in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
wiskunde in vernieuwd vmbo
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Welkom.
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Nieuw Nederlands 4e editie
Op naar…
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Informatie Voortgezet Onderwijs
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
De overstapafspraken schooljaar POVO.  Introductie  Functionarissen  Programma  Overstapkalender
Programma Doelen bereiken met het Leerplan
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
PRIMO Opleiding Taalexpert
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
PWS = de eindscriptie van de havo
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Volop keus, durf te kiezen
De eindexamentrainer voor het VO!
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
De Rotterdamse Business Case
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Profiel van een plusleerling
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen ERK in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen

Programma ERK: Inleiding & Stand van zaken Discussie: aansluiting PO en VO Mogelijke oplossing met Got It?! Rondvraag

1. ERK in het kort Het ERK beschrijft vaardigheidsniveaus van taalbeheersing, in termen van: taalomvang: wat moet je kunnen, in welke contexten en voor welke doelen? > can do’s taalcomplexiteit en mate van correctheid : hoe goed moet je het kunnen?   > receptieve en productieve kenmerken.

Redenen… een omschrijving van alle vaardigheden gekoppeld aan competentieniveaus; objectieve richtlijnen voor de beoordeling van de taalvaardigheid van een leerling; een duidelijk kader bij het geven van feedback en ondersteuning aan een leerling; de mogelijkheid om de prestaties van leerlingen te vergelijken, niet alleen onderling of met die van andere klassen, maar ook met andere scholen, in binnen- of buitenland.  Bron: www.erk.nl

Wettelijk kader Formeel is het ERK al tot op zekere hoogte vastgelegd: met ingang van 2009 (vmbo), 2010 (havo) en 2011 (vwo) heeft het CITO er bij de constructie van de VO examenopgaven rekening mee moeten houden.  OCW verkent op dit moment de mogelijkheden om het ERK in regelgeving verder te verankeren. Het ERK is op dit moment nog niet verplicht. Bron: www.erk.nl

Naslag Taalprofielen. Leerlijnen voor competentiegericht vreemdetalenonderwijs. Schoolexamens, SLO: Handreiking mvt www.erk.nl/docent/materialen

ERK Geheugenopfrissers ERK-spel Inschatten niveaus

Discussie Meer werken met de vaardigheden, met name leesvaardigheden. In het basisonderwijs al differentiëren op VO ( VMBO / VWO). Meer oefenen met huiswerk, zodat leerlingen PO weten hoe ze Engelse woorden moeten leren. Waaraan moet een methode Engels voor het PO voldoen om leerlingen goed voor te bereiden op het VO?

Met welk ERK niveau zou een leerling het PO moeten verlaten? Discussie Einddoelen Engels PO, nu heel veel verschillen. Is het beginniveau VO niet te hoog? Leg de lat op VO niet te hoog. Met welk ERK niveau zou een leerling het PO moeten verlaten?

Discussie Uitgevers moeten nadenken over de aansluiting methodes PO/VO. Hoe kan een VO methode omgaan met verschillen in niveau tussen leerlingen en tussen basisscholen?

Kan Got it?! hierbij helpen?

Docentendashboard 1: Resultaten en Aandachtsgebieden Analyse op: School Niveau Leerjaar Klas Aandachtsgebieden direct in beeld

2. Mijn leerlingen Leerlingen direct in beeld Schaalbare scores Leerlingen direct selecteren

Direct actie ondernemen op leerlingselectie: Een filmpje aanbieden Een berichtje Sturen Een toets inplannen Of een les