Questionmark Perception bij de VU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Presentatie Praktijkscholen
Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.
10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Onder welke voorwaarden kan online toetsen effectief zijn?
Nationale toetsinfrastructuur?!!!!!!!
“Digitaal toetsen en toets gestuurd leren”
Internet boekhouden in de praktijk Kennismaken met Noordzij Online.
No nonsense methode ICT vaardigheden
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
, APS-FI Wiskunde en ICT jos tolboom, Rug FWN Effecten van digitale feedback.
Perception 4 HG Frank Lorijn Josef Sennekool.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Osiris Presentatie Klantenmiddag UCI, 13 januari 2011 Thomas Dessing, Dienst Studentenzaken - Radboud Universiteit Nijmegen.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
TENTAM MC tentamenverwerking op de UT. TENTAM OP DE UT2 TENTAM Eigenaar S&O Vanaf 1984 in gebruik Jan van Zyll (Verwerking) (ICTS- Spiegel 307) Jan de.
2004-nu: Safe Assign(-ment) op de VU
Testen upgrade Blackboard
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing?
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
METIS © Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Wat is metis Aanpak Rollen Planning Ondersteuning.
BEP Software Welkom bij deze presentatie van onderdeel van.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
Copyright Tebrona 1999 Tebrona Data Systemen Copyright Tebrona 1999 Tebrona Data Systemen Beijerlandselaan EH Rotterdam Telefoon:
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Summatief toetsen in Blackboard
Sterke authenticatie via SURFconext Eefje van der Harst 24 maart 2015.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
10 JAAR DIGITAAL TOETSEN (OP DE VU) IR. SILVESTER DRAAIJER.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Karin van Bakel; Projectleider digitaal toetsen Judith Schep; Functioneel coördinator toetsbureau Digitaal toetsen op de HHs.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen 17 juni 2010.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Digitaal nakijken met Turnitin
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 8 oktober 2012 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Informatiebijeenkomst Aanbesteding Toetsservicesysteem
Workshop Quayn
Verkenning online toetssysteem RSM
Learning Content Management Systeem
ETUDE Toetsservicesysteem
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Transcript van de presentatie:

Questionmark Perception bij de VU Silvester Draaijer Onderwijscentrum VU

Onderwijscentrum VU VU: 18.000 studenten Onderwijscentrum VU 1e graads lerarenopleiding Hoger Onderwijs o.a. team ICTO Communities of Learners als centraal thema Assessment is één van de aandachtspunten Pre-master assessment VU Portfolio Peer-Review (SURF project met UU en TUD) Digitaal Toetsen

Waartoe? Toetsen dicteert studiegedrag van studenten in belangrijke mate Onderwijs ontwikkelen: begin bij de toets Formatieve toetsing: informatie verkrijgen en geven over vorderingen en uitstippelen leerplan Summatieve toetsing: cijfer geven, civiel effect

Waarom digitaal toetsen? Transparantie van onderwijsmiddelen Onderwijs in digitale omgeving Toetsing in digitale omgeving (waarom bij tentamen schrijven met pen en papier?) Samenwerken aan toetsbanken Directe terugkoppeling naar studenten Snelle analyse van toetsen en resultaten Gebruik van multimedia en andere vraagvormen plaatjes, foto’s, animaties, simulaties, video’s Andere respons akties Verhogen van kwaliteit toetsontwikkelproces validiteit van toetsing

Middelen - 1 Onderwijscentrum VU: Tentamenservice (schrapkaarten – Teleform SIMAC) Blackboard’s Assessment manager Respondus Questionmark Perception

Blackboard Assessment Laagdrempelig Docentsturing Beperkt aantal vragen in itembank (0-250) Voldoende mogelijkheden voor maken gesloten toetsvragen (pro: numerieke variabelen) Voor eenvoudige tussentoetsen Eenvoudige toetsanalyse

Respondus Laagdrempelig Docentsturing Voor maken van ‘mooiere’ toetsvragen (plaatjes, multimedia, wiskundige formules) Voor beheren van grotere toetsbanken (100 – 600 vragen) en in meerdere cursussen Voor eenvoudig en snel ‘printen’ van toetsvragen Voor beveiligde afname (Respondus LockDown Browser) Brug naar QMP

