VORM- en BETEKENISGEVING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Presenteren voor starters
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
VORM- en BETEKENISGEVING
VTB Technasium Vakcollege
Methoden van Onderzoek
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
SCHETSEN CONCEPT TEKENEN (SCT)
Concept Development – 20 september 2010
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Centrummaten en Boxplot
JOUW WERELD MIJN WERELD
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Jeroen de Vries Topologie. 2  Historische basis  Belangrijkste concepten  Topologie in de praktijk Inhoud:
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Transcript van de presentatie:

VORM- en BETEKENISGEVING Wouter Eggink

VORM- en Betekenisgeving introductie Vormgeving - bachelor Vorm en betekenisgeving: Theorie Praktisch Resultaten Vorm- en Betekenisgeving - Onderwijsoverleg

VORMGEVING bachelor aanpak Systematisch; Gebaseerd op het opdelen van het proces in deelwerkzaamheden, om tot een compleet eindresultaat te komen. Het leren van methodes en technieken. Intuïtief; Hierbij is men gericht op het ontwikkelen van de eigen persoonlijkheid en het werken vanuit inspiratie en gevoel. Daarnaast zijn abstracte basisvaardigheden als vorminzicht en gevoel voor kleur, maatvoering en verhoudingen belangrijk. Beschouwend; Hier wordt vormgeving voornamelijk gezien als cultuurverschijnsel. Met de nadruk op betekenisgeving aan de ene kant en menselijk gedrag aan de andere kant.

LeerLiJNEN - Specialisatie Systematisch Intuitief Beschouwend bachelor 1e jaar - Basis (Vaardigheden) 2e jaar - Verschillende manieren om doel te bereiken 3e jaar - Theoretisering en abstractie - Specialisatie Basis Verbreding Verdieping

LeerLiJNEN bachelor Systematisch 1e jaar - Schetsen en Concepttekenen (SCT) - Product Presentatie Tekenen (PPT) - Technisch Product modeleren 1 2e jaar - Toegepaste tekenvaardigheid (TTV) - Productweergave - Grafische vormgeving 1 - Technisch Product modeleren 2 3e jaar - Sketch Tablet Drawing (STD) minor keuzevak - Grafische vormgeving 2 Basis Verbreding Verdieping

LeerLiJNEN Robert, Jan Willem, Remko, Jeroen (5EC) Systematisch Intuitief Systematisch bachelor 1e jaar - Vormologie - Modelmaken + werkplaats 2e jaar - Raw Shaping Form Finding 3e jaar - Geavanceerde Vormverkenningen Robert, Jan Willem, Remko, Jeroen (5EC) Basis Verbreding Verdieping

LeerLiJNEN - Techniekfilosofie Systematisch Systematisch Beschouwend bachelor 1e jaar - Vormmethodiek 2e jaar - Mens-Product Relaties 3e jaar - Vormgeving en Betekenisgeving - Techniekfilosofie Basis Verbreding Verdieping

LeerLiJNEN Systematisch Systematisch Beschouwend bachelor 1e jaar - Vormmethodiek 2e jaar - Mens-Product Relaties 3e jaar - Vormgeving en Betekenisgeving Basis Verbreding Verdieping

Mens product relaties Combinatie en interactie Een product is niks zonder gebruiker Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

VORM- en Betekenisgeving Welke betekenis? Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

VORM- en Betekenisgeving introductie Geometrische vormen Efficiëntie en harmonie Le Corbusier [LC2 - 1929] Modulor Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

VORM- en Betekenisgeving introductie Ron Arad [Rover Bench – 1981] Opbouw uit bestaande onderdelen Luxe stoel Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

VORM- en betekenisgeving Communicatie Nathan Crilly – 2004 Basic model of product communication Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

VORM- en betekenisgeving Communicatie Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

VORM- en betekenisgeving Communicatie Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

VORM- en Betekenisgeving uitgangspunten Culturele context – vervolg MPR Meer theorie Meer visueel / Minder textueel Zo min mogelijk werk voor docent Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

VORM- en Betekenisgeving Practisch Theorie – Communicatie / Betekenis / Plezier Zes Werkcolleges van twee uur Oefeningen in werkcolleges Individueel toepassen op eigen onderwerp/product Presenteren in Visueel Essay Max 50 slides Max 6 woorden/slide Muziekinstallatie / muziek afspelen Fiets / ongemotoriseerd vervoer over kleine afstanden Grasmaaier / grasveld onderhouden Magnetron / eten opwarmen Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

Theorie “Utility” “Significance” Utility & significance John Heskett: twee soorten van functionaliteit! “Utility” “Significance” Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

theorie Utility & significance UTILITY = ‘bruikbaarheid’ Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

theorie Utility & significance SIGNIFICANCE = ‘betekenis’ Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

theorie Utility & significance SIGNIFICANCE = ‘betekenis’ Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

theorie Utility & significance UTILITY = ‘bruikbaarheid’ Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

theorie Plezier Patrick Jordan: FOUR PLEASURE MODEL Vier niveau’s/categorieën: Fysiek Sociaal Mentaal Ideologisch Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

Four pleasure framework voorbeelden Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

programma Four pleasure framework In de werkcolleges steeds aandacht voor 1 categorie Tweede week: oefeningen categorieën + visueel essay 17 Februari: Gastcollege ‘tactiliteit’ – Marieke Sonneveld (TUDelft) 3 Maart: Sociaal ontwerpen 10 Maart: Mentaal plezier 17 Maart: Ideologische ontwerpaspecten [individuele feedbacksessies in groepjes] 25 Maart: Inleveren (uploaden) Essays Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

