CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiecoachbijeenkomst 9
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
CREATIVE MARKETING Kickoff, jaar 1, Winter november 2009
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009
CREATIVE MARKETING Kickoff, jaar 1, Winter november 2009
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 11 oktober 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
BRAND DESIGN MERKIDENTITEIT IN WOORD EN BEELD.
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit Mail:
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Identiteit CMDMEC01-2 les 6 (7) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Pulse Clothing DennisVincentRoel. Inhoud Merk-strategieMerk-identiteit Visuele merk-identiteit Ontwerpproces Concept ontwerp.
Brand Design Inhoud. Brand Design Inhoud Identiteit - imago.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Let’s get started Marketing? Marketing!
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
Personal Branding.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
7dec. MedMec les 6 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Digi(bord)boek project <titel project>
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Les 1: Introductie Marketing
Transcript van de presentatie:

CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008 Merkstrategie, Mentale en visuele merkidentiteit Docent: Saskia Best

Agenda Weekindeling herfstkwartaal Merkstrategie Mentale merkidentiteit Visuele merkidentiteit Oefening Afsluiting: vragen?

Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Introductie, organisatie etc, inhoudelijke start WC 2: Branding: the essentials WC 3: Branding: onderzoek + begeleiding project WC 4: Branding: strategie WC 5: Branddesign Model WC 6: Ontwerpen voor Brands, inleveren groepsopdracht WC 7: Presentatie groepsopdracht WC 8: Het managen van Brands + begeleiding project inleveren individuele opdracht

Merkstrategie Verbinden van grote lijnen naar een focuspunt, een verenigd idee, een unieke strategische positie, een succesvol merk analyseren < - > ontdekken groot < - > klein methodisch onderzoeken < - > strategische verbeelding Rationeel denken < -> creativiteit Het doel en het spel van strategie. Het tegelijkertijd kijken door een verrekijker en vergrootglas

Fasen in het strategisch proces Begrijpen Wat speelt er in mijn markt, organisatie en wat zijn de ontwikkelingen? Doe onderzoek! Verhelderen Wat is de kern van hetgeen zich afspeelt? Wat doet er echt toe, levert concurrentievoordeel en zijn echt onderscheidende waarden? Maak het expliciet! Positioneren Waar in het speelveld kan ik waarde toevoegen en hoe? Kies een positie! Tot de essentie komen Wat is het centrale idee, het unieke concept en de kernboodschap waarmee ik mijn doelgroep succesvol ga bedienen? Maak een elevator pitch The Big Idea Verwoord in een Tagline! Fundament onder het strategisch proces is het leren uit onderzoeken, interne audits, signalen vanuit klanten etc. Krijg gevoel bij de “onderstroming”. Misie statement e.d. zijn redelijk eenvoudig te verwoorden; the big idea heeft zijn kracht in de eenvoud is juist daarom veel moeilijker te definiëren. Voorbeelden big idea: Sence and Simplicity – Phillips State of happiness – Centre Parks …..

Oefening Beschrijf in kernwoorden de strategische fasen van het merk Apple als “Big idea”. Individueel, 10 minuten Klassikale terugkoppeling Ter inspiratie voor de opdracht: http://www.youtube.com/watch?v=S99yP2m-3N8 Laat aan de hand van het filmpje de studenten stoeien met de verschillende fasen VB: Begrijpen: Mega trends als: ontwikkeling van massa individualisering, onderscheidend willen zijn Verhelderen: Multimediaproducten als statement Positioneren: Trendy, creatief, innovatief Big Idea: Think different – Apple

Van “Big Idea” naar… Hoe verder? Vertaalslag naar een merkidentiteit Mentale merkidentiteit De basis, het DNA, de ziel van het merk Visuele merkidentiteit De vormgeving: zien, voelen, ruiken, horen, proeven, taal, personen

Mentale merkidentiteit Uitwerking van de “Big Idea” naar het merkinnerlijk. Geef je “Big Idea” een ziel: merkvisie merkmissie merkwaarden merkpersoonlijkheid merkbelofte merk-kernconcept Put uit elementen van de strategie 8

Merkvisie Beschrijft een toekomstbeeld van de markt en de positie van het merk hierin “Over 10 jaar zijn voor de meeste consumenten de dagelijkse koffie- en theerituelen aangevuld met een cup-a-soup moment” 9

Merkmissie Geeft aan wat er moet gebeuren om de merkvisie te realiseren. “Ontwikkel naast het 4 uur Cup-a-Soup moment ook met 12 uur Cup-a-Lunch moment en het 22u Cup-a-Snack moment” 10

Merkpersoonlijkheid Typeer het merk door het te omschrijven als mens. Is het een man of vrouw, jong of oud, traditioneel of modern. “Marlboro: Een stoere Amerikaanse cowboy bij wie je zijn ruige leven aan zijn gezicht kan aflezen” Denk bijvoorbeeld ook aan het type “intercedent” van Randstad 11

Merkbelofte Samenvatting van wat het merk de consument te bieden heeft. Liefst in één zin. “C1000 geen fratsen, dat scheelt” 12

Merk-kernconcept Het merk samengevat in één of een paar woorden. “Veilig” (Volvo), “Zacht” (Page) 13

Oefening Bepaal het merkinnerlijk van een auto. De klas wordt opgedeeld in 2 hoofdgroepen. De ene helft werkt het merkinnerlijk van BMW uit; de andere van Renault. Werk in groepjes van 3 tot 4 personen (20 minuten) 2 groepen, van elk merk één, presenteren hun bevindingen en wordt inhoudelijk bediscussieerd met de klas. Uitwerking staat in het boek “Als jij een merk zou zijn” op blz. 29.

Visuele merkidentiteit Wat zie je bij een merk? Welke kernwaarden? Maar niet alleen wat je ziet, ook wat je hoort, voelt, proeft, ruikt. Je zou ook kunnen spreken van een zintuiglijke merkidentiteit.

Verpakking en visuele merkidentiteit Mentos: wat proef je, ruik je, en eventueel: hoor je, zie je, voel je?

Verpakking: Axe wat proef je, ruik je, en eventueel: hoor je, zie je, voel je?

Oefening (als backup voor je uitwerking van de opdracht) Bepaal het merkinnerlijk van een auto. De klas wordt opgedeeld in 2 hoofdgroepen. De ene helft werkt het merkinnerlijk van BMW uit; de andere van Renault. Werk in groepjes van 3 tot 4 personen (20 minuten) 2 groepen, van elk merk één, presenteren hun bevindingen en wordt inhoudelijk bediscussieerd met de klas. Uitwerking staat in het boek “Als jij een merk zou zijn” op blz. 29.

Merkinnerlijk van jullie brand 15 minuten voorbereiding Maak een sheet 2 minuten pitch Uitwerking staat in het boek “Als jij een merk zou zijn” op blz. 29.

Vragen? Download college: via startpagina E-mail: s.e.best@hro.nl En kijk regelmatig op het blog van de vakgroep via de startpagina Tot volgende week! INLEVEREN OPDRACHT