Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Sportraad Tilburg 15 mei 2008 Welkom.
Briefconventies 6 januari 2014
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Ingenieursvaardigheden
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Effectieve instructie
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Workshop Persberichten schrijven Dinsdag 21 oktober 2008
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Van de juridisch dienstverlener
Nuttige links Jessica Scofferi.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Workshop Fondsen werven
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een contactpersoon toevoegen Via uw lijst met contactpersonen kunt u gemakkelijker communiceren.
5. Schrijfvaardig Blz.24 Blok 1. Uitleg blz. 24 t/m 26.
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
Workshop Tips & Tricks CV
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Structuur op Microniveau
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Artikelen, interviews, persberichten  Algemene media (dagbladen, radio, tv)  Vakbladen  Websites Effectief voor kennisdeling en valorisatie Publiciteit.
De musical Alladin. Het begint bij de PR PR= Public Relations> bekendheid/ ruchtbaarheid De pr-groep maakt reclame voor de musical Aladin. De PR-groep.
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
EXTERNE COMMUNICATIE Een ‘force multiplier’! Bart Bams / NHC Utrecht 25 januari 2014.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Overtuigende tekst/betoog
Scherpe foto van het project.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Een beschouwing schrijven
4 havo Schrijflijn les 4
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Lezen samenvatten.
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Betoog.
Inleiding, middenstuk, slot
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Een (informatief) Artikel schrijven
voorbeeld volgende bladzijde terug
Welkom in groep 6/7!.
OVERTUIGEN.
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009

Pers & Publiciteit n Voorstellen n De krant u Brabants Dagblad u Huis-aan-huisbladen n Het persbericht n De kop n Reader n Contact Indeling workshop

n Het dagblad u Nieuws/reportages/achtergronden/commentaren en meningen/rubrieken u 6 dagen in de week u onafhankelijk - eigen keuzes redactie u actueel / actualiteit u criteria nieuwswaardigheid Pers & Publiciteit De krant Brabants Dagblad

n Het huis-aan-huisblad u 1x per week u afhankelijk / geen eigen keuzes redactie u actueel / actualiteit u criteria nieuwswaardigheid Pers & Publiciteit Huis-aan-huisbladen De krant

n Over WIE gaat het? n WAT is het? n WAAR is het? n WANNEER is het? n WAAROM is het? n HOE gaat het allemaal gebeuren? Pers & Publiciteit De inhoud: de 5 W’s en de H Het persbericht

n Persbericht - kopregel - lead - basistekst - eventueel korte informatie over de organisatie - note voor de redactie n Oprolbaarheid Pers & Publiciteit Het persbericht De inhoud

n Maak de redactie ‘lekker’ n Wetenswaardigheden/bijzonderheden n Eenvoud n Foto n Persbericht aanleveren (hoe en wanneer?) n Geen herhaling Pers & Publiciteit Het persbericht Aandacht trekken bij de redactie

Opdracht n De 5 W’s en de H uit tekst halen n Bespreken opdracht Pers & Publiciteit Het persbericht

Pers en publiciteit n Hoe maak je een goede kop u nieuws in 1 zin samenvatten u lengte van de kop u regels u tips De Kop

Pers en publiciteit n Opdracht ‘koppen’ maken u koppen schrijven u bespreken van opdracht De Kop

Pers en publiciteit n Opdracht ingestuurde persberichten u In een groep bespreken van ingestuurde persberichten: - W’s en H - belangrijkste boodschap in 1e alinea - kop - taalgebruik / schrijffouten u Bespreken opdracht Persberichten

n Communicatieplan n Actielijst communicatie per activiteit n Uitgebreide informatie in reader Pers & Publiciteit Communicatie Reader

Contact n Zoek een contactpersoon op de redactie n Lijst met contactgegevens Pers & Publiciteit Bij wie moet je zijn?

Contact n Duidelijk en helder n Onder ieder bericht een korte opsomming u activiteit u datum u aanvang u lokatie u telefoonnummer voor contact Pers & Publiciteit De informatie

En toch…. n Feitelijke onjuistheden worden rechtgezet n Reageer meteen n Controleer eigen gegevens Pers & Publiciteit kan het misgaan

Tot slot n Nog vragen? Pers & Publiciteit