Vorm- en betekenisgeving Oefening: utility/significance

Utility/significance oefening Vul hier jullie namen in: ........ Wouter Eggink

Utility/significance Oefening (1) Deel de getoonde ontwerpen in naar de belangrijkste factor van hun functie Links = utility [bruikbaarheid] Rechts = significance [betekenis] Wouter Eggink

Utility/significance Oefening (2) Zoek zelf een aantal producten op en maak dezelfde indeling Links = utility [bruikbaarheid] Rechts = significance [betekenis] Wouter Eggink

Utility/significance Oefening (3) Je zou kunnen spreken van “goede” en “slechte” producten: Producten waarbij utility en significance hoog zijn Producten waarbij utility en significance laag zijn Zoek uit al de plaatjes uit de vorige oefeningen een aantal voorwerpen en zet ze in het schema op de volgende slide. Zorg dat alle vier de vakken gevuld worden. Probeer bij elk van de kwadranten nog een typisch voorbeeld te vinden Wouter Eggink

I II IV III Utility/significance Oefening (3) Significance [hoog] Utility [hoog] Utility [laag] IV III Significance [laag] Wouter Eggink

Utility/significance Oefening (4) Uploaden! Wouter Eggink

Visueel essay oefening Six word Stories http://www.nightwriters.nl/Wannabe_a_writer/Six_word_story/ 'Te koop: Feyenoord-vlag, weinig mee gezwaaid' TOMMY WIERINGA Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

Eigen Verhaaltje comprimeren tot 6 woorden Daarna door andere student laten illustreren Voorgerecht, hoofdgerecht half op, toetje overslaan Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

Vorm- en betekenisgeving opdracht Kies één onderwerp/product en analyseer dat. Maak voor iedere categorie uit het model van Jordan een concept-ontwerp. Het belangrijkste is de ideevorming en conceptrichtingen, maar presenteer je ideeën goed in het visueel essay. [tijdsbesteding ongeveer 4 x 8 + 16uur] Probeer het onderwerp zo breed mogelijk te interpreteren en ga uit van het gebruik, de mens-product relatie en het resultaat, in plaats van het product. Inleveren in Blackboard vóór 25 maart, 15uur. Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

Visueel essay opdracht De resultaten van de ontwerp opdracht moeten ingeleverd worden in de vorm van een visueel essay. Dit is een soort presentatie met plaatjes en weinig tekst. [Let op: je bent er zelf niet bij om de plaatjes toe te lichten, het geheel moet voor zichzelf spreken!] Visueel Essay: Veel plaatjes, weinig tekst Plaatjes en tekst versterken elkaar Referenties naar bronnen worden aangegeven Vertelt een “verhaal” Maximaal 50 slides [PPT of PDF], maximaal 6 woorden per slide (ex. referenties) Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

Vorm- en betekenisgeving beoordeling Op basis van Visueel essay. Punten voor opdrachten die behandeld worden én voor de manier waarop ze in beeld gebracht worden. - In hoeverre komen 4 pleasure niveaus terug in verhaal - In hoeverre is het onderscheid tussen utility en significance meegenomen? Kwaliteit van oplossingen: aansluiten bij uitgangspunt, diepgang, afwerking en complexiteit - Congruentie tussen beeld en tekst - kwaliteit van beelden, opmaak en referenties Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

resultaten Deelnemers en cijfers 80 studenten ingeschreven Ongeveer 50 regelmatig bij college 39 studenten bij feedback-sessies 68 studenten ingeleverd (!) 52 nagekeken – 4 aanvullingen en 3 negens Gemiddeld 7.2 [Met feedbacksessie 7.55 - Zonder feedback-sessie 6.82] Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

resultaten evaluatie Werk van studenten valt niet tegen Visueel essay kijkt lekker na Wel moeite met referenties – na ITO misschien beter Inleveren via Blackboard soms nog problemen Evaluatie studenten afwachten Volgend jaar gewoon één groep Beetje veel theorie Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1

referenties literatuur [1] Crilly, N., J. Moultrie, et al. (2004). "Seeing things: consumer response to the visual domain in product design." Design Studies 25(6): 547–577. [2] Heskett, J. (2002). Toothpicks & Logos. Oxford, Oxford University Press. [3] Jordan, P. W. (2000). Designing Pleasurable Products. London, Routledge. [4] Arthur, L. & P. Martin. (2008) Visualising Academia: How to Make Academia Attractive (A Teaching Case Study highlighting the visual essay as a creative means of teaching academic practice).10th Engineering and Product Design Education Conference; Barcelona [5] Eggink, W. & M. van der Bijl-Brouwer (2010) A multidisciplinary framework for (teaching) human product relations 12th Engineering and Product Design Education Conference; Trondheim [6] Sonneveld, M. & R. Schifferstein (2009) To learn to feel: developing tactual aesthetic sensitivity in design education ;11th Engineering and Product Design Education Conference; Brighton [7] Govers, P.C.M. (2004) Product Personality, in Industrial Design. Delft University of Technology. [8] Diana, C. and A. Enga (2010). Finding Love in Everyday Objects: how a product’s personality connects with women. 7th conference on Design & Emotion. Chicago [9] Eggink, W. (2009). A Chair to Look to the Moon: What We Can Learn from Irrational Design History for Contemporary Design Practice. Design Principles and Practices; 3(1): 103-114. [10] Eggink, W. (2010). The Reinvention of the Ready Made. 7th conference on Design & Emotion. Design & Emotion Society, Chicago. Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1