Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Kijk op praktijk zó moet het!.
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
INFORMATIE AVOND BOUW 4 19 AUGUSTUS WELKOM •algemene informatie en de dagelijkse praktijk op school •kijkje in het lokaal van uw kind tot
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Succesvol in onderwijs met ICT
Schoolpartnerschappen in Europa
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Van idee tot digitaal materiaal
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
VTB Technasium Vakcollege
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Leer de namen van de noten 2
Gepersonaliseerd leren
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Kansrijke combinatiegroepen
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Implementatie van het 4C-ID-model
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
opleiding : Onderwijs Assistent
Handelingsgericht werken
Leerlingen ontwikkelen apps
moderniseren van het curriculum.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Introductiebijeenkomst AOS leergang
nieuwe stageleerlingen
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
groep 5 16 groep 6 11 groep 7 3 groep 8 13 "Wij zien in ICT een oplossing om tot SlimFit te komen." groepsleerkrachtstagiaireklassenassistent ratio 1.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Gepersonaliseerd leren
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Transcript van de presentatie:

Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n Bijeenkomst 21 juni 2013 Leren van en met elkaar Dagvoorzitter: Henk van der Tas, Beteor 28-2-2012

Welkom! 28-2-2012

Leergemeenschap 28-2-2012

Brown papers

Het forum met o.a. Video’s Verslaglegging van deze bijeenkomst Vraag en antwoord! Contact met docenten en andere betrokkenen Interviews Artikelen https://pulseon.atlassian.net Let op: gebruik je account om te reageren op berichten en zelf items te plaatsen. 28-2-2012

28-2-2012

Leren van en met elkaar Werk-leerproces op de scholen Leergemeenschap Gepersonaliseerd Leren Hans van Poppel 21 juni 2013

Deze presentatie Uitgangspunten Leergemeenschap Gepersonaliseerd Leren / Leren op Maat De docent aan het roer Begeleiding van het leerproces Voorbeelden van richtlijnen

Uitgangspunten Leren op Maat de huidige onderwijs-traditie doet onvoldoende recht aan de individuele leerling; elke leerling moet een persoonlijke leerlijn kunnen volgen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen; moderne ICT en slimme oplossingen kunnen de docent helpen om de ideale leeromgeving te ontwerpen; alleen dan zal het ontwerpen van een nieuwe leeromgeving effectief en duurzaam zijn, als docenten vanaf het begin betrokken zijn bij de ontwikkelingen.

De docent aan het roer Integratie (leerstof, pedagogisch-didactische aanpak, differentiatie, ICT) Breken met de onderwijstraditie van 100+ jaren Innovatieproces (zoeken, proberen, testen, mislukken, slagen) Oog houden voor kwaliteit van onderwijs Intensief, komt bij ‘normale’ werkzaamheden Leerproces

Begeleiding van het leerproces Onderwijs Ondersteuning Onderzoek Ontwerpgericht onderzoek

Doel van onderzoek Informatie genereren (practice-based evidence) Informatie over het ontwerpproces Informatie over de opbrengsten van de nieuw ontworpen leeromgevingen

1. Over het ontwerpproces Een effectieve ontwerpgroep: Biedt structuur: begin bij het begin Innoveert stap voor stap Biedt een critical friend / vreemde ogen Biedt inzichten uit theorie en praktijk Heeft een compact aantal docenten Biedt onderlinge binding van docenten Speelt in op de praktische instelling van docenten

1. Over het ontwerpproces samenwerking met vakcollega biedt..

1. Over het ontwerpproces ICT / Techniek Draagbare devices worden aangeraden (rooster) Sluit aan bij lokale systeembeheerder Test! Houd een plan B achter de hand / bereid leerlingen voor

2. Over de opbrengsten van de nieuw ontworpen leeromgevingen Leerlingen: + Inzicht van leerlingen in eigen ontwikkeling + Motivatie van leerlingen (dankzij aansluiting op persoonlijke ontwikkeling) + Leerresultaten! Rol van de docent: + Coachend - Agent spelend + Ruimte voor persoonlijke aandacht

Docent aan het woord: Dick Roest CSG Willem de Zwijger