Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n Bijeenkomst 21 juni 2013 Leren van en met elkaar Dagvoorzitter: Henk van der Tas, Beteor 28-2-2012
Welkom! 28-2-2012
Leergemeenschap 28-2-2012
Brown papers
Het forum met o.a. Video’s Verslaglegging van deze bijeenkomst Vraag en antwoord! Contact met docenten en andere betrokkenen Interviews Artikelen https://pulseon.atlassian.net Let op: gebruik je account om te reageren op berichten en zelf items te plaatsen. 28-2-2012
28-2-2012
Leren van en met elkaar Werk-leerproces op de scholen Leergemeenschap Gepersonaliseerd Leren Hans van Poppel 21 juni 2013
Deze presentatie Uitgangspunten Leergemeenschap Gepersonaliseerd Leren / Leren op Maat De docent aan het roer Begeleiding van het leerproces Voorbeelden van richtlijnen
Uitgangspunten Leren op Maat de huidige onderwijs-traditie doet onvoldoende recht aan de individuele leerling; elke leerling moet een persoonlijke leerlijn kunnen volgen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen; moderne ICT en slimme oplossingen kunnen de docent helpen om de ideale leeromgeving te ontwerpen; alleen dan zal het ontwerpen van een nieuwe leeromgeving effectief en duurzaam zijn, als docenten vanaf het begin betrokken zijn bij de ontwikkelingen.
De docent aan het roer Integratie (leerstof, pedagogisch-didactische aanpak, differentiatie, ICT) Breken met de onderwijstraditie van 100+ jaren Innovatieproces (zoeken, proberen, testen, mislukken, slagen) Oog houden voor kwaliteit van onderwijs Intensief, komt bij ‘normale’ werkzaamheden Leerproces
Begeleiding van het leerproces Onderwijs Ondersteuning Onderzoek Ontwerpgericht onderzoek
Doel van onderzoek Informatie genereren (practice-based evidence) Informatie over het ontwerpproces Informatie over de opbrengsten van de nieuw ontworpen leeromgevingen
1. Over het ontwerpproces Een effectieve ontwerpgroep: Biedt structuur: begin bij het begin Innoveert stap voor stap Biedt een critical friend / vreemde ogen Biedt inzichten uit theorie en praktijk Heeft een compact aantal docenten Biedt onderlinge binding van docenten Speelt in op de praktische instelling van docenten
1. Over het ontwerpproces samenwerking met vakcollega biedt..
1. Over het ontwerpproces ICT / Techniek Draagbare devices worden aangeraden (rooster) Sluit aan bij lokale systeembeheerder Test! Houd een plan B achter de hand / bereid leerlingen voor
2. Over de opbrengsten van de nieuw ontworpen leeromgevingen Leerlingen: + Inzicht van leerlingen in eigen ontwikkeling + Motivatie van leerlingen (dankzij aansluiting op persoonlijke ontwikkeling) + Leerresultaten! Rol van de docent: + Coachend - Agent spelend + Ruimte voor persoonlijke aandacht
Docent aan het woord: Dick Roest CSG Willem de Zwijger