KAD-PROJECT KWALITEIT AFSLUITING & DOORSTROOMSUCCES.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Drieslag functioneel rekenen
Ervaringen met de invoering van CGO
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Welkom.
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
VSO Het Mozaïek Almelo.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Taalportfolio Eenheid, overzichtelijkheid en duidelijkheid.
Training digitale didactiek
Concept examenprogramma
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Studieloopbaanbegeleiding
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
5 februari 2003 Workshop.
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Kennis delen.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Naar een typologie van scholen
5 februari 2003 Workshop.
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Gepersonaliseerd leren
Competentie gericht onderwijs
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Themabijeenkomst 14 november 2016
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

KAD-PROJECT KWALITEIT AFSLUITING & DOORSTROOMSUCCES

FLEXIBEL AFSLUITEN KWALITEIT DOOR ONDERWIJS OP MAAT SJEF NILWIK PIET DINGHS

HET KAD-PROJECT HET SCHOOLLOOPBAANONDERZOEK (GION) HET DOORSTROOMONDERZOEK (DESAN) HET KWALITEITSSYSTEEM EINDRAPPORT “FLEXIBEL AFSLUITEN”

IVO VERENIGING GEMEENSCHAPPELIJKE VISIE OP ONDERWIJS, OPVOEDING EN MAATSCHAPPIJ • UNICITEIT VAN DE LEERLING • ONTWIKKELING VAN “HOOFD, HART EN HANDEN” • DIFFERENTIATIE NAAR TEMPO, INHOUD EN BELANGSTELLING • INDIVIDUELE PERSOONLIJKHEIDSVORMING

VIER FUNDAMENTELE KENMERKEN PROEVENSYSTEEM FLEXIBEL TRAJECT EINDGESPREK ZORG- EN BEGELEIDINGSSTRUCTUUR

DE PRAKTIJK GEÏNDIVIDUALISEERD ONDERWIJS FLEXIBELE TOETSING EXAMINERING: • CENTRAAL EXAMEN • FLEXIBEL EXAMEN (IVO AFSLUITING)

KWALITEITEN VAN LEERLINGEN COGNITIEF > HOOFD SOCIAAL-EMOTIONEEL > HART PRAKTISCH EN CREATIEF > HANDEN VAARDIGHEDEN EN COMPETENTIES

KWALITEITSKENMERKEN (I) LEEROMGEVING CORRECTIESYSTEMEN / ICT-VOORZIENINGEN PLANNING PERIODE-OPDELING / NORMTEMPO / WERKPLANNERS LEERLINGVOLGSYSTEEM WERKOVERZICHT / RAPPORTAGEKAART EN -GESPREK

KWALITEITSKENMERKEN (II) KEUZEVRIJHEID KEUZEWERKTIJD / ZELFSTUDIE-UREN / INDIV. ROOSTER INTERACTIE DOCENT-LEERLING GEVARIEERDE WERKVORMEN / TRAINING VAARDIGHEDEN / ONTWIKKELEN REFLECTIEVE VERMOGENS

INSTRUMENTEN EN PROCEDURES EXAMEN-EN PROEVENREGELEMENT PROGRAMMA VAN TOETSING EN AFSLUITING PROGRAMMA VAN PROEVEN EN AFSLUITING EXAMENDOSSIER EN EINDGESPREKKEN CONTACTEN VERVOLGONDERWIJS

KWALITEITSVERBETERING ZELFEVALUATIE: KWALITEITSCYCLUS KWALITEITSBEGELEIDINGSCOMMISSIE DOORSTROOMONDERZOEK

KWALITEITSCYCLUS QUICKSCAN (NULMETING) DOELEN STELLEN EN PLANNEN ONTWIKKELEN PLANNEN UITVOEREN UITVOERING EVALUEREN DOELEN BIJSTELLEN OF HERZIEN

INITIATIEVEN LANGERE TERMIJN KWALITEITSKAART IVO VERENIGING (DIGITALE) TOETSENBANK ONTWIKKELING COMPETENTIES DOORLOPENDE LEERLIJN NAAR VERVOLGONDERWIJS VISITATIE

TOT SLOT VOOR VRAGEN EN / OF OPMERKINGEN: SJEF.NILWIK@HETNET.NL DINGHS@WORLDONLINE.NL

VAARDIGHEDEN ZIJN AAN TE LEREN MANIEREN VAN HANDELEN HET BESEF EEN VAARDIGHEID TE KUNNEN TOEPASSEN VERANDERT DE ATTITUDE VAN DE LEERLING T.O.V. ZIJN WERK EN IS DAARMEE EEN BELANGRIJKE BASIS VOOR HET ONTWIKKELEN VAN COMPETENTIES

COMPETENTIES TONEN DE ONTWIKKELING VAN EEN LEERLING OP EEN SPECIFIEK GEBIED VOORBEELDEN: ZELFSTANDIGHEID, VERANTWOORDELIJKHEID, VERMOGEN TOT ZELFREFLECTIE, TAAKGERICHTHEID EN SAMENWERKEN