Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Handelingsgericht werken en de IB
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Drieslag functioneel rekenen
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Kansrijke combinatiegroepen
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Meervoudige intelligentie
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Geïntegreerd onderwijs
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Een theoretische verkenning
Wat ik wil…..
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
De basis van ADSL: het constructivisme
Volksuniversiteit Zwolle
Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?
OGW op de Firtel.
Dit wil ik!. Weet jij wat je wil? Of moet je daar eerst diep over nadenken?
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Lezen: doe het goed voor
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Toekomstgericht onderwijs
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Kiezen voor keuzedelen
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Loopbaancompetenties
Begeleiding bij Werkplekleren
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Spel en executieve functies
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leiding geven aan school ontwikkeling
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Transcript van de presentatie:

Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?

Opvattingen over nieuw leren 1.Leren doe je samen met anderen. In coöperatie met de leraar en andere lerenden al of niet in kleine groepjes 2. Leren is zelf kennis maken, actief construeren van kennis en dus voornamelijk een individuele aangelegenheid 3. Leren is een verbinding van die twee

Sociaal constructivisme Iemand die leert, construeert actief kennis in interactie met zijn/ haar omgeving Nieuwe kennis wordt op een persoonlijke wijze gekoppeld aan al aanwezige kennis Leraren zijn coaches

Coachen Iemand helpen bij het consequent toepassen van datgene wat iemand wil leren Door: - mee bewust maken van - vragen en doorvragen - oplossingen helpen zoeken - iets voordoen - prikkelen, stimuleren - ondersteunen

Leren van vaardigheden Van onbewust en onbekwaam via Bewust maar nog onbekwaam naar Onbewust bekwaam

Onderwijsverandering is Gedragsverandering

Drie principes Aansluiten bij de belevingswereld - De vraag van de school - De uitdaging voor de student/ leraar Activerend onderwijs - Rijke context - De didactische kwaliteiten van de leerkracht vormen het uitgangspunt Samenwerken - Het gevoel hebben/ krijgen dat je gezien, gehoord wordt. Dat je mag kiezen.

De opleidingsschool Vraagt om studenten en begeleiders die Reflecteren over hun eigen onderwijsgedrag - Nadenken over wat je doet, hoe je dat doet en waarom zo - Dromen over hoe het anders kan - Beslissen om het zo te gaan doen - Uitvoeren, zoals het dan wordt afgesproken

Onderwijsverandering is Gedragsverandering Daar heb je elkaar bij nodig - om te observeren - te spiegelen - terug te koppelen - te bevestigen - andere mogelijkheden te zoeken