Vernieuwingsimpulsen Generatiegolven als Vernieuwingsimpulsen Aart Bontekoning
GENERATIES EN HUN LEVENSFASEN EVOLUTIE LEVENSFASEN GENERATIES senior leider medior junior PROTESTGENERATIE (1940-1955) LEEFTIJD IN 2008: 53-68 GENERATIE X (1955-1970) LEEFTIJD IN 2008: 38-53 PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985) LEEFTIJD IN 2008: 23-38 SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000) LEEFTIJD IN 2008: 08-23 60 ROND 2007/2008: ALLE GENERATIES VOOR DE HELFT IN HUN VOLGENDE LEVENSFASE WE MERKEN VERANDERING IN DE BEDRIJFSCULTUUR 45 30 15
GENERATIES ALS SOCIALE LAGEN IN DE BEDRIJFSCULTUUR OPVOEDINGSRELATIE Protestgeneratie: 1940 - 1955 Generatie X: 1955 - 1970 Pragmatische Generatie: 1970 - 1985 Sreenagers/Y/- einstein: 1985-2000 GENERATIES ALS SOCIALE LAGEN IN DE BEDRIJFSCULTUUR
Idealiseren, discussieren, mobiliseren, structureren verschillen verbinden, evidence based werken, tussen mensen, bewust zijn werkend leren, kennis toepassen, open cultuur, processen versnellen Grenzeloos werken authentiek ontwikkelen multi tasking & Protestgeneratie: 1940 - 1955 Generatie X: 1955 - 1970 Pragmatische Generatie: 1970 - 1985 Screenagers: 1985 - 2000 GENERATIES EN HUN KRACHTEN
BEWEGENDE GENERATIES EN HUN INVLOED OP DE BEDRIJFSCULTUUR Situatie rond 2008 senior leider medior junior PROTESTGENERATIE (1940-1955; lft. in 2008: 53-68 jr.) Gedreven bouwers poldermodel; idealistische democratiseerders en herstructureerders Sterk afnemende invloed op bedrijfscultuur, NIEUWE GENERATIE SENIOREN! Helft in transformatie?!: nieuwe idealen, o.a. deeltijd, superspecialisatie, expertise overdragen GENERATIE X (1955-1970; lft. in 2008: 38-53 jr.) PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985; lft. in 2008: 23-38 jr.) SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000; lft. In 2008: 8-23 jr.) 60 45 30 15
WAT VINDEN SCREENAGERS BELANGRIJK ?! VMBO VWO/HBO/WO GOED SALARIS WAARDERING VOOR WIE ZE ZIJN ZEKERHEID VASTE BAAN LEUKE COLLEGA’S PASSEND UITDAGEND AFWISSELEND WERK AUTHENTIEK ZIJN LEUKE ORIGINELE BAAN VOLDOENING IN HET WERK VEEL SAMENWERKEN VEEL STRUCTUUR AFGESTEMD OP PERSOON STRUCTUUR AFGESTEMD OP RESULTAAT DIRECTE BEGELEIDING PERSOONLIJK BEGELEIDING (DIRECT) BESCHIKBAAR PERSOONLIJKE OPEN SFEER KEUZEMOGELIJKHEDEN ZELFONTPLOOIING IETS BETEKENEN VOOR SOCIALE OMGEVING MULTI TASKING, GEBRUIK - MEDIA, HANTEREN MULTI IDENTITEITEN BENUTTEN (STERK TOENEMENDE) DIVERSITEIT?!
