Het socialisme Paragraaf 7..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Liberalisme voor de rijken en Socialisme voor de arbeiders
Advertisements

Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
Koninkrijk Bingo. KONINKRIJK BINGO Wie was de eerste Nederlandse koning? VRAAG.
Milieuproblemen in Nederland
Gelijkheid voor iedereen
Do’s and Don’ts presentaties
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
Een massapers ontstaat
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Liberalen, socialisten confessionelen
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Hoofdstuk 5.
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
De staatsinrichting van Nederland.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Een communistische grootmacht
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
Ontstaan en ontwikkeling van een politieke stroming
Nederland in de 20ste eeuw
Paragraaf 2: Socialistische ideeën
Historisch overzicht Nederland
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
11 Feminisme.
De staatsinrichting van Nederland.
Liberalisme en socialisme
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Opkomst van het nationaal-socialisme
Geschiedenis hoofdstuk 1
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
HISTORISCHE CONTEXT KOUDE OORLOG
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Tijd van televisie en computer, 1950 – Tijd van televisie en computer, Tjuchem, Groningen.
Op weg naar een eerlijker bestuur
Tijd van wereldoorlogen,
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
-Scheiding der machten -Gekozen parlement -Verlichte ideeën
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Politieke situatie Europa rond 1800
H10.2 Feminisme en socialisme
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Paragraaf 10.2 Emancipatie
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen - Ismen
de tijd van burgers en stoommachines
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
§3.4 Politieke stromingen
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
Transcript van de presentatie:

Het socialisme Paragraaf 7.

Wat is socialisme Een stroming die vooral gelijkheid belangrijk vond. Ze wilde dat productiemiddelen in handen van alle mensen waren zodat de opbrengst gelijk verdeeld zou kunnen worden. Onder productiemiddelen hoort bijna alles wat met landbouw of industrie te maken heeft.

Marxisme en de geschiedenis Genoemd naar bedenker: Karl Marx. Hij vond dat er altijd hetzelfde aan de hand was in de geschiedenis: -Een bevolkingsgroep had de productiemiddelen en dus de macht. -Dit was de heersende klasse. -Zij liet de rest van de bevolking voor zich werken: de onderdrukte klasse. Dit leidde vaak tot strijd: de klassenstrijd.

Wanneer kwam er volgens Marx een klassenstrijd? Als er nieuwe productiemiddelen opkwamen, Dus als de economische verhoudingen veranderen ontstaat er een klassenstrijd en komt er een nieuwe samenleving. Marx leefde tijdens de Industriële revolutie, de bourgeoisie had de productiemiddelen in handen en de arbeiders waren de onderdrukte klasse.

Het Marxisme en de toekomst Marx voorspelde een strijd tussen de bourgeoisie en het proletariaat(arbeiders). Doordat er steeds minder rijken komen en de armen het steeds slechter krijgen zal er een revolutie komen. Dan komen de productiemiddelen in handen van alle mensen. Gevolg = een communistische staat. Eerst zal er een dictatuur komen van het proletariaat en daarna een klasseloze samenleving.

Het communistisch manifest Marx schreef dit in 1848 met Friedrich Engels. Hier beschrijft hij zijn theorie en roept de arbeider op zich te verenigen en op te komen tegen de bourgeoisie.

De marxisten vallen uiteen in socialisten en communisten In 2de helft 19de eeuw veel marxistische partijen in Europese landen. Maar de voorspellingen van Marx kwamen niet uit. Arbeiders kregen het iets beter dus niet steeds slechter zoals Marx gezegd had. De meesten leider van marxistische partijen dat het geen zin had te wachten op de ineenstorting van het kapitalisme.

De marxisten zagen 2 mogelijkheden: 1.Gebruik maken van de democratie. Via het kiesrecht de macht krijgen in de regering en zo het socialisme kunnen invoeren. Deze verandering in de leer van Marx wordt revisionisme genoemd. Deze partijen noemde zich sociaal-democratisch. 2. Een revolutie organiseren. Als de gelegenheid zich voordeed zouden de marxisten de regering afzetten. Dit gebeurde in Rusland. Zij gingen hun partij communistisch noemen.

De invloed van het Marxisme Invloed van de leer van Marx toch groot: Rusland werd communistisch en veel andere landen ook. Maar steeds minder. In veel Europese landen kregen socialistische partijen en vakbonden. Hierdoor veranderde ook het denken van niet socialisten. Steeds meer mensen vonden dat iedereen gelijke kansen moest krijgen.

Begrippen Marxisme, marxisme-leninisme, revisionisme, socialisme, heersende klasse. Huiswerk woensdag 23-2 5de uur: Samenvatting par5. blz 60 werkboek.

Verboden te zeggen Een leerling krijgt een kaartje met het woord dat hij moet uitleggen. Maar hierbij mag hij een aantal woorden niet zeggen. De rest van de klas moet het woord raden. Wie het eerste het goede woord raad is als volgende aan de beurt.