MUISWERK TESTPROGRAMMA’S

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Keuze van het examenpakket
Advertisements

Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Kiezen in mavo 3 26 september 2013.
Voorlichting 8 februari 2010
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Informatie avond groep 8
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
Groep 6.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Groep 7.
Welkom.
Groep 6 en 7.
HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Informatieavond profielkeuze vwo 3
Kiezen in mavo 3 15 september Na de Mavo: Middelbaar beroepsonderwijs (MBO) òf Havo.
Welkom op de voorlichtingsmiddag
Keuze van het examenpakket
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
De nieuwste programma’s en functies. Uitgangspunten Muiswerknieuws.
Onderwijsautobiografie
Visie: rapport en portfolio
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Algemene ouderavond Mavo 1 naar 2.
VMBO OP DE RGO RGO Middelharnis.
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
WELKOM Ouders 3 havo / atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Groep 7.
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Profielkeuze Mavo 2 naar 3.
Kwaliteitsbeleid.
1. 2 Waar is mijn kind in hemelsnaam mee bezig? 3 BegintijdenMaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag BMV-tijd Lok BMV-tijd Lok
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
LOB 3 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Een kleine school met persoonlijke aandacht 360 leerlingen Basis, Kader, Kader+ ( K+ geeft de mogelijkheid om door te stromen naar de mavo) VMBO Wageningen.
Welkom op de info-avond
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Vakkenpakketten. Opbouw SECTOREN VAKKENPAKKETTEN IN LEERJAAR 4 KEUZES IN LEERJAAR 3 DOORSTROOM.
WELKOM Ouders 3 HAVO & 3 Atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
DUO.NL. 3 HAS Staatsexamen maatschappijleer Vakkenkeuze 4 HAS Overige vakken Sectorwerkstuk Rekentoets Diploma vmbo-tl 4 HAVO Reguliere programma SvJT.
WELKOM IN GROEP 7 ALGEMENE OUDERAVOND 26 AUGUSTUS 2013 AUGUSTUS 2013.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
SCHOOLJAAR Keuzetraject 9MH. Het keuzetraject Startpunt september 2016  Voorlichting ouders en leerlingen Eindpunt november 2016  Invullen.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
VOORLICHTING HTL3A. VOORLICHTING HTL3A door decaan, mentor en teamleider Programma: Informatie vernieuwing vmbo door decaan, mentor en teamleider.
Studiekeuzes van uw kind
DUO.NL.
Ouderavond Profielkeuze
Informatieavond juni Informatieavond juni 2017.
LOB 3 Mavo Schooljaar
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
WELKOM Ouders 3 HAVO & 3 Atheneum..
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Welkom in L5! infoavond.
LOB 3 VWO Schooljaar
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Studiekeuzes van uw kind
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Ouderavond klas 3 Leerlingen nemen plaats bij hun ouders
Keuzemoment 2e klas BWI (Bouwen, Wonen & Interieur)
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Profielkeuze-avond leerjaar 2
Transcript van de presentatie:

MUISWERK TESTPROGRAMMA’S Screenen van leerlingen en signaleren van leerproblemen MUISWERK TESTPROGRAMMA’S De Testprogramma’s zijn gemaakt voor de screening van groepen leerlingen in het voortgezet onderwijs, het mbo en de volwasseneneducatie. Met deze programma's kunt u leerachterstanden en leerproblemen signaleren. In tegenstelling tot andere Muiswerkprogramma’s leveren de Testprogramma’s geen aansluitend oefenmateriaal. Ze leveren wel gegevens waar een docent of remedial teacher mee aan de slag kan.

Muiswerk Testprogramma’s Voor screening en signalering 60 000 kandidaten per jaar Simpele interface, automatisch protocol, uitgebreide rapporten Suite 1 Nederlands: Spelling Tekstbegrip Luistertoetsen Flitstoetsen Woordkennis Zinsbouw Taalbeschouwing Suite 2 Rekenen en wiskunde Rekenen/wiskunde Hoofdrekenen Ruimtelijk inzicht Snelrekenen Suite 3 Engels, Frans, Duits Spelling Tekstbegrip Woordkennis Het afgelopen jaar zijn er meer dan 60.000 kandidaten getest met de Muiswerk Testprogramma’s. De Muiswerk Testprogramma’s staan voor simpele interface, een automatisch protocol en uitgebreide rapporten. Dit komt het komende kwartier allemaal voorbij. Er zijn drie verschillende testsuites. Suite 1 bevat alle testen voor Nederlands. De meest gebruikte testen zijn spelling, tekstbegrip en woordkennis. Maar de suite bevat ook zinsbouwtesten en flitstesten. De flitstesten sporen aanwijzingen op die duiden op dyslexie. En sinds vorig jaar bevat suite 1 ook twee testen voor taalbeschouwing en twee luistertesten. Suite 2 bevat alle testen voor rekenen en wiskunde en suite 3 bevat alle testen voor de moderne vreemde talen. Engels, Duits en Frans. Voor elke taal zijn er testen voor spelling, woordkennis en tekstbegrip. Bij alle suites leveren wij de ict-test en de test studievragen gratis mee. Gratis toevoeging: ict-test en test studievragen

