CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met neuropsychologische gevolgen na NAH in de chronische fase
Advertisements

Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Vermoeidheid, Wat kunnen we hiermee?
Aandacht voor het steunend netwerk
(Kwali)tijd van leven (para)medisch centrum S e c o n d C a r e
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Hoe kom ik aan klanten?”
Niet echt maar mama zei dat ik naar school moest *hoest* *hoest*
Maayke van Suijlekom.
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
CVA-zorgketen Leeuwarden
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Vermoeidheid na een CVA
Ik red mij wel … "Natuurlijk, ik heb mijn vrienden nodig. Geld is natuurlijk ook belangrijk. Een prettige plek om te wonen. En goed contact met m’n ouders.
Stimuleren van zelf management bij gezinnen met NAH
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
CBO richtlijn beroerte
VRIENDSCHAP maria maria.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Presentatie contactpersomemnetwerk
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Verloop cultuurschok CULTUURSCHOK _ aankomstterugkomst.
Een haperend geheugen.
Interpreteren van data
Beelden van teambuilding
VRIENDSCHAP maria maria.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Presentatie Bijeenkomst 4
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Volksuniversiteit Zwolle
Hersenletselteam Monique Kuijpers
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Te laat, te laat 1 Te laat, te laat, alweer te laat op school
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
De onomkeerbare breuk in het gezinsleven met een kind met NAH
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
De kracht van positief opvoeden
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Heel gewoon maar toch anders.
Diabetesrevalidatie UMCG
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hersenletsel en dan weer meedoen. Wat bepaalt de toekomst
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Vereenvoudiging schema SOLK
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog NAH en vermoeidheid CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog

vermoeidheid Wat is dat?

(Brainkids) Na school ben ik te moe om buiten te spelen. Echt waardeloos, want ik wil juist ontzettend graag. Ze zeggen, dat ik het moet accepteren, maar dat doe ik echt niet! Ik ben toch geen bejaarde. Steven, 8 jaar ( hersenvliesontsteking) Het gevoel dat je al kende nadat je heel laat opgebleven was of heel lang gesport had, die vermoeidheid heb je nu de hele dag. Je bent gewoon duf en je lichaam voelt zwaar. Marieke, 10 jaar ( verkeersongeval) Ik ben er nog steeds niet aan gewend: ik ben de hele dag moe. Ik snap wel hoe het komt, dat veel dingen mij meer moeite kosten. Ook heeft een neuropsycholoog mij uitgelegd, dat ik nu moet nadenken bij alles wat ik hoor, zie en doe. Heel vermoeiend. Voor het ongeluk ging dat allemaal vanzelf. Harold 12 jaar (hersentumor)

Kwantitatieve onderzoeksresultaten Onderzoek is schaars voor handen CVA: 70% klacht, 40% voornaamste klacht CVA, klinische revalidatie opname : 60% 1e jaar, 80% 2e jaar Traumatisch ernstig hersenletsel: 57% voornaamste klacht

Factoren van invloed op de belastbaarheid Factor Vermoeidheid Factor Wederkerigheid

Vervolg factoren Herstel neurologisch systeem Gevolg hersenletsel Tgv gevolgen hersenletsel; bewuste informatieverwerking Medicatie

Vervolg factoren Verminderde conditie Veranderingen slaappatroon: Veranderd slaapritme Apneu’s

Vervolg factoren Angst- en stemmingsklachten Ervaren hoeveelheid grip Locus of control

coping Overbelasten Onderbelasten

overbelasten Oude gedragstijl Onvoldoende zicht op eigen vermoeidheid Niet willen toegeven Inadequate ideeën over herstel en grens verleggen Geen grenzen stellen aan de vragen vanuit de omgeving

onderbelasten Klachtcontigent handelen Vermijden van inspanning Inadequate ideeën over herstel Vermijden van situaties waarin grenzen moeten worden gesteld

1 klacht, de bomen en het bos

aanbevelingen Aansluiten bij de revalidant Constructieve voorlichting In kaart brengen cognitieve vaardigheden en inzicht geven voor zover mogelijk aan revalidant, systeem of team Start aerobe en krachttraining, zsm functionele training Inzicht in rol verschillende factoren, beleid inzetten en prioriteiten stellen

Veranderde cognitieve casus Veranderde cognitieve vaardigheden Onthand, geen (be)grip Verdrietig Medicatie Angst Veranderd activiteitenpatroon Angst Veranderd slaappatroon