Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Liberalisme voor de rijken en Socialisme voor de arbeiders
Advertisements

Samengevoegde presentaties
Beelden storm.
Milieuproblemen in Nederland
Gelijkheid voor iedereen
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
De verdeling van zorg en arbeid in Nederlandse gezinnen.
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
Do’s and Don’ts presentaties
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Anne-Frank.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
de tijd van burgers en stoommachines
Het socialisme Paragraaf 7..
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Arbeiders komen op voor hun rechten.
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
Land van duizend meningen : Progressieve Jaren Zeventig & De Verzorgingsstaat in de Knel V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Paragraaf 9 Een andere aanpak.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Historisch overzicht Nederland
Geen vrouwen in de politiek
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
11 Feminisme.
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
Foto 1 Lucia kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat ze bevalt van een kindje.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Geschiedenis hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Staatsinrichting van Nederland
Herinneringskamp Westerbork
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Op weg naar een eerlijker bestuur
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Koning Willem II Zoon van de krachtdadige Willem I Was in 1848 bang zijn koningschap te verliezen Werd in één nacht liberaal Stemde in met de liberale.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
De Vrouwen beweging Deel 2. Wat we gaan doen Dolle Mina De tegenreacties Wat is er bereikt Maken laatste opdrachten.
De Vrouwenbeweging.
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Vrouwen eisen gelijke behandeling
de tijd van burgers en stoommachines
GESCHIEDENIS LES 2 STAP VOOR STAP VOORUIT
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging

Vrouwen Vrouwen zorgden voor de kinderen en deden het huishouden. Er waren nog geen elektrische apparaten dus alles duurde langer: Wassen, strijken, sokken breien, koken, schoonmaken, enz.

Rollenpatroon In de jaren ‘50 was er een traditioneel rollenpatroon. Mannen werkten en vrouwen bleven thuis voor het huishouden en kinderen. Zo werden de kinderen ook opgevoed; de zoons leerden een vak om later geld te verdienen. Zij konden een carrière hebben.

Jaren ‘50 Meisjes werden opgeleid om echtgenote en moeder te worden. Ze gingen naar huishoudscholen. Daar leerden ze: Schoonmaken, koken, met geld omgaan. Middelbare school was voor vrouwenberoepen: doktersassistente, secretaresse. Ze gingen zelden naar hogeschool of universiteit. Zodra ze trouwden namen ze ontslag om een gezin te gaan stichten.

Jaren ‘60 In de jaren ‘60 veranderde dit. Er kwam meer welvaart, dus er was geld voor meer huishoudelijke apparaten. Ook kwamen er meer banen. Dus het was handig als ook vrouwen mee gingen werken. Er werden steeds meer acties gehouden waardoor men het normaal vond dat vrouwen gingen werken.

Eisen van de vrouwen. Na de oorlog was gezinspolitiek het idee achter veel wetten. De man moest werken en de vrouwen bleven thuis voor het gezin. Mannen verdienden dus meer geld, en vrouwen die voor de overheid werkten werden zelfs ontslagen als ze trouwden. Werkende vrouwen verdienden ook minder.

De overheid was ervan overtuigd dat moeder zijn en buitenshuis werken niet samen ging! Dus dat werd ontmoedigd!

MVM In 1968 werd de MVM opgericht. De Man vrouw Maatschappij. Zij wilden gelijke rechten, gelijke lonen en gelijke verdeling van werk in en buiten huis tussen man en vrouw. Dus: vrouw kan ook werken, en man doet mee in het huishouden.

2e feministische golf Door de MVM begon in NL de 2e feministische golf. De 1e golf was al rond 1900 geweest, met Aletta Jacobs die stemrecht wilden voor vrouwen. Deze 2e golf ging niet over stemrecht, maar gelijke kansen in opleidingen en werk. Het rollenpatroon moest veranderen.

Er waren meer actiegroepen. Maar zij hadden andere methoden van actie voeren. De MVM schreef brieven naar de overheid, politieke partijen, en maatschappelijke organisaties.

Dolle Mina 1969 opgericht. Ook een actie groep, genoemd naar Wilhelmina Drucker, van de 1e feministische golf. Zij hadden meer grappige (=ludieke) acties. Zij wilden dat de pil werd vergoed door de ziektekostenverzekering en ook het recht op abortus is belangrijk.

De acties hadden effect. In 1968: de Mammoetwet werd ingevoerd. Aparte meisjesscholen verdwenen. Iedereen had nu dezelfde kansen voor opleidingen. Er werd ook door de overheid extra campagne gevoerd om meer meisjes voor exacte studies te krijgen.

Jaren ‘70 Er kwamen nieuwe scholen: moedermavo’s voor vrouwen die al kinderen hadden die alsnog wel door wilden studeren. Ze kregen overdag les, als de kinderen op school zaten. Deze vrouwen kregen daarna alsnog een goede baan. Het rollenpatroon van de jaren ‘50 was compleet weg.

Wat is er bereikt? In 1975 was er een wet getekend waarin stond dat lonen tussen mannen en vrouwen hetzelfde moesten zijn. Steeds meer vrouwen hadden een baan, maar niet zo massaal als de overheid had gewild. In de jaren ‘80 gingen wel meer vrouwen werken. Hoe kwam dat?

Jaren ‘80 Er was een economische crisis. Mensen konden dan kortere dagen werken ipv ontslagen worden. Dit was ATV: Arbeids-Tijd-Verkorting. Mensen met een voltijdbaan hadden nu een parttime baan. Meer vrouwen gingen een partime baan volgen, bv ook de moeders met diploma’s.

Jaren ‘80 Maar ongeveer 30% van de vrouwen werkte 12 uur of meer. Dat moest meer worden! 1988: kwam de overheid met positieve discriminatie. Als een man en vrouw solliciteren voor een baan en ze zijn even geschikt, dan krijgt vrouw voorrang.

Positieve discriminatie was een succes: Vanaf 1999: 50% van de vrouwen werkte. Dat percentage stijgt nu nog steeds. 2010: 64% Maar de lonen zijn nog wel lager. En vrouwen doen nog steeds het meeste huishoudelijke werk.

Veel vrouwen in Nederland hebben een deeltijdbaan. (=parttime) Maar dan krijg je moeilijker een leidinggevende functie in een bedrijf.

Einde