WIE? WAT? Voordat u gaat testen, is het belangrijk dat u weet wat u gaat testen en wat u met de resultaten gaat doen. Die informatie kunt u kwijt in een onderzoeksschema. Eventueel brengt u ook meerdere fases aan: bijvoorbeeld eerst een globale screening voor iedereen en later een vervolgonderzoek voor leerlingen die daarvoor in aanmerking komen. In dit protocol ziet u helemaal links bijvoorbeeld dat alle leerlingen beginnen met het maken van de toetsen Tekstbegrip, spelling en een flitstest. Alleen de leerlingen die hier slecht scoren, moeten meer testen maken. Dit schema is maar een voorbeeld. Het is de bedoeling dat u met uw team samen een onderzoeksschema maakt voor uw eigen school. U heeft, om te beginnen wat vragen te beantwoorden. WIE gaat u testen? Alleen leerlingen van een bepaalde instroom? Gewoon iedereen? Of alleen leerlingen die al via een andere weg laten zien dat ze mogelijk problemen met een opleiding gaan hebben. De tweede vraag is: WAT wilt u testen. U moet niet gaan testen op de Franse taal als dat niets met de opleidingsdoelen te maken heeft. U test alleen op wat essentieel is voor de opleiding. Is lezen belangrijk maar spellen niet, bedenk dat dan vooraf en stel uw testprotocol daarop in. De derde vraag is WAAROM gaat u testen? Bij het afspreken van een protocol is het belangrijk te weten wat er in de school met de gegevens gedaan kan worden: is remediëring van tekorten mogelijk? Is extra begeleiding mogelijk? Zo ja, voor hoeveel leerlingen en met welke problemen? Wanneer stuurt u leerlingen door voor extern onderzoek? Wie worden er geïnformeerd over de resultaten (de mentor, andere docenten, ouders, leerlingen zelf)? En hoe gaat dat dan in zijn werk? Als u nu al weet dat er niets gaat gebeuren met de resultaten, test dan niet! Want dat is zonde van uw tijd en de tijd van de leerlingen. De uitkomst van deze hele interne discussie kunt u in de Muiswerk Testprogramma’s stoppen. WAAROM?

Testgebied: NL Alg en NL dyslexie Protocollen Opleiding: havo Opleiding Testgebied: NL Alg en NL dyslexie Testgebied Testgebied: NL Alg Testen Spellingtoets A Woorden herkennen Tekstbegrip 2 Flitskeuze A Woordkennis Flitstypen A Zinsbouw Flitskeuze cijfers A Luisteren - aanwijzen Spellingtoets A Tekstbegrip 2 Woordkennis Zinsbouw Luisteren -aanwijzen U zag net al staan dat de Testprogramma’s onder andere staan voor een automatisch protocol. De Testprogramma's bevatten voor elke opleiding een basisprotocol. Als u voor elke leerling de opleiding invoert en aangeeft op welk gebied u wilt testen, dan speelt Muiswerk automatisch een serie testen af. Als u bijvoorbeeld aangeeft dat het om de opleiding havo gaat en dat u wilt testen op Nederlands Algemeen, dan selecteren de Testprogramma’s automatisch een serie testen. U ziet het hier. Leerlingen kunnen niets kiezen want de testen komen één voor één langs. Als u vooraf heeft besloten dat u de leerlingen die slecht scoren verder wilt testen op dyslexie, dan past u het testgebied aan naar NL Alg en NL Dyslectie. De leerling krijgt dan automatisch de testen die hij alsnog moet maken te zien. Wij hebben dus een selectie gemaakt voor elke opleiding en voor elk testgebied. Maar het kan best zo zijn dat u niet alle testen wilt afnemen of dat u een test wilt vervangen door een andere test. Dit kunt u altijd aanpassen. Hier stelt u de testen in die u vooraf met elkaar heeft afgesproken. Het belangrijkste is dat leerlingen zelf niets meer kunnen kiezen. Dit zorgde in het verleden soms namelijk voor irritatie omdat de leerling dan per ongeluk, of expres, de verkeerde testen had gekozen. Nu kan dat niet meer gebeuren.

