetenschappelijke revolutie
“de liefde van God”.
De doop in de Heilige Geest
Ga dan op weg… De missie van de Verlosser
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Christus Koning van het Heelal Cyclus B Koraal van Bach voor het einde van het liturgisch jaar « Ecce Homo » in de Kalvariekerk ZONDAG.
De geschiedenis van het Christendom
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Leerdienst n.a.v. Zondag 1 A. Naar de kerk - ook om te leren B. Alles in Christus C. Levenslang: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
Teleurgesteld in mensen Teleurgesteld in God Teleurgesteld in zichzelf  
Averroës Aven Ruiz, Ibn Rushd Over Geloof en Wetenschap in de Islam.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
DE HEILIGE GEEST • verzegeling • verlichting • versterking
De God van de Schriften.
De toekomst van God volgens de filosofen
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 32: Het Grote Schisma van 1054.
De verhouding tussen geloof en rede
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
§2.3 De opkomst van het christendom
Transcript van de presentatie:

Filosofie & Religiositeit Reflecties op religie in een post-moderne wereld Welkom!

Thomas van Aquino (1225-1274 ) Vorm & Zijn Natuurlijke theologie universalia zijn geen onafhankelijke zijnden, maar gebaseerd op de essenties van dingen essenties zijn de Vorm waarin het zijn zich meedeelt; de Vorm bemiddelt het zijn bij Aristoteles bestond niets zonder vorm, voor Thomas is zijn zélf ook een Vorm zijn is de voornaamste activiteit van iets, en impliceert actualisering (verwerkelijking) bij neo-platonisten was het Ene boven & buiten het zijn, bij Thomas is God het zuiverste zijn God is de totaliteit van het in zichzelf rustende volmaakte zijn: Vorm zonder materie, de hoogste actualiteit, zuivere zijns-act 2

Aurelius Augustinus (354 - 430) geloof & inzicht leefde in nadagen Romeinse Rijk (viel uiteen in 476) Koninkrijk Gods: onafhankelijk van aardse staten manicheïsme → neoplatonisme → christendom Confessiones (Belijdenissen): "Wat ik begrijp geloof ik … maar niet alles wat ik geloof begrijp ik" door zelfkennis en bezinning dichter tot God komen zelf-inkeer: interiorisering van het denken twijfel als uitgangspunt (ik denk dus ik ben) ideeën van God zijn de actieve oorzaak van al dat is men kan deze passief leren kennen door introspectie de functie van de rede is zich open te stellen voor de openbaring van het geloof: de Waarheid deelt zichzelf mee, Gods waarheid is al in de ziel aanwezig (vgl. Plato’s aangeboren Ideeën) 3

Europa onder Karel de Grote (kaart: 814) terwijl het Romeinse Rijk was bezweken (476), bleef het christendom zich door de eeuwen heen consolideren Karel de Grote smeedde het verbond tussen kerk (Paus) en staat (Keizer) dat tot de eenwording van Europa leidde: het Heilige Roomse Rijk 4

Europa & het Heilige Roomse Rijk (kaart: 1100) Met het uiteenvallen van het Karolingische rijk werden de 9e t/m 11e eeuw gekenmerkt door desintegratie van centraal gezag en bedreiging door Vikingen, Hongaren en Saracenen. Tegen 1100 centraliseerde het gezag in het Heilige Roomse Rijk zich weer, en was Europa vrijwel volledig gekerstend. De 12e eeuw kende politieke stabiliteit en economische en culturele bloei, en wordt daarom wel de middeleeuwse renaissance genoemd. Internationalisering, kruistochten en scholastiek zijn kenmerkend voor de periode. 5

Artes Liberales: de 7 wetenschappen quadrivium: 4 rekenvakken trivium: 3 taalvakken - grammatica = taalkunde - retorica = effectief spreken - dialectica = logisch redeneren vurige debatten over taal & logica: universaliastrijd (realisme vs. nominalisme) plaats van de dialectische methode (logica) voorbeeld: interpretatie van de eucharistie transsignificatie: brood en wijn symboliseren het lichaam en bloed van Christus transsubstantiatie: brood en wijn worden in essentie het lichaam en bloed van Christus 6

