Benchmarking Publiekszaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Bijeenkomst 3 6 september 2006 Zoetermeer Benno Wiendels en Sergio van Keulen.
KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
De Utrechtse Servicenormen
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
1e Bijeenkomst Kring I 14 februari 2008 te Amersfoort Fons Gommers & Martijn Nijhuis.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring G4 12 februari 2009 Amsterdam Arena Laura de Vroom Sergio van Keulen.
September 2012 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZatZon 3031 Startvergadering tot Wk EERSTE SCHOOLDAG MR Luizencontroleweek.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I Kring F 10 juni 2005 Haarlem.
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2006
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Jongleren met het Ledenonderzoek Uitkomsten en Acties Bathmen, 13 december 2007.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring C Bijeenkomst II 19 juni 2007 Cuijk.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring D Bijeenkomst III 26 september 2007 Bergen op Zoom.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken 2007 In een notendop! Introductie voor nieuwe deelnemers Mirjam Kalverda.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring F Bijeenkomst III 18 september 2007 Groningen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Kringbijeenkomst 2 21 juni 2006 Hilversum Klaartje Gimbrère en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring A 14 februari 2008 te Amersfoort Daniëlle van Voorst van Beest & Ramesh Vanenburg.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Noordwijk.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Zeewolde.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Benchmarking Publiekszaken 2e bijeenkomst stuurgroep Benchmarking Publiekszaken november 2008 Amersfoort Sergio van Keulen Benno Wiendels Danielle.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken G3 Kringbijeenkomst III 16 november 2006 Utrecht.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
1e Bijeenkomst Kring B 14 februari 2008 te Amersfoort Bert Harmsen & Sergio van Keulen.
Meten, vergelijken, & verbeteren Benchmarking Publiekszaken 2010 Introductie voor nieuwe deelnemers De Eenhoorn, Amersfoort 11 februari 2010 Daniëlle van.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Plaats voor een heading WELKOM Startbijeenkomst GPR 22 januari 2009.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
ontdek wat jij kunt bereiken
Update Implementatie en beheer
Informatie avond leerjaar 4
Transcript van de presentatie:

Benchmarking Publiekszaken 2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 31 oktober 2006 Benchmarking Publiekszaken 2e stuurgroepbijeenkomst 31 oktober2006 Den Haag Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Agenda 2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 31 oktober 2006 14.00 Welkom 14.05 Stand van zaken 2006 14.30 Update acties VNG 14.45 Wijzigingen 2007 16.15 Conclusies en afsluiting Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Waar staan we nu? 2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 31 oktober 2006 Startbijeenkomst + 1e kringbijeenkomst 9 februari Start dataverzameling 13 februari Mini-experimenten eind februari Deadline I dataverzameling 24 maart Discrepantieanalyse begin april Validatiegesprekken april/mei KTO’s (balie, telefonisch) eind april (balie), mei (tel.) Deadline II dataverzameling 31 mei Kringbijeenkomst 2 week 25 (19-23 juni) Deadline III dataverzameling 7 juli Conceptrapport 25 augustus Kringbijeenkomst 3 week 36 (4-8 sept.) Brief op maat eind november Slotsymposium 28 november Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Stand van zaken 2006 2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 31 oktober 2006 Eindrapport Brief op maat (management summary) Slotsymposium Projectevaluatie Werving voor 2007 Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Slotsymposium 2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 31 oktober 2006 Programma ‘Publieksdienst anno 2015’ Good practice carrousel Aanmeldingen Op 31 oktober 2006 reeds 113 aanmeldingen. Maximale zaalcapaciteit: 110 gasten Selectiecriteria: gemeenten met meer dan 2 mensen: coördinator en (andere) leidinggevenden publiekszaken Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Slotsymposium Dinsdag 31 oktober 2006 Good practice carrousel (onder voorbehoud): 1 Tevreden klanten baliedienstverlening Ridderkerk 2 De kwaliteit van telefonische dienstverlening Enschede & Amstelveen 3 Meldingen openbare ruimte Zeewolde 4 Op afspraak werken vanuit klantperspectief Zwolle 5 De introductie van 1 telefoonnummer icm zelf doen of uitbesteden? Den Haag en Rotterdam 6 Organiseren van eenduidige e-mail afhandeling Franeker 7 Huisbezoek voor ID-kaart Utrecht 8 Uitbesteding van digitale dienstverlening Dimpact en GovUnited 9 Besturen en sturen met een dashboard Hengelo en Den Haag 10 Kwaliteitshandvesten Ministerie BZK, project handvesten/gemeente Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Projectevaluatie 2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 31 oktober 2006   2005 2006 Aantal respondenten 54 35 Rapportcijfer totaal 7,1 7,4 Kunt u een rapportcijfer geven voor… algemene informatievoorziening 7,5 toegevoegde waarde deelname 6,6 7,2 prijs/kwaliteitsverhouding project 6,3 6,9 de ondersteuning via info@... de ondersteuning telefonisch 7,6 de responstijd op uw technische vragen de responstijd op uw inhoudelijke vragen Waarvoor resultaten/cijfers gebruikt? Begroting 9% 11% Beleidsstuk 28% 37% Burgerjaarverslag 43% Positiebepaling 41% 51% Verbeteren informatiehuishouding 35% Concrete verbeteringen dienstverlening 65% 29% Meetbare doelen stellen of evalueren 39% 54% Niet gebruikt 6% Anders, namelijk 3% Rapportcijfers website… Website als geheel Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Projectevaluatie (2) 2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 31 oktober 2006   2005 2006 Aantal respondenten 54 35 Meegedaan aan mini-experiment? nvt 23% Totaaloordeel mini-experimenten 6,5 Aanwezig geweest bij validatiegesprek? 37% 60% Rapportcijfer toegevoegde waarde gesprek 7,5 Kunt u een rapportcijfer geven voor... de kringbijeenkomsten als geheel 7,0 7,3 de informatievoorziening voor/na kringbijeenkomsten de begeleiding van de kringbijeenkomsten 7,2 7,4 de mate waarin practices werden uitgewisseld 6,9 de 'zachte factoren' tijdens de kringbijeenkomsten 7,6 7,7 TNS NIPO rapport KTO gelezen? 87% 80% de kwaliteit van het rapport als geheel de opzet van het uitgevoerde onderzoek de projectmatige ondersteuning voor/na onderzoek de bruikbaarheid van het onderzoek Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Werving 2007 2e stuurgroepbijeenkomst Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 31 oktober 2006 2006: 64 deelnemers 2005: 56 deelnemers 2004: 40 deelnemers Vooruitzichten 2007 Schatting: 75 deelnemers Handtekeningen: 22 gemeenten Toezeggingen: 8 gemeenten Positief advies bij raad/ college: 28 gemeenten Formeel besluit voorbereiden: 21 gemeenten Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

