directoraat-generaal voor Economische Politiek Verkoop beneden inkoopprijs Standpunt EZ en LNV 28 september 2005 mr F.A. Vreedenburgh Ministerie van Economische Zaken
directoraat-generaal voor Economische Politiek Mededingingsregels Verkoop beneden kostprijs in beginsel toegestaan Alleen verboden (art. 24 Mw) indien: - Economische machtspositie - Misbruik: predatory pricing (Akzo-arrest; Tetra Pak II-arrest)
directoraat-generaal voor Economische Politiek Oordeel NMa Supermarkten in Nederland hebben geen economische machtspositie op afzetmarkt Lagere prijzen in voordeel consumenten Inkoopvoordelen worden doorgegeven Conclusie: - Geen overtreding Mededingingswet - Geen aanpassing Mededingingswet
directoraat-generaal voor Economische Politiek Argumenten bedrijfsleven voor een verbod Afkalving aantal supermarkten tegengaan Voorzieningen voor consumenten in stand houden Druk van supermarkten op producenten verminderen Vraag: kan een verbod daartoe bijdragen?
directoraat-generaal voor Economische Politiek Effectiviteit Bij eventueel verbod: - Hogere prijzen voor sommige artikelen - Nog steeds grote verkoopprijs- verschillen - Geen rem op afkalving supermarkten - Geen bijdrage aan voorzieningenniveau - Druk supermarkten op producenten blijft Conclusie: effectiviteit onwaarschijnlijk
directoraat-generaal voor Economische Politiek Globaal twee verbodssystemen Duitsland - überlegener Marktmacht t.o.v.mkb-concurrent - Inkoopprijs:lijstprijs-kortingen+inkoopkosten Franse systeem: - Niet afhankelijk van marktmacht - Inkoopprijs=factuurprijs+transportkosten
directoraat-generaal voor Economische Politiek Opmerkingen bij Duitse systeem Aan de ene kant: - Houdt rekening met markteffecten - Inkoopvoordelen naar consument Aan de andere kant: - Hoe controleer je eindejaarskortingen? - Ontduiking mogelijk; naleving niet hoog - Toename druk supermarkten op producenten
directoraat-generaal voor Economische Politiek Opmerkingen bij Franse systeem Aan de ene kant: - Beter controleerbaar (factuurprijs) - Regime wordt als repressief ervaren Aan de andere kant: - Deel kortingen blijft bij supermarkten - “Back margins” voor supermarkten - Steeds hogere consumentenprijzen
directoraat-generaal voor Economische Politiek Handhaafbaarheid Spanning tussen: - effecten voor markt en consument en - goede handhaving en naleving Negatieve effecten voor producenten of consumenten Conclusie: in beide systemen handhaafbaarheid problematisch
directoraat-generaal voor Economische Politiek Afweging Geen overtreding Mededingingswet Prijzenoorlog in voordeel consument Eventueel verbod niet effectief Handhaafbaarheid problematisch Onwenselijke neveneffecten Conclusie: geen aanleiding voor verbod