Heeft single-sex educatie effect op wiskunde prestatie en motivatie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
Louise C. Urlings-Strop
VORM- en BETEKENISGEVING
Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Het Voortgezet Onderwijs
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
Workshop Onderzoeksontwerp
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
DisWis Niels Oosterling.
DisWis Niels Oosterling. Programma Uitleg over DisWis Plannen voor dit schooljaar Zelf puzzelen Klein college.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
in relatie tot een actieve leefstijl
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Bachelor thesis sessie
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
Tto: de laatste ontwikkelingen
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Conclusie Er is niet één overheersende motivatie, maar veel verschillende. Mensen blijken vrij altruïstisch te zijn ingesteld. Regenwaterbuffering en biodiversiteit.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Rekenen in Beeld Drie onderzoeksvragen:
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Feedback geven en krijgen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek 30 september 2013
Thinking like an economist
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Venlo, The Netherlands.
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS
Venlo, The Netherlands.
Transcript van de presentatie:

Heeft single-sex educatie effect op wiskunde prestatie en motivatie? Gender & Wiskunde Heeft single-sex educatie effect op wiskunde prestatie en motivatie?

Inleiding Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Meisjes kiezen minder vaak voor wiskunde en bètavakken dan jongens, en tonen minder interesse in bètatechnische opleidingen en beroepen (Shakeshaft, 1995) Een mogelijke oorzaak hiervan is stereotypering; het idee dat wiskunde voor jongens is Een sterk stereotypebeeld van wiskunde is een mogelijke oorzaak dat meisjes slechter presteren in wiskunde dan jongens (Kiefer et al., 2007)

Inleiding Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Stereotypering kan op veel manieren plaatsvinden. Eén van de mogelijke manieren is in het klaslokaal zelf In een klaslokaal wordt vaak een mannelijke leerling uitgekozen om vragen te beantwoorden en om opdrachten voor te doen (Shakeshaft, 1995) Bij wiskunde en andere bètavakken geldt dat nog sterker dan bij andere vakken.

Inleiding Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Zouden meisjes beter presteren op wiskunde en bètavakken zonder jongens in de klas? Uit onderzoek is gebleken dat meisjes beter presteren in wiskunde en bètavakken op single-sex scholen (Carpenter et al., 1987; Jimenez et al., 1989; Lee et al., 1990)

Onderzoeksvraag Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Wat is het effect van single-sex educatie tijdens de wiskundeles op leerlingen van een gemengde middelbare school? Tijdens het experiment wordt er gekeken naar het effect op: motivatie inzet wiskundeprestaties beeld van wiskunde

Hypothesen Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur de wiskundeprestaties en inzet/motivatie van meisjes zal omhoog gaan vergeleken met gemengde klassen de seksespecifieke stereotypering binnen de klas zal minder zijn in single-sex klassen vergeleken met gemengde klassen De prestaties in single-sex klassen zullen meer verbetering vertonen vergeleken met het voorgaande jaar dan de prestaties in gemengde klassen

Doel van het onderzoek Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Inzicht krijgen in de effecten van single-sex educatie op leerlingen Inzicht krijgen in de processen die wiskundeprestaties van leerlingen kunnen beïnvloeden Een mogelijke methode verkennen om meer meisjes te interesseren voor wiskunde en bétavakken

Opzet van de studie Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Experimentele studie, ondersteund door vragenlijsten Bijhouden gegevens van drie verschillende groepen: Jongensklas Meisjesklas Gemengde klas

Opzet van de studie Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Type school: Middelbare school met veel parallel klassen Minstens 3 parallelklassen nodig Klas: VWO 3 Nog geen profielen gekozen Goed vergelijkbaar met VWO 2 Alle klassen in het experiment moeten worden lesgegeven door dezelfde docent

Opzet van de studie Vragenlijsten Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Vragenlijsten Vragenlijsten voor de leerling: Motivatie Beeld van wiskunde Vragenlijsten voor de docent: Inzet van de leerlingen Vragenlijsten worden 1 keer per periode gegeven. Cijfers op toetsen

Planning Half jaar voor aanvang van het onderzoek: Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Half jaar voor aanvang van het onderzoek: beginnen met voorbereiden bij de school Leerlingen selecteren Docenten voorlichten Vragenlijsten testen Onderzoek: klassen volgen voor 1 jaar Gegevens verzamelen Half jaar na het onderzoek: Gegevens uitwerken Totale duur onderzoek: 2 jaar

Belangrijke punten Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Iedere periode evaluatie: gaat het niet slechter met de klassen? Leerlingen, docenten en ouders dienen geinformeerd te worden over het onderzoek Toestemming van de ouders is nodig Maar het doel van het onderzoek kan pas achteraf bekend worden gemaakt! Docenten moeten vooraf tips worden gegeven om de leerlingen neutraal te benaderen.

Literatuurlijst Inleiding Vraag Hypothesen Doel Opzet Planning Belangrijk Literatuur Carpenter, P.; Hayden, M. (1987). Girls' Academic Achievements: Single-Sex versus Coeducational Schools in Australia. Sociology of Education, 60, 156-167. Chatard, A.; Guimond, S.; Selimbegovic, L. (2007). “How good are you in math?” The effect of gender stereotypes on students’ recollection of their school marks. Journal of Experimental Social Psychology, 43, 1017–1024. Eccles, J.S.; Jacobs, J.E. (1986). Social Forces Shape Math Attitudes and Performance. Signs, 11, 367-380. Ict-STER (2006). Gezamenlijke actie voor meisjes en ict. Retrieved 30-1-2008 from: http://www.ict-ster.nl/verslagSG3.htm Jimenez, E.; Lockheed, M.E. (1989). Enhancing Girls' Learning through Single-Sex Education: Evidence and a Policy Conundrum. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11, 117-142. Kiefer, A.K.; Sekaquaptewa, D. (2007). Implicit stereotypes and women’s math performance: How implicit gender-math stereotypes influence women’s susceptibility to stereotype threat. Journal of Experimental Social Psychology, 43, 825–832. Lamb, S. (1996). Gender Differences in Mathematics Participation in Australian Schools: Some Relationships with Social Class and School. Policy British Educational Research Journal, 22, 223-240. Lee, V.E.; Lockheed, M.E. (1990). The Effects of Single-Sex Schooling on Achievement and Attitudes in Nigeria. Comparative Education Review, 34, 209-231. Manger, T.; Gjestad, R. (1997). Gender Differences in Mathematical Achievement Related to the Ratio of Girls to Boys in School Classes. International Review of Education / Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft / Revue Internationale de l'Education, 43, 193-201. Marsh, H.W.; Yeung, A.S. (1998). Longitudinal Structural Equation Models of Academic Self-Concept and Achievement: Gender Differences in the Development of Math and English Constructs. American Educational Research Journal, 35, 705-738. McCandless, N.J.; Lueptow, L.B.; McClendon, M.K. (1989). Family Socioeconomic Status and Adolescent Sex-Typing. Journal of Marriage and the Family, 51, 627-635. Parsons, J.E.; Adler, T.F.; Kaczala, C.M. (1982). Socialization of Achievement Attitudes and Beliefs: Parental Influences. Child Development, 53, 310-321. Relich, J. (1996). Gender, Self-Concept and Teachers of Mathematics: Effects on Attitudes to Teaching and Learning. Educational Studies in Mathematics, 30, 179-195. Shakeshaft, C. (1995). Reforming Science Education to Include Girls. Theory into Practice, 34, 74-79. Tartre, L.A.; Fennema, E. (1995). Mathematics Achievement and Gender: A Longitudinal Study of Selected Cognitive and Affective Variables [Grades 6-12] Educational Studies in Mathematics, 28, 199-217. Tiedemann, J. (2002). Teachers' Gender Stereotypes as Determinants of Teacher Perceptions in Elementary School Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 50, 49-62. Witte, T. (2007). Meisjes en bèta voor een hoogwaardige kenniseconomie. Nieuwsbrief Enova, 26, 3.

Bedankt voor de aandacht! Zijn er nog vragen?