Directoraat-generaal voor Economische Politiek Verkoop beneden inkoopprijs Standpunt EZ en LNV 28 september 2005 mr F.A. Vreedenburgh Ministerie van Economische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Klik met muis om verder te gaan
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 2: De overheid om ons heen
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Historische kostenstelsel, t.a.v. externe verslaggeving
Nationaal onderzoeksprogramma Veiligheid en Technologie Maud Groenberg Nationaal onderzoeksprogramma Veiligheid en Technologie Directoraat Generaal Veiligheid.
PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
“bundeling van krachten” Eerste grensoverschrijdende Transmission System Operator Ir. J.M. Kroon, CEO TenneT Holding Düsseldorf, 10 november 2009.
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Winstmaximalisatie monopolist
Outcome berekeningen op de NMa Presentatie vereniging van mededingingsrecht 26 oktober 2006 Jarig van Sinderen Chief Economist NMa.
Chocoladekruidnoten Sanne Weerstra Productdossier.
Welkom bij de STABU.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport consult: Stand van zaken vanuit VWS Hans Haveman, directie IBE/Innovatie Symposium De chaos voorbij;
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 H-Gas transitie Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie Energiemarkt Directoraat Generaal Energie,
Roderik Ponds, Gerard Marlet en Clemens van Woerkens
Nettowinstopslagmethode
Landbouw in Oostenrijk en NL
Goederen- en Financiële Markt: IS-LM Model
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Dertig jaar na Uniser-affaire
Van een autonoom dorp naar een sociaal vitaal woondorp
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
4. OVERHEIDSINGRIJPEN Inleiding: Waarom overheidstussenkomst ?
Detailhandel en Horeca
M AMA, BUURVROUW OF CRÈCHE ? Keuzen en knelpunten in de kinderopvang.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Informatie-avond accommodaties 28 juni Programma Het doorlopen traject tot op heden Toelichting visie Dynamiek Toelichting Stichting Brouwershuis.
Standaard organisatie
Workshop nieuwe release Roy-data september Agenda Aanleiding en uitgangspunten nieuwe release Roy-data 1 x nieuwe zoekfunctionaliteit, 4 logistieke.
Workshop Exquise Online
Wet op de handelspraktijken
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Is de varkenshouderij gebaat bij TTIP? Door: Ingrid Jansen (voorzitter NVV)
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
BOVAG – De Wet van Koopmans (Mededinging) BANNING Bunnik, 30 oktober 2014.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Masterclass Mededingingsrecht VGN Utrecht, 20 oktober 2009 Berend Reuder.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Elsevier Fiscaal Congres BTW. Welke onderwerpen ? Slooppand of bouwterrein? Bedrijfsoverdracht.
Herstructurering De Betho Informatieve raad d.d. 12 november 2015 Participatiewet Afschaffen Wsw, beschut werken Doelgroep uitbreiding Re-integratie.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Wettelijk initiatiefrecht?
Lesbrief Markt en Overheid
Peter van den Brink Guido Kool
Lesbrief Vervoer H 4.
Welkom Havo 5..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Distributiebeleid.
Onderzoek zonder gegevens?
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Beter aanbesteden: mensenwerk!
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
Consumeren deel 1 Door de economische crisis geven mensen minder geld uit. Voor een supermarkt is de crisis een minder groot probleem dan voor een.
Optimale welvaart bij volledige mededinging
Transcript van de presentatie:

directoraat-generaal voor Economische Politiek Verkoop beneden inkoopprijs Standpunt EZ en LNV 28 september 2005 mr F.A. Vreedenburgh Ministerie van Economische Zaken

directoraat-generaal voor Economische Politiek Mededingingsregels Verkoop beneden kostprijs in beginsel toegestaan Alleen verboden (art. 24 Mw) indien: - Economische machtspositie - Misbruik: predatory pricing (Akzo-arrest; Tetra Pak II-arrest)

directoraat-generaal voor Economische Politiek Oordeel NMa Supermarkten in Nederland hebben geen economische machtspositie op afzetmarkt Lagere prijzen in voordeel consumenten Inkoopvoordelen worden doorgegeven Conclusie: - Geen overtreding Mededingingswet - Geen aanpassing Mededingingswet

directoraat-generaal voor Economische Politiek Argumenten bedrijfsleven voor een verbod Afkalving aantal supermarkten tegengaan Voorzieningen voor consumenten in stand houden Druk van supermarkten op producenten verminderen Vraag: kan een verbod daartoe bijdragen?

directoraat-generaal voor Economische Politiek Effectiviteit Bij eventueel verbod: - Hogere prijzen voor sommige artikelen - Nog steeds grote verkoopprijs- verschillen - Geen rem op afkalving supermarkten - Geen bijdrage aan voorzieningenniveau - Druk supermarkten op producenten blijft Conclusie: effectiviteit onwaarschijnlijk

directoraat-generaal voor Economische Politiek Globaal twee verbodssystemen Duitsland - überlegener Marktmacht t.o.v.mkb-concurrent - Inkoopprijs:lijstprijs-kortingen+inkoopkosten Franse systeem: - Niet afhankelijk van marktmacht - Inkoopprijs=factuurprijs+transportkosten

directoraat-generaal voor Economische Politiek Opmerkingen bij Duitse systeem Aan de ene kant: - Houdt rekening met markteffecten - Inkoopvoordelen naar consument Aan de andere kant: - Hoe controleer je eindejaarskortingen? - Ontduiking mogelijk; naleving niet hoog - Toename druk supermarkten op producenten

directoraat-generaal voor Economische Politiek Opmerkingen bij Franse systeem Aan de ene kant: - Beter controleerbaar (factuurprijs) - Regime wordt als repressief ervaren Aan de andere kant: - Deel kortingen blijft bij supermarkten - “Back margins” voor supermarkten - Steeds hogere consumentenprijzen

directoraat-generaal voor Economische Politiek Handhaafbaarheid Spanning tussen: - effecten voor markt en consument en - goede handhaving en naleving Negatieve effecten voor producenten of consumenten Conclusie: in beide systemen handhaafbaarheid problematisch

directoraat-generaal voor Economische Politiek Afweging Geen overtreding Mededingingswet Prijzenoorlog in voordeel consument Eventueel verbod niet effectief Handhaafbaarheid problematisch Onwenselijke neveneffecten Conclusie: geen aanleiding voor verbod