Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Wat is geluk voor jou?.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ontwikkelingstraject kinderen
Van visie naar actie.
Presentatie Technaplaza
Doelstellingen Formuleren
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Samenwerken in burgerschap
Informatie avond basisschool de Bras. Bras De volgende stap…
Presentatie door Joop Berding Zeist: VBSP-conferentie 5 en 6 juni 2009
Speelse pedagogiek Joop Berding 9 juni 2011 Symposium t.g.v. het afscheid van Jan van der Born.
Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey
Voorstelling 6de leerjaar
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Ondernemen(d) in het onderwijs
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Existentialisme – stap voor stap
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Jong gedaan, oud geleerd De burgerschaps-vormingsquiz
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Wis meso.
Pedagogische theorieën
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Pedagogische theorieën
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Groepsdynamiek 1.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Workshop Identiteit?.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Hoe pedagogisch handelen?
Pedagogiek als beroep.
Gelijke kansen op school: het kan!
Ontwikkeling en leren van kinderen
Pedagogische relatie in VO en MBO
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
JEUGDzorg - voor wie?.
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Wat zeggen verschillende pedagogen hierover? Autonomie Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?

Kennis laten maken met verschillende pedagogische visies Wat betekent dit voor mijn visie op het docent zijn en het omgaan met jongeren/studenten in de onderwijs situatie?

Wat is autonomie? Grieks; autonomia – auto = zelf; nomus = recht Recht om zelf te bepalen wat je doet Zelfbestuur Onafhankelijkheid Vrijheid van wil (www.encyclo.nl)

Autonomie in de pedagogiek Historische pedagogiek Ontwikkeling in denken over kinderen en hun ontwikkeling; mensvisie Verschillende pedagogen Respect en autonomie als uitgangspunt

Janus Korczak pedagoog, schrijver en arts (1878- 1942) 3 rechten van kinderen Ieder kind heeft het recht te zijn zoals het is Ieder kind heeft recht op zijn eigen dood Kinderen hebben het recht op de dag van vandaag

Emmi Pikler kinderarts (1902 – 1984) Aandacht en interactie Vrije bewegingsontwikkeling Eigen initiatieven in beweging en spel Rust en herkenbaarheid Ondersteunende leeromgeving Deelnemer i.p.v ontvanger Alerte en zelfstandige kinderen

John Dewey pedagoog van participatie en democratie (1859 – 1952) Lagere school als proeftuin voor de maatschappij Leren door actief deel te nemen Mens is sociaal wezen Ontwikkeling van de individualiteit van het kind Interactie en communicatie Democratie als leven van vrije en verrijkkende communicatie Twee pedagogische criteria; variatie gedeelde belangen en vrije interactie Wederkerige relatie opvoeding en democratie

Loris Malaguzzi pedagoog (1920 – 1994) Elk kind heeft 100 talen…. Krachtig kindbeeld Identiteitsontwikkeling 3 pedagogen: de kinderen zelf de volwassenen de ruimte

Martine Delfos biopsychologe (1947 – heden) The most powerfull weapon in empowering the child is adult modesty Ervan overtuigd zijn dat de mens deskundig is over zichzelf De deskundigheid van de ander naar buiten halen.

Micha de Winter Pedagoog (1951 – heden) Democratie – pedagogische civil society Burgerschap – maatschappelijke ambitie in de opvoeding Volwassenen moeten jongeren en kinderen leren wat het betekent om te leven in een democratische samenleving Recht op eigen identiteit en dat anderen ook gunnen Weerstand bieden tegen wij-zij denken Bonding en bridging Moraliseren of democratiseren?

Prinsjes en prinsesjes? Raddraaiers en straatmeiden? Respect Ruimte Ritme Responsie

Bronnen: Verbeter de wereld en begin bij de opvoeding – Micha de Winter (SWP, 2011) Grote pedagogen in klein bestek – Tom Kroon & Bas Levering (SWP, 2008) De honderd talen van kinderen - Edwards, Gandini en Forman (SWP 1998)