Vernieuwingsimpulsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
In dialoog met Generaties
Edushock leerfestival
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Moeders Informeren Moeders
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Uitvoeringsplan november 2012.
Ludo Daems.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
OPVOLGENDE GENERATIES CREËREN SOCIALE EVOLUTIE
Passie - Verrijzenis Arcabas
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Generatiesensitief vergaderen
Meten BMI Dat is in de veilige zone, want de BMI zit tussen 18,5 en 25
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties
Enquête.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
aangename ont - moeting
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Centrummaten en Boxplot
Het ideale fairtrade team
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
VanDoorneHuiskes en partners 11 november 2004 Loopbanen van vrouwelijke en mannelijke geowetenschappers SYMPOSIUM GENDERDYNAMIEK IN DE GEOWETENSCHAPPEN.
WAT IS MANTELZORG?.
Pub Quiz Herfstcongres slidenr. Generatie theorie Een groep die te identificeren is op gedeelde geboortejaren en significante levensgebeurtenissen.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Alex van der Wal, 18 Juni 2015 Een gezonde kijk op winst & verlies maken op medewerkers Activeren, Inspireren & Vitaliseren.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
constructief samenwerken
Generaties in dialoog.
Transcript van de presentatie:

Vernieuwingsimpulsen Generatiegolven als Vernieuwingsimpulsen Aart Bontekoning

GENERATIES EN HUN LEVENSFASEN EVOLUTIE LEVENSFASEN GENERATIES senior leider medior junior PROTESTGENERATIE (1940-1955) LEEFTIJD IN 2008: 53-68 GENERATIE X (1955-1970) LEEFTIJD IN 2008: 38-53 PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985) LEEFTIJD IN 2008: 23-38 SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000) LEEFTIJD IN 2008: 08-23 60 ROND 2007/2008: ALLE GENERATIES VOOR DE HELFT IN HUN VOLGENDE LEVENSFASE WE MERKEN VERANDERING IN DE BEDRIJFSCULTUUR 45 30 15

GENERATIES ALS SOCIALE LAGEN IN DE BEDRIJFSCULTUUR OPVOEDINGSRELATIE Protestgeneratie: 1940 - 1955 Generatie X: 1955 - 1970 Pragmatische Generatie: 1970 - 1985 Sreenagers/Y/- einstein: 1985-2000 GENERATIES ALS SOCIALE LAGEN IN DE BEDRIJFSCULTUUR

Idealiseren, discussieren, mobiliseren, structureren verschillen verbinden, evidence based werken, tussen mensen, bewust zijn werkend leren, kennis toepassen, open cultuur, processen versnellen Grenzeloos werken authentiek ontwikkelen multi tasking & Protestgeneratie: 1940 - 1955 Generatie X: 1955 - 1970 Pragmatische Generatie: 1970 - 1985 Screenagers: 1985 - 2000 GENERATIES EN HUN KRACHTEN

BEWEGENDE GENERATIES EN HUN INVLOED OP DE BEDRIJFSCULTUUR Situatie rond 2008 senior leider medior junior PROTESTGENERATIE (1940-1955; lft. in 2008: 53-68 jr.) Gedreven bouwers poldermodel; idealistische democratiseerders en herstructureerders Sterk afnemende invloed op bedrijfscultuur, NIEUWE GENERATIE SENIOREN! Helft in transformatie?!: nieuwe idealen, o.a. deeltijd, superspecialisatie, expertise overdragen GENERATIE X (1955-1970; lft. in 2008: 38-53 jr.) PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985; lft. in 2008: 23-38 jr.) SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000; lft. In 2008: 8-23 jr.) 60 45 30 15

WAT VINDEN SCREENAGERS BELANGRIJK ?! VMBO VWO/HBO/WO GOED SALARIS WAARDERING VOOR WIE ZE ZIJN ZEKERHEID VASTE BAAN LEUKE COLLEGA’S PASSEND UITDAGEND AFWISSELEND WERK AUTHENTIEK ZIJN LEUKE ORIGINELE BAAN VOLDOENING IN HET WERK VEEL SAMENWERKEN VEEL STRUCTUUR AFGESTEMD OP PERSOON STRUCTUUR AFGESTEMD OP RESULTAAT DIRECTE BEGELEIDING PERSOONLIJK BEGELEIDING (DIRECT) BESCHIKBAAR PERSOONLIJKE OPEN SFEER KEUZEMOGELIJKHEDEN ZELFONTPLOOIING IETS BETEKENEN VOOR SOCIALE OMGEVING MULTI TASKING, GEBRUIK - MEDIA, HANTEREN MULTI IDENTITEITEN BENUTTEN (STERK TOENEMENDE) DIVERSITEIT?!

