Amsterdamse grachtenmodel Maaike Snelder
Probleemomschrijving & doel Amsterdamse grachtenmodel Probleemomschrijving & doel Drukte neemt toe Overlast neemt toe (geluid, problemen woonboten) Onbekend hoeveel boten er varen In kaart brengen van de drukte om te kunnen sturen Informeren Strategisch Handhaving feestende mensen/muziek Huidige indicatoren voldoen beperkt aan uitgangspunten nieuwe indicator: Zijn sectoraal (hoofdwegennet, spoor, binnenvaart) Zijn gericht op gebruik en beschikbaarheid infrastructuur Geven nauwelijks handvatten voor beschrijven van wisselwerking tussen ruimte en mobiliteit Dekken niet alle elementen verbonden aan “moeite”, zoals onzekerheid, kosten en comfort af Nemen beleving/gebruikswaarde van de reiziger onvoldoende mee Differentiëren niet naar economische belangrijke stromen 2 14 oktober 2011 2
Amsterdamse grachtenmodel 40 6
3 vaartuigtypes - 27 scenario’s Amsterdamse grachtenmodel 3 vaartuigtypes - 27 scenario’s Vaartuigtypes < 4 meter Waterfietsen+ 4 – 14 meter Sloep + > 14 meter Rondvaartboten+ Scenario’s - dagcodes Soort dag: Weekdag Weekenddag (Feestdag/evenement) Weer Slecht < 5 Normaal 5 -7 Mooi >7 Seizoen Nov - Mrt Apr – Jun & Sept- Okt Jul - Aug
Amsterdamse grachtenmodel Data - inwinning Enquete
Historische data – Prinsengracht Amsterdamse grachtenmodel Historische data – Prinsengracht
Werking model 2 versies Online model Offline model Amsterdamse grachtenmodel Werking model 2 versies Online model Offline model
Online model Netwerk Stremmingen App-data Online simulatiemodel Amsterdamse grachtenmodel Online model Netwerk 1 x per kwartier simulatie tot rest van de dag Stremmingen 1 x per dag 02.00 uur App-data Online HB-schatter Online simulatiemodel HB-matrices Extra routes Enquetes Dienstregelingen Routegenerator Routesets Historische database + dagcode Sensordata Weerdata
Offline simulatiemodel Amsterdamse grachtenmodel Vraagvariatie Eénrichtingsverkeer Afsluiting Snelheidsaanpassing Offline model Maatregelen Scenariokeuze Modelrun voor hele dag Netwerk Offline simulatiemodel Stremmingen HB-matrices Routesets Simulatiedatabase
Amsterdamse grachtenmodel Kwaliteit
Amsterdamse grachtenmodel
Vervolgstappen Zelflerend model wordt steeds beter Amsterdamse grachtenmodel Vervolgstappen Zelflerend model wordt steeds beter Validatie obv onbemeten grachten Reistijdvalidatie Transponderdata rondvaartboten Betere routes - routegenerator Verbeterde routekeuze bij stremmingen
Amsterdamse grachtenmodel Vragen? maaike.snelder@tno.nl