Informeel leren en….. social media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Edushock leerfestival
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
De “ leraar” als rolmodel
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Leiderschap.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Professionele ontwikkeling
Brainstorm sociale media in het onderwijs
De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands.
Demo: Personal Competence Manager (PCM) Ruud Lemmers (LogicaCMG - Nederland)
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Docentontwerpteams en self-efficacy
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Leren met een expert & een "embodied" agent. Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Organisatie(s) van betekenis
zelfsturend portfolio-onderwijs:
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
Keuze van de VMBO leerling
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Cooperation Evenement promotie ‘Social software makes explicit, amplifies, and extends many of the informal cooperative structures and processes that have.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Netwerkleren in het onderwijs
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Werkend leren bij Gemeente Kerkrade Verslag van de onderzoeksresultaten Simon Beausaert, Maike Gerken, & Mien Segers Universiteit Maastricht, NL Université.
Jaap van Lakerveld Directeur
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Begeleiding bij Werkplekleren
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De Wever Zorg Innovatie Centra
Feedback geven en krijgen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
E-learning in het onderwijs
Educational support & innovation
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
The Future Teacher 3.0.
Het huis, de school van morgen
Transcript van de presentatie:

Informeel leren en….. social media Esther van Popta 26 april 2011

Informeel leren? Arend van Dam in Opleiding & Ontwikkeling 2003

Aanleiding Leeractiviteiten en relatieve belang bij Sara Lee/DE (bron: AKC, 2002) Harm Weistra over leren in werktijd (link naar literatuuronderzoek)

Formal vs informal (Jay Cross) Link: http://www.internettime.com/2011/03/a-model-of-workplace-learning/

Formeel en informeel leren Mate van formaliteit (Colley cs en Weistra): Vier aspecten leersituatie van invloed: proces, plaats en setting, doelen en leerinhoud Afhankelijk van de mate van sturing die de lerende en/of de organisatie op elk van deze aspecten kan uitoefenen Beter niet dichotomie maar meer of minder formeel/informeel Meer autonomie is negatief voor leeruitkomst Uit proefschrift Etty Wielenga (2010), HAN-docent (HRM)

Informeel leren en…. Social media? Kenmerken (zie aspecten leersituatie) passen bij informeel leren Maar pas op met formaliseren Voorbeeld: Je kan je studenten niet verplichten om je toe te voegen aan hun sociale netwerk omdat je hier “belangrijke” berichten op plaatst Leren van peers 2/3 werknemers vinden hun leerinformatie (en -gedrag?) bij ‘peers’ (Informal Learning, Jay Cross). Social media beantwoorden aan deze behoefte

Onderzoek naar informeel leren o.a. door Prof Mien Segers, hoogleraar Corporate Learning UM Twee vormen van informeel leren: Feedback zoeken Teamleren

Feedback vragen/ zoeken Social Media bieden o.a. mogelijkheid om snel verschillende mensen feedback te vragen; randvoorwaarden voor succes: leerklimaat psychologische veiligheid doelorientatie lerende Artikel over feedback en social networking: Transfer of training: the role of feedback in supportive social networks: “This research indicates that it is more beneficial for transfer of training to increase the amount of people providing feedback. Increasing the frequency of feedback seems counterproductive”

Teamleren Virtuele leeromgevingen bevorderen teamleren Maar ook hier succesfactoren: samenstelling team interpersoonlijke context leergedrag binnen team Artikel over teamleren: Social and Cognitive factors Driving Teamwork in Collaborative Learning Environments

Hoe faciliteren we social media? Focus op proces i.p.v. op tools Is er ruimte voor informeel leren i/h onderwijs? Geef het voorbeeld d.m.v. social media Geef ruimte om te experimenteren (get your hands dirty) Bereid docent voor op het leren en werken met social media (bv. gebrek aan controle) Stimuleer reflectie en evalueer Betrek medewerkers bij de keuze tools Bron: Wilfred Rubens, 2010 suggestie voor aanpak introductie social media in het onderwijs; hoe kunnen we social media dan wel introduceren?