VERSCHIL VAN 0.75 LEVERDE SPANNING OP ►VEEL WAARDEN OVEREENKOMSTEN, 22 SIGN (4 >8) VERSCHILLEN ►KLEINE WAARDEVERSCHILLEN BRON CULTUURVERNIEUWING Generaties Organisatiewaarden (114) OVEREENKOMSTEN - HOOGSTE SCORES 1 GEZOND ZIJN 2 EERLIJK ZIJN 3 CAPABEL/VAKMAN 4 VERTROUWEN 5 RESPECT HEBBEN - LAAGSTE SCORES Onsterfelijk zijn Volmaakt zijn Stoer zijn Macht De baas zijn VERSCHILLEN 11 LEREN 15 PLEZIER HEBBEN 34 ERVARING 40 SERIEUS ZIJN Totaal n=258 M 8.70 8.55 8.41 8.29 8.27 3.07 3.87 3.89 4.10 5.16 8.28 8.14 7.69 7.46 PROTEST n=79 7.92 (>30) 7.99 8.22 7.97 GENERATIE X n=89 8.22 (11) 8.07 7.70 7.33 PRAGMATISCHE n=90 8.67 (2) 8.36 7.18 7.08 TRENDSCAN / \ VERSCHIL VAN 0.75 LEVERDE SPANNING OP Samen onderzoeken spanningsbron is stap in ontmoeten en werk-/veranderchemie creëren

PRAGMATISCHE GENERATIE SPANNENDE RELATIES?! PROTESTGENERATIE (1940-1955) LEEFTIJD IN 2008: 53-68 GENERATIE X (1955-1970) LEEFTIJD IN 2008: 38-53 PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985) LEEFTIJD IN 2008: 23-38 SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000) LEEFTIJD IN 2008: 08-23 AFSTANDELIJK RUIMTE GEVEN VAAG/ABSTRACT/IDEE IDEALISTISCH PRATEN/OVERTUIGEN PERSOONLIJK/DIRECT STEUNENDE STRUCTUUR CONCREET/AKTIE REALISTISCH DOEN/INTERACTIE

PRAGMATISCHE GENERATIE SPANNENDE RELATIES?! PROTESTGENERATIE (1940-1955) LEEFTIJD IN 2008: 53-68 GENERATIE X (1955-1970) LEEFTIJD IN 2008: 38-53 PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985) LEEFTIJD IN 2008: 23-38 SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000) LEEFTIJD IN 2008: 08-23 MANNENCULTUUR BLANK FORMEEL BEWIJS JE MAAR MUREN OPTREKKEN FEMINIEN DIVERSITEIT STERK TOENEMEND INFORMEEL/VRIENDEN/SPEELS (H)ERKEN MIJN AUTHENTIEKE WAARDE OPEN INTERACTIE

GEDRAGSKENMERKEN GENERATIES VERGELEKEN GEEFT INZICHT IN CULTUURVERANDERINGEN DIE GAANDE ZIJN LABEL PROTEST GENERATIE GENERATIE X PRAGMATISCHE SCREENAGERS MENTALITEIT IDEALISTISCH GEDREVEN (+ VITAAL) BESCHEIDEN GEWOON DOEN PRAGMATISCH LEREND GAAT OM WIE JE BENT THUIS VOELEN LEIDEN HIERARCHISCH DEMOCRATISCH ÉÉN LEIDER TUSSEN MENSEN BALANS ZOEKEN DEEL VAN TEAM NETWERKEND EFFICIENT PROCES LEIDERS WISSELEN AUTHENTIEK COMMUNICEREN DISCUSSIE ZENDTIJD VOOR IDEE OVERTUIGEN REALITEIT DELEN BEWUSTWORDEN LUISTEREN PERSOONLIJK, OPEN, DIRECT INTERACTIEF SNEL MULTI MEDIA DOELGERICHT SAMENWERKEN GOEDE SFEER RUIMTE GEVEN CONSTRUCTIEF BENUTTEN VERSCHILLEN EXPERTISE DELEN SNEL RESULTAAT ZINVOL MULTI CULTI MULTI TEAMS BESLUITEN ZOEKEN DRAAGVLAK VOOR EEN IDEE KIJKEN WAT WERKT EVIDENCE BASED WAAR GAAT HET OM WIE HEEFT DE KENNIS PROCES VERSNELLEN INTUITIEF VERANDEREN (HER)STRUCTUREREN IDEAAL PLAN ABSTRACT BEELD PROFESSIONALISEREN OOG VOOR PROCES OOG VOOR WAT WERKT KLEINE STAPPEN VLOTTE RESULTATEN ZELF REGELEN CONTINUE PROCES MOET VOLDOENING GEVEN

EVOLUTIE DICHTBIJ MACHO SOLEREN WERKEN HIER, LEREN DAAR PROTEST X PRAGMATISCH SCREENAGERS MACHO SOLEREN WERKEN HIER, LEREN DAAR (HER)STRUCTUREREN BLANK/MAN FORMEEL/AFSTANDELIJK BEDRIJF NR 1 GESLOTEN INDIRECT FOUTEN ZIEN EENRICHTING VERKEER DRAAGVLAK VOOR 1 IDEE MONO ……… TOENAME ERVARING/WIJSHEID FEMINIEN MULTI DISCIPLINAIR SAMENWERKEN LEREN EN WERKEN INTEGREREN PROCES VERBETEREN MEER VROUWEN EN ETNICITEITEN INFORMEEL/VRIENDEN/SPEELS AUTHENTIEKE PROFESSIONAL NR 1 OPEN/KENNIS EN ANALYSES DELEN DIRECT KRACHTEN ZIEN INTERACTIE/ SAMEN DENKEN BESTE UIT VERSCHILLENDE IDEËEN MULTI MEDIA,- IDENTITEIT,- TASKING TOENAME IQ EN EQ EN SQ

ZIE VOOR DOWNLOADEN ARTIKELEN EN PROEFSCHRIFT WWW.AARTBONTEKONING.COM