De 19de eeuw d Neo-classicisme 1750 - 1830 opgravingen van oude Romeinse steden Franse revolutie 1789 keizer Napoleon 1804 d Empire stijl van de keizer d Romantiek 1750 - 1830 ontdekkingsreizen naar Afrika, Azie, Australie, Noord- en Zuid-Amerika d Realisme 1840 - 1890 sociale onrust, uitbuiting arbeiders d Industriele revolutie 1750 uitvinding van de lopende band industriële revolutie; massaproductie 1ste wereldtentoonstelling met nieuwe materialen en uitvindingen d Jugendstil / art nouveau 1890 - 1910
Neo-classicisme 1750 - 1830 Architectuur d Bouwwerken uit de klassieke oudheid werden precies nagemaakt. Pantheon in Parijs Soufflot 1755 – 1792 Pantheon in Rome 2de eeuw na Chr.
Schilderkunst d thema’s uit de klassieke oudheid werden soms gebruikt om commentaar te geven op de geweldadigheden van die tijd De tussenkomst van de Sabijnse maagden David 1799
schilderkunst beeldhouwkunst architectuur Empire 1750 - 1830 schilderkunst beeldhouwkunst architectuur Pauline Borghese als Venus Canova 1805 - 1808 d realistisch en gedetailleerd d geïnspireerd op de klassieke oudheid d bewust bedachte stijl voor de rijken De kroning van Napoleon David 1806 Arc de Triomphe Chalgrin 1808 - 1837
Romantiek 1800 - 1850 d tegen de strenge regels van het neo-classisme d grote denkers Rousseau, Descartes d levenshouding - gevoelsbeleving d onvrede met de werkelijkheid, vlucht in de fantasie d terug naar de natuur, exotische culturen d eenzaamheid, melancholie, doodsverlangen, dramatiek d mengeling van stijlen: neo-gotiek, neo-renaissance, neo-barok
De mens in de natuur De mens is een nietig wezen en heeft tegenover de Krijtrotsen op Rügen Friedrich 1818 De mens is een nietig wezen en heeft tegenover de grootsheid van de natuur weinig in te brengen. De Arenleesters Millet 1857 Realistischer, leven op het platteland Taferelen van het boerenland Hard werkende mensen Voor die tijd een revolutionair thema
Realisme d getrouwe weergave van de werkelijkheid d eenvoudige dagelijkse voorstelling d arbeiders zijn de nieuwe helden De steenhouwer Courbet 1849
Industriële revolutie = Machines pro en contra vormgeving 1ste wereldtentoonstelling 1851 Londen d snelle technische vooruitgang d nieuwe materialen en toepassingen: gietijzer - glas - staal d pre-fabricaat d verbindingen worden zichtbaar d industrialisatie, massaproductie
Crystal Palace Joseph Paxton 1851 gietijzer en glas
Jugendstil / art nouveau / slaoliestijl 1890 - 1910 d nieuwe uiting van luxe d neo-stijlen worden afgewezen d natuurlijke vormen plant- en diermotieven, mensvormen d motieven uit de gotiek (Middeleeuwen) en Keltische motieven: draken, slangen, vlechtwerk d sierlijk gebogen lijnen d toegepast in schilderkunst, beeldhouwkunst, textiel en mode, architectuur, interieur en toegepaste kunst, keramiek (potten, vazen) sieraden van kostbare materialen en email d handgemaakt of machinaal zo afgewerkt dat het handwerk leek
Binnenhuisarchitectuur / toegepaste kunst d interieurs d keramiek d sieraden d gebruiksvoorwerpen
Bouwkunst d meer menselijk d natuurvormen d grote ramen en ornamenten
Teken- en schilderkunst d affiches d Inspiratie uit de Japanse kunst