Linnaeusinstituut (Leerhuis) ‘Creativiteit, passie en wetenschap’ StAZ 11 november 2008
Linnaeusinstituut Onderwijs Opleiding Wetenschap (Topklinische functies)
Zou u werknemer willen zijn van een ziekenhuis zonder ambitie?
“Misschien is het beter om rechtstreeks naar het VUmc te gaan”
Organisatie van: Onderwijs Opleidingen Kenniscentrum (bibliotheek, skillslab) Wetenschap Congressen Gefinancierd door: Opleidingsfonds (VWS) en overige subsidies (budgettair neutraal) Linnaeusinstituut
Opleidingen SZ KG Medisch specialist: -aantal opleidingen aantal aios5163 Co-ass (Curr. ’91, jaarplaatsen) 5048 Verpleegkundigen VK vervolgopleidingen 1542
VUmc Compas (masterjaren) Nieuw elan VK opleidingen Wetenschap Speerpunten
Compas(sie) met Speerpunt (1)
Masterplan M1Intensieve voorbereiding op patiëntenzorg Gestructureerde opdrachten M2 Lijkt sterk op de huidige co-schappen verloopt meer gestructureerd co-assistent lid van het behandelteam M3Semi-artsstage (SZ+KG: 120/jaar)(18 wk) Wetenschappelijke stage (14 wk) Keuzestage(10 wk)
M1: 5 van de 6 leerstages* Inwendige geneeskunde Heelkunde Neurologie en psychiatrie Verloskunde & gynaecologie en kindergeneeskunde KNO, oogheelkunde en dermatologie * Verpleeghuisgeneeskunde en pathologie in Vumc
Werkvormen leerstage Praktijktaken (patiënt- en zorggebonden) Nabesprekingen ‘Bedside teaching’ Referaten Zelfstudie (opdracht) Zelf oefenen Creativiteit
Werkbegeleiding Masterdocent doet zijn intrede (7.2 fte) Basisarts: a(n)ios, huisarts, zelden MS (in VUmc vooral MS) Onderwijs 24 uur per week = 6 uur per dag (4 dagen per week)
Organisatie Centrale aansturing door Leerhuis 4 Leslokalen Computercentrum: 12 computers/24 werkplekken Ruimte voor docenten/begeleiders Koffiekamer
Vumc Compas Een goed product en samenwerking is uniek Verpleegkundige opleidingen laten optrekken met deze ontwikkelingen!
Speerpunt 2 Verpleegkundig elan Efficiënter selecteren Modernisering opleidingen in samenwerking met alle partners (ROC’s) Insteek: korter, efficiënter, meer in ziekenhuis en goedkoper
Verpleegkundig elan Gebruik maken van voorzieningen masteronderwijs Docenten: -uit ROC’s -eigen docenten (VK en masteronderwijs)
Ondersteund door modern onderwijs Bibliotheek (EBM, electronisch) Skillslab Simulatoren E-learning Reanimatiecentrum
Speerpunt 3 Wetenschapsbureau Spaarne Ziekenhuis Kennemer Gasthuis Streeklaboratorium voor de Volksgezondheid
Nieuwe personeelsleden Creativiteit en passie
Personele bezetting ( Financiering vanuit onderzoeken) Epidemiologen 3.0 fte Statisticus 0.4 fte Researchnurses, trialcoördinatoren 3.0 fte OnderzoeksVK/assistenten 25 fte Artsonderzoekers, promovendi 6.0 fte
Wetenschappelijke output (Pubmed)
Doelstellingen wetenschapsbureau Faciliteren van onderzoek voor alle medische en niet-medische disciplines (artikelen nodig voor opleidingsproces) Speerpunten: vaccinstudies, oncologische studies, legionella en parasitair onderzoek Initiëren nieuwe onderzoekslijnen met UMC’s o.a. Vumc en andere instanties
Doelstellingen wetenschapsbureau Onderzoek moet niet commercieel en kwaliteitsgericht zijn Geld gegenereerd door onderzoek blijft geoormerkt voor onderzoek Oprichting Wetenschapsfonds Uitdragen van resultaten (symposium,tijdschrift)
Onderzoek met pneumokokkenvaccin ism UMCU, RIVM-entadministraties en Jeugd- gezondheidszorgorganistaties Provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland Start april 2008 logo
Huisbezoek Leeftijd (mnd) Vaccinatie Bloedafname Neuswat Vragenlijst 7000 Huisbezoeken
Pneumokokkenvaccin senioren: longontsteking 2000 senioren: veiligheid afweer dragerschap pneumokokken UMCU/Julius Centrum, Huisartsen
Huisbezoek12345 Tijdstip (mnd) Vaccinatie (dagboekje) Bloedafname Neus-en keelwat Vragenlijst Huisbezoeken
Alles valt en staat bij een goede samenwerking!
Samenvattend Innovatie Betere samenwerking artsen en verpleegkundigen Ziekenhuisbrede ‘teaching mentality’ Wetenschappelijke uitdagingen behoud en instroom van nieuw personeel Betekenis Linnaeusinstituut (STZ) voor SZ en KG: