De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Positie in crisisnetwerk
Advertisements

Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Continuïteit in het SLAZ
Project Incidentbestrijdingsplan Vaarwegen Oost-Nederland
Workshop AO binnen de bestaande structuur
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Motivatie van de professional Willy Limpens
UMCU Centrale BioBank: Hoe verder
Joost Bernsen GHOR Nederland Directeur GGD/GHOR Hollands Midden
COMPETENTIEONTWIKKELING
Vitale en weerbare medewerkers
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Vakbekwaamheid binnen de GHOR
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
1 september 2006 Frans Reijnen Vaarweg Incident Management (VIM) Samen Sterk.
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
III Procesdenken in de praktijk
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
OGGZ-beleid in Fryslân Oude bekenden, nieuwe middelen Ferry Willemse Gemeente Leeuwarden 12 juni 2006.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
Titel presentatie Anja Kools April 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Project Proceshuis Road show
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Convenantontwikkeling PSHOR GHOR en GGD Nederland 17 maart 2011.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
De zorgketen voor de Geneeskundige hulpverlening bij calamiteiten: “Zorg en/of Keten voor het lokaal openbaar bestuur ??” Ton van Dijk Regionaal Geneeskundig.
1 René Stumpel Regionaal Geneeskundig Functionaris Hoofd afdeling Algemene Gezondheidszorg.
GGD Samen Beter Voorbereid Doorontwikkeling Modelplan GROP Bijeenkomst 26 juni 2012.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
De GHOR Academie en GROP Drs. Carian Cools, decaan GHOR Academie Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV)
Zwols Model. Afdeling Leefbaarheid en Participatie van de Eenheid Wijkzaken Gemeente Zwolle Team Ondersteuning Team Beleid en Projecten Team Wijkmanagement.
Implementatie GROP GGD Regio Twente Sylvia Stronkhorst Opleidingscoördinator GROP.
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en Startbijeenkomst 2 11 december 2008 Joek Boomsma en Therese Claassen.
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
GGD & GHOR: ‘ Hoe vinden wij elkaar?’ 13 maart 2012.
Crisisbeheersing Veiligheidsregio De rol van de oranjekolom.
Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Toekomstige samenwerking GGD en GHOR Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Bas.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
1 Wie / wat is de GHOR?. 2 Definitie GHOR Organisatie voor: Coördinatie, aansturing en Regie geneeskundige hulpverlening Advisering gemeenten en andere.
Stand van zaken implementatie GROP. Hoe ver is de ontwikkeling van het GROP? Aantal verzonden : 28 Aantal ontvangen : 28 Respons: 100%
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Chris de Vogel GHOR Operationele organisatie GHOR Haaglanden
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Personeelszaken + Financiën coördinatie Onderwijs & Kwaliteit
drs. Sylvia Meulensteen-van Esseveld MCDm
Witte kolom vanuit burgemeestersperspectief Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters 1.
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Vaarweg Incident Management (VIM)
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
GGD Voorbereid 12 oktober 2010
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Vakgroep Spoedeisende Geneeskunde Presentatie Compagnonscursus
Workshop Wie heeft welke rol?
Transcript van de presentatie:

De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan René Stumpel Gerard Innemee Directeur GHOR Lid raad van bestuur GGD Gooi en Vechtstreek Tergooiziekenhuizen

GHOR Gooi en Vechtstreek Veiligheidsregio Gooi & Vechtstreek GHOR = afdeling van de Gewestelijke Gezondheidsdienst Gooi & Vechtstreek 8 medewerkers, 3 OTO, 3 beleid, management-assistent, directeur GHOR

Oude GHOR versus Nieuwe GHOR Oude GHOR (‘zorginstelling’) GHOR is eindverantwoordelijk voor de processen SMH, POG en Nazorg. Nieuwe GHOR (‘geen zorginstelling’) Instellingen zijn zélf verantwoordelijk voor zorgverlening in opgeschaalde situaties: huisartsen, ziekenhuis, ambulance, GGD. GHOR is verantwoordelijk voor coördinatie, regie en aansturing.

Nieuwe GHOR Voor de nieuwe GHOR is in ieder geval belangrijk: alarmering, op- en afschaling (waar zit de ‘knop’); informatiepositie; afstemming binnen het zorgproces; afstemming totale zorgproces met andere processen (rood, blauw, oranje, groen, etc.). Wat betekent dit in de praktijk: wat kunnen GHOR en zorgaanbieders van elkaar verwachten en wat kunnen ze elkaar bieden?

Tergooiziekenhuizen (Tergooi) Fusieziekenhuis sinds 2006 Op twee locaties 200 medisch specialisten, 633 bedden Twee SEH’s, 7 km van elkaar ZiROP sinds 2008 (per locatie)

Deze workshop Korte inleiding regionaal crisisplan Werkwijze zorginstelling (een praktisch voorbeeld) Uitwisselen ervaringen Doel: Discussie openen over hoe om te gaan met de wetswijzigingen Verantwoordelijkheidsverdeling bespreken

Regionaal crisisplan Veranderingen in: Stroomdiagram Namen/functies/afkortingen Er wordt gesproken van het zgn ‘knoppenmodel’ Wat verandert er voor een organisatie in de witte kolom, een zorginstelling (zoals het ziekenhuis)?

ZiROP Tergooi Inmiddels 2 x geoefend Aktiekaart ‘Crisisteam’: RvB (vz team) MT-lid (2x: Operationeel en Facilitair) Manager PR Secretaresse (notulen, logboek) Taken: zie verder

Taken directieteam in kader ZiROP Bijstellen van het plan aan de hand van de situatie/de ramp Ondersteunen en informeren van het operationele team Informatie via medisch coördinator (aantal slachtoffers, aard letsels, capaciteit oa SEH, OK, etc): evt besluiten tot opnamestop Contacten onderhouden: zie verder

Contacten in kader ZiROP Met instellingen en instanties die bij de rampenopvang betrokken zijn: Actiecentrum GHOR Gemeente/burgemeester MKA Inspectie Externe contacten door PR

Externe contacten Pers Publiek (ook communiqués) Persconferentie ?

Ervaringen tijdens oefening Zo eenduidig mogelijk Liefst alleen communicatie met Actiecentrum GHOR Er van uit kunnen gaan dat de zaken geregeld worden die bij andere instanties liggen Wat verandert er nu met het regionaal crisisplan? Netcentrisch werken

Interactief-1, actueel Beeldvorming GHOR, ervaringen Hoe verloopt samenwerking en communicatie? Is altijd duidelijk waar je terecht kan met welke vraag? Hoe verloopt de feedback?

Interactief-2; regionaal crisisplan Verantwoordelijkheidsverdeling; wat mag je van elkaar verwachten? Waar heeft de zorginstelling behoefte aan? (GHOR heeft meer regierol; zie 1) ‘Informatiemanagement’ GHOR? Cave: fixatie op aantallen/berekeningen Communicatie over capaciteit

Discussie ?