Mediatheek en IVG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Eindwerk zesde jaar.
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Methoden van Onderzoek
Redactioneel schrijven Les 1
Medmec04 les 3 Engagement.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Informatievaardigheid bij INHolland
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Introductie UB en Studielandschap Augustus / September 2002 Universiteitsbibliotheek UM.
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Al doende leren training docenten
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
NLT modules en excellentiebevordering
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Praktijkervaring en reflectie
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Universiteitsbibliotheek Utrecht
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opdracht samenvatting
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Keuzethema: differentiatie
Gebruik van het annotatiesysteem
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Mediatheek en IVG

Achtergrond HR services: klanttevredenheid is maatstaf (certificering juni 2010: ISO 9001) Feedback van onderwijs: 7 pilot projecten (good practices), waaronder informatievaardigheid Meerjarenplan mediatheken 2010-2013 Versterken relatie met onderwijs Bijdrage leveren aan kenniscreatie en circulatie Versnellen opbouw digitale collectie Uitbreiden digitale infrastructuur

Pilot informatievaardigheid PGO en informatievaardigheid: Eerste jaars ergotherapiestudenten Doel van de cursus De student stelt een kernconcept vast en weet aan de hand daarvan vragen te formuleren en aan te scherpen. De student vergroot de bekendheid met het onderwerp uit de PGO- taak door algemene informatiebronnen te verkennen. De student kan het zoekproces evalueren en waar nodig de zoekstrategie aanpassen. Looptijd:7 weken. Bijeenkomsten 1 maal per week, 2 lesuren. Zelfstudie 60 min. per week Begeleiders: 2 mediathecarissen en 1 docent Ergotherapie Producten die de student levert: Concept map over opdracht Uitgewerkte zoekstrategie Antwoord op de onderzoeksvraag

PGO zevensprong 1. Verhelder termen en begrippen 2. Definieer het probleem 3. Analyseer het probleem 4. Inventariseer verklaringen,systematisch ordenen 5. Formuleer leerdoelen 6. Zoek aanvullende informatie buiten de groep 7. Synthetiseer en test nieuwe informatie

PGO-stappen ACRL Werkvorm + docent Huiswerk * eindproduct - Uitleg van pilot - Formulier zelfevaluatie (docent ERGO met mediathecaris) Film over infova bekijken + 1 verwerkingsvraag Mediatheek instructie en rondleiding mediatheek (2 mediathecarissen) 1. verhelder termen en begrippen 2. definieer het probleem 3. Analyseer het probleem Brainstorm / conceptmap (mediathecaris) Onderwijsleergesprek over taak (docent ERGO)1.wmv Van elk kernbegrip uit de taak individueel een concept map * maken 4. Inventariseer verklaringen, systematisch ordenen 5. Formuleer leerdoelen 1. Weet welke informatie hij nodig heeft Concept maps laten samenvoegen* (2 mediathecarissen)2.wmv Leerdoelen / informatievraag bepalen (docent ERGO)3.wmv Tilt module 2 doen (wat is informatievraag) 6. Zoek aanvullende informatie buiten de groep 2. Kan de informatie opsporen Instructie specifieke bronnen Formulier met zoekstrategie * 3. Kan de informatie evalueren en beoordelen Bespreken van zoekstrategie Zoeken van informatie Beoordelen van informatie Tilt module 3 tonen (2 mediatecarissen) Zoeken van informatie volgens zoekstrategie Formuleren van antwoorden opdracht. 7. Synthetiseer en test nieuwe informatie 4. Kan de informatie in een product verwerken 5. Gebruikt de informatie op een correcte manier Rapportage evalueren en beoordelen op leerdoelen. (docent ERGO)4.wmv Formulier zelfevaluatie wordt weer ingevuld5.wmv Notulen / antwoord op de vraag *