VERSCHIL VAN 0.75 LEVERDE SPANNING OP ►VEEL WAARDEN OVEREENKOMSTEN, 22 SIGN (4 >8) VERSCHILLEN ►KLEINE WAARDEVERSCHILLEN BRON CULTUURVERNIEUWING Generaties Organisatiewaarden (114) OVEREENKOMSTEN - HOOGSTE SCORES 1 GEZOND ZIJN 2 EERLIJK ZIJN 3 CAPABEL/VAKMAN 4 VERTROUWEN 5 RESPECT HEBBEN - LAAGSTE SCORES Onsterfelijk zijn Volmaakt zijn Stoer zijn Macht De baas zijn VERSCHILLEN 11 LEREN 15 PLEZIER HEBBEN 34 ERVARING 40 SERIEUS ZIJN Totaal n=258 M 8.70 8.55 8.41 8.29 8.27 3.07 3.87 3.89 4.10 5.16 8.28 8.14 7.69 7.46 PROTEST n=79 7.92 (>30) 7.99 8.22 7.97 GENERATIE X n=89 8.22 (11) 8.07 7.70 7.33 PRAGMATISCHE n=90 8.67 (2) 8.36 7.18 7.08 TRENDSCAN / \ VERSCHIL VAN 0.75 LEVERDE SPANNING OP Samen onderzoeken spanningsbron is stap in ontmoeten en werk-/veranderchemie creëren
PRAGMATISCHE GENERATIE SPANNENDE RELATIES?! PROTESTGENERATIE (1940-1955) LEEFTIJD IN 2008: 53-68 GENERATIE X (1955-1970) LEEFTIJD IN 2008: 38-53 PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985) LEEFTIJD IN 2008: 23-38 SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000) LEEFTIJD IN 2008: 08-23 AFSTANDELIJK RUIMTE GEVEN VAAG/ABSTRACT/IDEE IDEALISTISCH PRATEN/OVERTUIGEN PERSOONLIJK/DIRECT STEUNENDE STRUCTUUR CONCREET/AKTIE REALISTISCH DOEN/INTERACTIE
PRAGMATISCHE GENERATIE SPANNENDE RELATIES?! PROTESTGENERATIE (1940-1955) LEEFTIJD IN 2008: 53-68 GENERATIE X (1955-1970) LEEFTIJD IN 2008: 38-53 PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985) LEEFTIJD IN 2008: 23-38 SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000) LEEFTIJD IN 2008: 08-23 MANNENCULTUUR BLANK FORMEEL BEWIJS JE MAAR MUREN OPTREKKEN FEMINIEN DIVERSITEIT STERK TOENEMEND INFORMEEL/VRIENDEN/SPEELS (H)ERKEN MIJN AUTHENTIEKE WAARDE OPEN INTERACTIE
GEDRAGSKENMERKEN GENERATIES VERGELEKEN GEEFT INZICHT IN CULTUURVERANDERINGEN DIE GAANDE ZIJN LABEL PROTEST GENERATIE GENERATIE X PRAGMATISCHE SCREENAGERS MENTALITEIT IDEALISTISCH GEDREVEN (+ VITAAL) BESCHEIDEN GEWOON DOEN PRAGMATISCH LEREND GAAT OM WIE JE BENT THUIS VOELEN LEIDEN HIERARCHISCH DEMOCRATISCH ÉÉN LEIDER TUSSEN MENSEN BALANS ZOEKEN DEEL VAN TEAM NETWERKEND EFFICIENT PROCES LEIDERS WISSELEN AUTHENTIEK COMMUNICEREN DISCUSSIE ZENDTIJD VOOR IDEE OVERTUIGEN REALITEIT DELEN BEWUSTWORDEN LUISTEREN PERSOONLIJK, OPEN, DIRECT INTERACTIEF SNEL MULTI MEDIA DOELGERICHT SAMENWERKEN GOEDE SFEER RUIMTE GEVEN CONSTRUCTIEF BENUTTEN VERSCHILLEN EXPERTISE DELEN SNEL RESULTAAT ZINVOL MULTI CULTI MULTI TEAMS BESLUITEN ZOEKEN DRAAGVLAK VOOR EEN IDEE KIJKEN WAT WERKT EVIDENCE BASED WAAR GAAT HET OM WIE HEEFT DE KENNIS PROCES VERSNELLEN INTUITIEF VERANDEREN (HER)STRUCTUREREN IDEAAL PLAN ABSTRACT BEELD PROFESSIONALISEREN OOG VOOR PROCES OOG VOOR WAT WERKT KLEINE STAPPEN VLOTTE RESULTATEN ZELF REGELEN CONTINUE PROCES MOET VOLDOENING GEVEN
EVOLUTIE DICHTBIJ MACHO SOLEREN WERKEN HIER, LEREN DAAR PROTEST X PRAGMATISCH SCREENAGERS MACHO SOLEREN WERKEN HIER, LEREN DAAR (HER)STRUCTUREREN BLANK/MAN FORMEEL/AFSTANDELIJK BEDRIJF NR 1 GESLOTEN INDIRECT FOUTEN ZIEN EENRICHTING VERKEER DRAAGVLAK VOOR 1 IDEE MONO ……… TOENAME ERVARING/WIJSHEID FEMINIEN MULTI DISCIPLINAIR SAMENWERKEN LEREN EN WERKEN INTEGREREN PROCES VERBETEREN MEER VROUWEN EN ETNICITEITEN INFORMEEL/VRIENDEN/SPEELS AUTHENTIEKE PROFESSIONAL NR 1 OPEN/KENNIS EN ANALYSES DELEN DIRECT KRACHTEN ZIEN INTERACTIE/ SAMEN DENKEN BESTE UIT VERSCHILLENDE IDEËEN MULTI MEDIA,- IDENTITEIT,- TASKING TOENAME IQ EN EQ EN SQ
ZIE VOOR DOWNLOADEN ARTIKELEN EN PROEFSCHRIFT WWW.AARTBONTEKONING.COM