Questionmark Perception Waarom een extra digitale toetsomgeving voor de VU? Blackboard toch beperk (maar wordt wel beter) Bescherming van toetsvragen Samenwerken ontwikkelen Voor tentamendoeleinden nog niet geschikt (m.n. toetsanalyse) Alternatieven Questionmark Perception TestVision Etude Egel MapleTA (o.a. algebraïsch, numeriek) Brownstone Diploma TOIA

Questionmark Perception Waarom QMP voor de VU? Geschikt voor itembanking Goed in aanmaken complexe toetsvragen en lay-out (geavanceerde vraagtypen, aanpassing lay-out) Goed in maken van complexe toetsen (conditionele opties, verfijnde puntentoekenning) Geschikt voor tentamineren (betrouwbaarheid, beveiliging en goede toetsanalyse) Integratie met andere systemen mogelijk Grote Installed Base Hosting en support mogelijk in NL QTI Het schaap met de 5 poten?

Questionmark Perception Eigenschappen: Gemaakt voor en door specialisten Steile leercurve Externe kosten (betalen per auteur, student, beheerder, functie) Complexe structuur en authorisatie Kortom: Hoge drempel – dus je moet het als instelling of faculteit ECHT willen

Systeem overzicht QMP v4 Communicatie ICTO Qpack Ontwikkel- omgeving Inter-net Afname omgeving AUTEURS PC’S Internet

Machinerie Hosting door STOAS QMP v4.3 UK server met 2x 2,6Ghz Dual Core processor met 8Gb geheugen Daarop draait de QMP4 VMWare omgeving met 1x 2,6GHz Dual Core en 3,5Gb geheugen Operating system is Windows 2003 SP1 Database in gebruik is SQL server 2005 Webserver is in combinatie met IIS6 (Windows 2003) HDD: SCSI op 15K, 8 MB cache VMWare bevat dezelfde componenten De database zit in de VMWare omgeving Goed voor 140 studenten die getemporiseerd inloggen Uitbreiding naar Load Balanced omgeving wordt voorbereid

Ervaringen en stavaza FBW – practicumtoetsen VUmc – diverse tentamens Postdoctoraal onderwijs Letteren – diverse oefenbanken ALW – zelfstudie oefeningen, digitale tentamens Taaltoets VU ACTA – diverse tentamens Leren met vallen en opstaan Veel troubleshooting nodig Performance en stabiliteit garanderen

Middelen 2 - mensen Werkvloer – docenten Zelfstandig werken met software Decentraal – facultair ondersteuners Ondersteuning op werkvloer door beheerders per faculteit. Werken nauw samen met centrale ondersteuners Centraal – VU-brede ondersteuning Ondersteuning op facultair niveau en werkvloer door mensen van Onderwijscentrum VU, Dienst IT en hosting-partner voor technisch, applicatie en functioneel beheer (training, scholing, troubleshooting, advies)

Middelen 3 – fysieke omgeving Toetszaal Licht, Lucht, Rust, Ruimte …. OER Proctoring: toezicht op fraude, controle op identiteit, spieken, chatten etc… OER Nog een probleem voor grote cohorten

Afnameproces ICTO Fac Beh. Fac. Beh. Fac. Beh. Fac. Beh. Studenten invoeren ICTO Groepen maken Fac Beh. Schedules maken (groepen of studenten aan een toets koppelen) Fac. Beh. Toets laten afnemen Fac. Beh. Verwerken en analyseren van resultaten Fac. Beh.

Toetsanalyse Opvragen van allerlei rapporten mogelijk Leren hoe je snel en effectief rapportages maakt kost tijd Excel blijft nodig

Stand van zaken Onderwijscentrum VU heeft werkbare omgeving Uitbreiding naar Load Balanced omgeving Investering in software en licenties € 75.000 Centraal beheer verder regelen Integreren met Blackboard/LDAP …

Keep your cool Wat geleerd Opnemen in organisatie kost veel tijd Vragen maken kost veel tijd Richten op itembanking, innovatieve vraagvormen Het blijft allemaal mensenwerk Vallen en opstaan Integratie nog niet eenvoudig Keep your cool