Governance van de informatievoorziening Hoe het management de regie pakte Beurs Overheid en ICT, 22 april 2009
Even voorstellen Nico de Groot, Gemeentesecretaris Neder-Betuwe Rob van Doorn, Directeur BentoSpino Rolf Meursing, Directeur Odinfo Introductie Neder-Betuwe, BentoSpino en Odinfo/SKA Rol Roel Schroot benoemen
Dienstverlening van Odinfo Het maken van een informatiestrategie Het inrichten van een I&A in het kader van fusie of samenwerking Invoeren NUP Interim I-management Het implementeren van applicaties Het verbeteren van het informatiemanagement Egem-i gecertificeerd www.odinfo.nl T (020) 669 11 76
Deze sessie … De realisatie van een informatieplan voor de gemeente Neder-Betuwe Vindt in interviewvorm plaats Ook u bent uitgenodigd om vragen te stellen We hopen dat situaties herkenbaar zijn en onze oplossingen u helpen
Wat was de vraagstelling van de gemeente Neder-Betuwe?
GRAND CANYON Client server ITIL NORA Object oriëntatie Windows e-commerce Client server ITIL NORA groupware Object oriëntatie Windows Data warehouse Thin client Management ICT- management Midoffice RAD Capability maturity model Servicebus Legacy systemen
Stappenplan Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Projecten Hoe? Wat? Wie? Bedrijfs- architectuur Informatie- Technische organisaties diensten producten processen medewerkers applicaties berichten gegevens informatie uitwisseling technische componenten gegevens- opslag netwerk Visie, missie en strategie Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Landelijke projecten Projecten prioriteiten Projectenkalender
Interview
Kijk op (informatie)proces Visie van de gemeente gegevens informatie dienst, service proces mensen ICT productiefactoren
Wie was opdrachtnemer?
Wat waren zijn stappen?
Met welke vraag ging het project van start?
De vraag opnieuw geformuleerd Maak de inrichting van de informatievoorziening inzichtelijk in tijd en geld voor de organisatie. Houd daarbij rekening met de komst van een Shared Service Center (SSC) en een Klantcontactcentrum (KCC). Betrek managers en medewerkers bij het formuleren van lange- en kortetermijnwensen rond de informatievoorziening. Betrek de accountant bij dit proces; hij geeft dit najaar een oordeel over de status van de informatievoorziening. Zorg dat afdelingen en management zicht krijgen op wat ICT doet en kan betekenen voor de gemeente, zodat zij beter sturing kunnen geven aan de inrichting van de informatievoorziening.
Welke aanpak werd gekozen?
Stappenplan Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Projecten Hoe? Wat? Wie? Bedrijfs- architectuur Informatie- Technische organisaties diensten producten processen medewerkers applicaties berichten gegevens informatie uitwisseling technische componenten gegevens- opslag netwerk Visie, missie en strategie Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Landelijke projecten Projecten prioriteiten Projectenkalender
‘60 dagen plan’ 20 5 10 5 3 5 3 5 3 10 10 Vooronderzoek Opzet project incl. besluitvorming In kaart brengen huidige ICT 10 Definiëren ‘business view’ Strategie en doelen: ws 1 5 Bedrijfsarchitectuur en wensen: ws 2 3 5 3 5 Informatiearchitectuur en projecten: ws 3 3 10 Projectenkalender: ws 4 10 Plannen implementatie
Hoe verliep het proces?
Wat was het resultaat van het traject?
Wat gebeurde er tijdens de presentatie in het MT-overleg?
Realisatie doelstellingen door een aantal projecten Totaal zijn 55 projecten en activiteiten over 4 jaar vastgesteld. De projecten kennen een totale investering van € 1.520.000 en een inzet van 13 fte. Er was € 454.044 gebudgetteerd. Er moet een keuze gemaakt worden in de extra investeringen… Scenario 1 Wettelijk Scenario 2 Wettelijk + Collegeprogramma Scenario 3 Alle doelstellingen realiseren
Wat is nu de stand van zaken?
Status Neder-Betuwe Projectenkalender in uitvoering Informatiemanager niet ingevuld, wel stagiair Extra 1,5 formatieplaatsen I&A Verbeterd beheer I&A Actie starten om dienstverlening te verbeteren Managers verantwoordelijk voor de uitvoering Aanpassen projectenkalender op NUP; gaat nu naar de Raad
Wat is Neder-Betuwe hiermee opgeschoten?
Informatiehuishouding Belangen Raad B&W Uitvoering van collegeprogramma Geen kostenoverschrijdingen I&A Makkelijk te beheren Informatiehuishouding Gebruikers Makkelijk te bedienen Geen storingen Management Beheersen processen en projecten Burger E-dienstverlening