Spellingtest Tekstbegriptest Luistertest Zonder de programma’s echt te starten wil ik u toch ook laten zien hoe de testen er nu uit zien. De belangrijkste test is de Spellingtest. Deze test kan het dictee dat u normaal gesproken afneemt vervangen. De test bestaat uit 40 zinnen, waarbij steeds een woord is weggelaten. Dat woord moeten de leerlingen zelf intypen. Het resultaat van deze test is niet alleen een foutentotaal, maar de fouten worden ook gesorteerd naar soort fout. Hier ziet u bijvoorbeeld dat er in de categorie Verband tussen klank en letter 2 fouten zijn gemaakt. Daarachter staat ook welke fouten dat dan zijn. Dit scheelt u heel veel nakijkwerk. De testprogramma’s bevatten ook meerdere tekstbegriptesten, op drie verschillende niveaus. Bij deze testen lezen leerlingen een tekst en daar beantwoorden ze vervolgens vragen over. Ook het resultaat van de tekstbegriptesten bevat meer informatie dan alleen 1 score. We geven aparte scores voor micro-vragen, meso-vragen en macro-vragen. Als de score bij de micro-vragen erg laag is, heeft hij vooral moeite met de vragen die over bepaalde woorden gaan. Dit kan duiden op een woordkennisachterstand. Bij vragen op meso-niveau gaat het om de betekenis van zinnen en om het verband tussen de zinnen binnen een alinea. De macro-vragen gaan over de hele tekst, bijvoorbeeld wat wil de schrijver met deze tekst bereiken? Nog maar sinds vorig jaar bevat Testsuite 1 ook twee luistertesten. Een daarvan is de test Luisteren - aanwijzen. Hierbij ziet de leerling steeds drie plaatjes waarbij een verhaaltje wordt verteld. Hij moet daarna aanwijzen welk plaatje bij het verhaaltje hoort. En ook de luistertest geeft als resultaat verschillende deelscores. Dit zijn nog maar een paar testen van de Muiswerk Testprogramma’s. Als u meer wilt zien, kunt u gebruikmaken van de demo die in uw informatiepakket zit. Hier staat ook een evaluatieversie van de Testprogramma’s op waarmee u drie leerlingen helemaal kunt testen.

Profielen Plaatje profiel U zag al wat resultaatgegevens per test. Maar de kracht van de Testprogramma’s is juist ook dat de resultaten van de verschillende testen met elkaar worden gecombineerd. Dit is terug te vinden in het profiel van een leerling. Een profiel ziet er zo uit. Een balkenplaatje waarin u de sterktes en zwaktes van uw student eenvoudig kunt aflezen. Daaronder een verbale samenvatting en soms tips over hoe nu verder. Hier staat bijvoorbeeld dat de problemen met begrijpend lezen best weleens te maken kunnen hebben met een gebrek aan woordkennis. Als dat zo is, heeft het oefenen van begrijpend lezen geen prioriteit. Deze leerling moet dan eerst zijn woordenschat trainen en vergroten. De resultaten van de testen worden niet alleen met elkaar vergeleken, maar ze worden ook vergeleken met de resultaten van studenten van soortgelijke opleidingen die eerder de testen maakte. Wij krijgen jaarlijks namelijk de resultaatgegevens terug van scholen die met onze programma’s werken. Die resultaten worden steeds in de normering verwerkt. Als er rode balken zichtbaar zijn, dan heeft uw leerling daar onder de norm gescoord. Dat betekent dat hij bij de 20% zwakste studenten hoort. Is de regel groen, dan scoorde hij boven de norm. Helemaal onderaan ziet u dat we de scores op elk gebied ook vertalen naar een CEF-niveau. Voor de scholen die hier al mee werken is dit een mooie uitbreiding. Op het scherm ziet u nu een grafische print, maar het is ook mogelijk om dezelfde print met getallen weer te geven.. Naast deze print voor een enkele leerling, kunt u ook een profiel van een hele klas afdrukken, zodat u alleen de leerlingen die onvoldoende scoren alsnog gedetailleerder kunt bekijken en de rest van de leerlingen kunt overslaan. Het is tegenwoordig ook mogelijk om de resultaten van de Testprogramma’s automatisch te koppelen aan de Muiswerk Oefenprogramma’s waardoor leerlingen meteen met het juiste programma aan de slag gaan.

EINDE De Testprogramma’s kunnen u veel tijd uit handen nemen, vooral doordat de resultaten zo gedetailleerd worden gegeven en de programma’s zelf al verbanden leggen tussen de verschillende resultaten. Bedenk wel: een belangrijk stap voor zinnig gebruik is de discussie en de beslissingen die u neemt voordat u uw leerlingen aan het werk zet. Neem de tijd om te bepalen wie u wilt testen, waarom u wilt testen en wat u precies wilt testen.

napraatplaatjes