Anselmus van Canterbury (1033-1109) geboren 1033 in Aoste, Noord-Italië 1089: aartsbisschop van Canterbury (Engeland) fel gekant tegen de nominalisten (bijv. Roscellinus) “Credo ut intelligam” (ik geloof om te begrijpen) de ratio staat in dienst van de openbaring dialectiek is ondergeschikt, maar nuttig instrument voor rationele verheldering (scholastiek) “… Geloof op zoek naar inzicht …” God leren kennen veronderstelt 3 stadia: onmiddelijk geloof (via openbaring) redelijk geloof (d.m.v. dialectische studie) gelukzalig inzicht (visio beatifica ) in Hiernamaals 7

Anselmus van Canterbury: Monologion Godbewijs op a-posteriori gronden: alles heeft een verschillende graad van perfectie, is relatief en voorwaardelijk (contingent) dit geldt voor dingen, maar ook voor begrippen alles participeert aan, en is dus afhankelijk van de absolute perfectie de absolute perfectie is onafhankelijk, perfect uit zichzelf, de absolute Vorm / Idee de absolute perfectie is dus niet relatief perfecter dan al het andere, maar absoluut de absolute perfectie moet dus noodzakelijk bestaan 8

Anselmus van Canterbury geloof & bewijs geopenbaarde waarheden zijn bewijsbaar (bestaan van God, de 3-éénheid, menswording van God, wederopstanding van Jezus, etc) er zijn noodzakelijke gronden van waaruit het geloof bewezen kan worden (niet gebaseerd op contingentie) deze waarheden kunnen pas worden ingezien nadat ze zijn geopenbaard 9

Anselmus van Canterbury: Proslogion (1078) “Dat God waarlijk bestaat . . . Dat niet gedacht kan worden dat Hij niet bestaat” Rationeel, a-priori (ontologisch) Godsbewijs: God = “datgene, groter dan hetwelk niets gedacht kan worden” (definitie van God) de ongelovige kan “het grootst denkbare” denken maar als God alleen in het verstand zou zijn zou er nog iets groters denkbaar zijn: een God die ook buiten het verstand bestaat dus God, gedefinieerd als ‘grootst denkbare’, moet zowel in als buiten het verstand bestaan! 10

kritiek op Anselmus’ ontologisch Godsbewijs Gaunilo de Marmoutiers (11e eeuw): overload objection zo kan men alles wel bewijzen: fabeldieren, Atlantis… David Hume (1711-1776): je kunt alleen iets a-priori bewijzen in geval van analytische uitspraken & logische tegenspraak van niets kan a-priori worden bewezen dat het bestaat Immanuel Kant (1724-1804): zijn is geen predikaat (eigenschap), maar een koppelwerkwoord in predikatieve uitspraken wordt het bestaan van dingen slechts verondersteld, niet bewezen Bertrand Russel (1872-1970): er is een verschil tussen zijn en bestaan: zijn is talig, bestaan is reëel 11

denken, zijn & “linguistic framework” Anselmus "Wanneer een schilder van tevoren bedenkt wat hij maken zal, dan heeft hij dit wel in zijn verstand, maar hij ziet nog niet in dat datgene wat hij nog niet gemaakt heeft, reeds bestaat.“ als het zijn verondersteld wordt is het noodzakelijk complementariteit van denken en zijn: met de Idee is het bestaan gegeven Rudolf Carnap (1891-1970): de betekenis van het begrip bestaan is afhankelijk van het gehanteerde linguistic framework (conceptueel kader) dit conceptuele kader geeft de regels volgens welke wij over bepaalde entiteiten kunnen spreken, en de procedures die gevolgd moeten worden om vast te stellen of een entiteit bestaat we kunnen t.a.v. het bestaan van bepaalde entiteiten vragen stellen binnen het conceptuele kader, of extern (van buitenaf) 12

Filosofie & Religiositeit Reflecties op religie in een post-moderne wereld Tot volgende week!