Spindoctoring in politiek Den Haag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alleen maar Tokkies? Over de aanhang van rechts-populisten
Advertisements

Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Onderzoek in het nieuws? Kansen en bedreigingen Chris Aalberts CEPHIR - 4 maart
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Implementatie van innovaties en infrastructuur Hoe kies je de juiste route en medereizigers? Gerda Holleman ZonMw Landelijk Expertisecentrum Verpleging.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Inleiding politieke sensitiviteit
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Een keuze of de toekomst?
Communicatie bij ingenieurs
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Help….een bron!!!! Jaap Patist
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
JAVI is een jeugdorganisatie die onafhankelijk en pluralistische internettelevisie maakt met een focus op nieuws over jeugd, jeugdwerk en jeugdbeleid.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Reünistenkring Communicatiewetenschap Liesbeth Hermans 21 juni 2007.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
HR Marketing: probleem & oplossing tegelijkertijd
Public design - Concept 2 Rob Oudejans Tom Dekker Sascha Magendans.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Stelling 1 “Ondanks dat alle ingrediënten aanwezig zijn in Zuid-Nederland, komt er onvoldoende nieuwe toegevoegde waarde uit de chemie en foodprocessing.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
(On) bewust in beweging
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Vooraf: van - naar.
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Parlementaire democratie Welk soort parlementaire democratie vind je nu in Nederland het beste?
Burgerinitiatieven.
TechniekTalent.nu. Wie zijn we? Klik hier voor film:
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Online marketing Expert (in een week)
Eerstejaarsproblemen
Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun.
Aantrekkelijke politiek? Jongeren en popularisering van politiek
Aanvaarding en tolerantie
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Doelen realiseren met media
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Overleven in de mediacratie, campagnes in de 21e eeuw
Vermaatschappelijking van zorg
Transcript van de presentatie:

Spindoctoring in politiek Den Haag Chris Aalberts www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Wie ben ik? Onderzoeker en docent politieke communicatie Boeken Veel gekwetter, weinig wol (2011) U draait en u bent niet eerlijk (2010) Altijd ver weg? (2008) Aantrekkelijke politiek? (2006) In voorbereiding Achter de PVV www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Opbouw Spindoctoring Buitenlandse ervaringen Beeldvormen Framen Liegen Lekken Maatschappijleer www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Spindoctoring (1) Nederland wordt steeds meer een mediacratie Essentieel hoe politici in de media komen Adviseurs helpen daarbij Doelen Beïnvloeding van journalistieke berichtgeving Via de media de juiste beeldvorming onder burgers www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Spindoctoring (2) Een spindoctor is ‘degene die op moderne wijze de media manipuleert en de berichtgeving zo effectief mogelijk naar zijn hand weet te zetten’ Wat zijn de verschillen met voorlichters? Actieve sturing van informatie i.p.v. doorgeefluik Strategisch adviseur i.p.v. uitvoerder Proactief i.p.v. reactief www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Spindoctoring (3) Geen professie, maar een rol Geen professionele kennisopbouw Geen specifieke opleidingen Verschillende personen kunnen deze rol vervullen Voorlichters Politici zelf Politiek assistenten Journalisten www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Verenigde Staten (1) Grote campagne-industrie met vele consultants Ethische discussie (o.m. Irak) Activiteiten Onderzoek naar verleden van tegenstanders Onderzoek naar eigen achterban Betaalde publiciteit Direct marketing (o.m. social media) www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Verenigde Staten (2) Presidentskandidaat en Vietnamheld John Kerry Comite van veteranen voor ‘de waarheid’ www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Verenigde Staten (3) Waarom was de hulp na Katrina zo slecht? Opgeroepen beeld: de lokale overheid is corrupt Werkelijkheid: het had geen prioriteit voor Bush www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Groot-Brittannië (1) Slechte relatie tussen politici en de tabloid-press Agressieve tactieken ‘nodig’ om goed in de media te komen Spindoctoring komt vooral van Labour Ruim 20 jaar geen gewonnen verkiezingen Rebranding tot ‘New Labour’ tijdens Tony Blair Systematische aandacht voor imago in de media www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Groot-Brittannië (2) Agressieve bejegening van journalisten Geen medewerking bij een negatieve toonzetting Straffen en belonen www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Groot-Brittannië (3) Opinieonderzoek, mediamonitoring en planning The grid: strategisch plannen van nieuws Bij rampen slecht regeringsnieuws brengen Meer publieke aandacht voor spindoctoring www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Technieken Hoe relevant is dit alles voor Nederland? Interviews met politici, voorlichters, journalisten en politiek assistenten Vier technieken Beeld vormen Framen Liegen Lekken www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Beeld vormen (1) Scheppen van een mooi beeld Tamelijk onschuldig Technieken Accentueren van karaktereigenschappen Aanpassen taalgebruik Creëren van gewenste omgeving Kiezen van geschikte media www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Beeld vormen (2) Vraag: leidt dit af van de inhoud of ondersteunt het de inhoud? www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Beeld vormen (3) Probleem: wordt dit wel serieus genomen? www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Framen (1) Duiden van politieke thema’s en gebeurtenissen Technieken Framen van het verloop van debatten Geven van achtergrondinformatie Nemen van initiatief Wijzen op fouten van tegenstanders www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Framen (2) Vraag: is dit niet hetzelfde als politiek bedrijven? www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Framen (3) Probleem: frames kunnen ook tegen je werken Spindoctoring www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Liegen (1) Verdergaande vorm van framing Vertellen van verhalen die (deels) onjuist zijn Technieken Roddelen Bedriegen www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Liegen (2) Vraag: is dit wel ethisch verantwoord? Spindoctoring www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Liegen (3) Probleem: eigen imago verslechtert Spindoctoring www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Lekken (1) Specifieke vorm van framing Verspreiden van vertrouwelijke informatie Verspreiden van informatie die onopgemerkt blijft Vaak verbonden met specifieke functie Politiek assistenten Andere voorbeelden zijn schaars www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Lekken (2) Vraag: is er wel zoveel interessante informatie? www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Lekken (3) Probleem: politiek assistent is altijd verdacht www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Maatschappijleer (1) Gebrekkige kennis bij burgers over politiek Beperkte consumptie van politieke informatie Onvoldoende interesse om dit te veranderen Spindoctoring Effectieve manier om hiervan gebruik te maken Vanuit politici werkt het niet altijd Voor burgers levert het vaak slechte informatie op www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Maatschappijleer (2) Essentiële vragen Welke politieke informatie wordt er verspreid? Waar komt die informatie vandaan? Welke belangen spelen hierbij mee? Wat weten we wel en wat niet? www.chrisaalberts.nl Spindoctoring

Bron Maarten Molenbeek & Chris Aalberts (2010): U draait en u bent niet eerlijk: spindoctoring in politiek Den Haag. Den Haag: SDU. www.chrisaalberts.nl Spindoctoring