De impact van nieuwe & social media
Ervaringen brandweer door Raymond Slides social media College 5 Crisis van de week Ervaringen brandweer door Raymond Slides social media Casus zedendelict
Nieuwe media & social media als anarchistisch platform
Herverdeling politieke macht door nieuwe media & social media
http://mashable.com/2012/04/18/social-media-and-the-news/
http://mashable.com/2012/04/18/social-media-and-the-news/
Samenvatting van de “goeroes” Geen succes zonder doelen en doelgroep Niet meedoen aan nieuwe en social media = je afsluiten van je omgeving Er ontstaan nieuwe kansen (op business) en bedreigingen (voor je business) Welke social media de komende jaren overleven is niemand duidelijk Social Media is hard werken (aan content, aan interactie, aan trial-and-error / vallen-en-opstaan) Doegroepen fragmenteren maar het zicht op het individu neemt toe Nog meer dan vroeger dwingen nieuwe & social media tot actief luisteren en vertellen, communiceren dus "Het is als alcohol" – het werkt (emotie)versterkend; “human nature on digital steroids” Men luistert meer naar soortgenoten dan naar bekende autoriteiten Door nieuwe & social media kan je ook juist uit gesprek raken, in plaats van in gesprek Communicatie verschuift van PC naar mobiel Just do it
Maar wat vinden jullie ervan?
Casus Casus Op een openbare basisschool wordt bekend dat de gymleraar verdacht wordt van het begluren van meisjes die onder de douche stonden na het gymen. Het gerucht gaat dat de man (46 jaar oud, geboren in Jakarta, Indonesië, Nederlandse nationaliteit, sinds 1975 in Nederland) ook kinderporno op zijn computer thuis heeft staan. De wethouder van Onderwijs komt door de affaire in moeilijkheden omdat hij in een al eerder klacht over dezelfde man niet actief heeft gehandeld. Het gerucht gaat dat de leraar de hand boven het hoofd is gehouden door de wethouder vanwege een langdurige vriendschap. De familie van de gymleraar heeft nooit iets gemerkt en is tijdelijk onder gedoken op advies van de politie. De leraar is inmiddels door de politie aangehouden en wordt verhoord. Vragen: Zoek online in de media voorbeelden van zedendelicten en wat je kunt vinden over de communicatie van deze delicten. Kijk in het bijzonder naar de netwerken waarmee wordt gecommuniceerd.
Vraag Wie voert het woord in deze casus en waarom? Formuleer voor elke woordvoerder een kernboodschap Wat is de volgorde van communiceren en met wie? Wat zijn de communicatiemiddelen die je zou inzetten? Hoe organiseer je de communicatie, er zijn veel partijen betrokken, wie is leidend? Wat zijn de (mogelijke) risico’s in deze casus?