Update VNG Door Jasja van Ark, projectleider Watdoetjegemeente.nl De Staat van de gemeente Keurmerkverlening benchmarks

Wijzigingen 2007? Algemeen Onderzoek Intakegesprek (telefonisch) bij deelname Actieve benadering tussendoor ivm good practices en faciliteren uitwisseling Onderzoek KTO balie en telefonisch standaard houden Mogelijke uitbreidingen: KTO technische bereikbaarheid website continue KTO balie via internetzuil KTO via website voor aanvragen via formulieren / website Continue KTO telefonische dienstverlening Staat van de gemeente (burgerpeiling)

Wijzigingen 2007? Bijeenkomsten Website Mini-experimenten: minder maar intensievere begeleiding Kringbijeenkomsten; aanwezigheid en betrokkenheid vergroten: betere voorbereiding waarin met (tussentijdse) uitkomsten onderwerpen voorbereid kunnen worden informele uitwisselingsmomenten afwisseling tussen luisteren en interactie Website Nog meer uitleg over huidige mogelijkheden Automatische controles invoer uitbereiden en ‘collegiale controle’ Onsluiting: grafische kruisanalyse combinatie van indicatoren Dynamische startpagina na inloggen Vergroten aantal good practices en betere ontsluiting

Wijzigingen 2007? Gegevensverzameling Validatiegesprek + 2x discrepantieanalyse handhaven Invoertijd en -belasting inkorten: eerder resultaten en minder lastige indicatoren Uitbreiden indicatoren telefonie i.v.m. Antwoord Alternatieve ‘kapstok’ en radicale wijziging ‘formatie-indicatoren’

Huidige kapstok: Mape-model Indicatoren Huidige kapstok: Mape-model

Huidige kapstok: indicatorcategorieën Indicatoren Huidige kapstok: indicatorcategorieën

Indicatoren: naar een nieuw model? Van MAPE naar “Oog op verbetering” Doel: synchroniseren benchmarks waarbij SGBO betrokken is Betere afstemming tussen gelijksoortige indicatoren in verschillende benchmarks Meer gericht op verbeteren Het benchmark-model geeft de klant inzicht in aan welke knoppen hij moet draaien om te verbeteren. Minimaal moet helder zijn of de indicatoren gaan over het richten (strategie&beleid, leiderschap in INK), inrichten (processen, middelen, personeel in INK) of verrichten (eindresultaten, waardering medewerkers, klanten, maatschappij in INK).

Definitie Publiekszaken Het totaal van de organisatie gericht op het leveren van alle producten en diensten aan klanten op het gebied van Belastingen, Bouwen en Wonen, Sociale Zaken en Burgerzaken + Hiervoor is gekozen om cijfers voor verschillende invullingen van de publieksdienst vergelijkbaar te maken - Veel werk om gegevens bij elkaar te verzamelen Resultaten benchmark vervolgens moeilijk toepasbaar voor deelnemers Gezocht: nieuwe definitie publiekszaken

Een voorzet voor een nieuwe definitie “Het deel van de organisatie dat is ondergebracht in de centrale publieksdienst en zich richt op directe klantcontacten op alle gebieden van de gemeentelijke organisatie” Wat vinden we hiervan?

Gevolgen nieuwe definitie Definitie beperkt zich tot de frontoffices van alle kanalen! Hierdoor minder rekenen om FTE’s en middelen toe te rekenen Verschillen toe te leiden naar keuzes over frontoffice

Voorzet productgroepering Duidelijk moet zijn: Welke beleidsterreinen Welke producten/productgroepen Welk Knipniveau: op welk niveau aangeboden

Conclusies en afsluiting Brief op maat Slotsymposium 28 november 2006 Samenvatten conclusies Lidmaatschap stuurgroep Borreltje?