Vrouw zijn in de multiculturele samenleving Emeriti Forum 30 Januari 2014 Nadia Fadil IMMRC – KU Leuven 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.larmoire. 2. lescalier 3. La grand-mere 4. Le canapé
Advertisements

1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
27 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert. 2.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Gezonde Relaties
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
12 juni 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik... 1Kor. 12 – 14: over de plaats van 'het spreken in talen' hfst. 12: de minste van de charisma's hfst. 13: het.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
De levenscyclus van de mens
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Hoofdzaken... (II) 1 Korinthe
Pasen & Pinksteren op één dag!
"in geen ding bezorgd" 1.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
NIEMAND IETS SCHULDIG 12 oktober 2014 Zoetermeer.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
23 oktober 2014 Bodegraven 1. 2 terugblik... 1Korinthe 15:1-11: Christus' opstanding als historisch feit & essentie van het Evangelie Christus' opstanding.
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Islam en vrouwen.
Transcript van de presentatie:

Vrouw zijn in de multiculturele samenleving Emeriti Forum 30 Januari 2014 Nadia Fadil IMMRC – KU Leuven 1

MULTICULTUREEL DEBAT IS GESEKSUALISEERD OF GEGENDERED 2

Paul Scheffer “Wederkerigheid is belangrijk, maar kan niet verhullen dat het gaat om de verdediging van een open samenleving. Dat stelt grenzen aan het culturele veelvoud. (…) In het openbare leven behoort geen plaats te zijn voor stromingen die de scheiding van staat en kerk of de gelijke rechten van man en vrouw willen opheffen” Het Multiculturele Drama, 29 Januari 2000, NRC- Handelsblad 3

Femme de la Rue (2012) 4

Hoofddoek 5

Creil Erneste Chénière 6

Alma & Lila Lévy 7

Commission Stasi 8

2009 Gemeenschapsonderwijs Karin Heremans 9

“Burqa” wet

Redenen voor verbod Neutraliteit Emancipatie van de vrouw 11

Vraagstelling Hoe kunnen we deze focus op “gendergelijkheid” begrijpen? Hoe kunnen we de bijna ‘spontane’ associatie tussen het multicultureel vraagstuk en het gender vraagstuk kaderen? 12

Opbouw Historische situering van de hoofddoek De hoofddoek in de Islam De ontdekking van de hoofddoek als een “modern” probleem De hoofddoek als symbool van culturele authenticiteit Beschouwing & conclusie 13

Geschiedenis van de hoofddoek Leila Ahmed (1992) Women and Gender in Islam, Yale University Press Fadwa El-Guindi (1999) Veil. Modesty, Privacy and Resistance, Berg Publisher. 14

Assyrische wortels Reeds wijdverspreid in Mesopotamie Onderscheid tussen vrouwen van stand en slaven/vrouwen van lichte zeden 15

Wet 40: “hij die een gesluierde slaaf ziet, en haar laat gaan (en) haar niet heeft gearresteerd (…) zal 50 roedeslagen krijgen, diens oren zullen doorboord worden en een koord zal doorheen die doorboringen worden getrokken en aan de achterkant vastgeknoopt worden” (geciteerd in El-Guindi 1999: 15) 16

Byzantijnse segregatie Segregatie mannen en vrouwen: Hellenistische wortels Integratie in vroeg-Christelijke tradities en verspreid in Byzantijns rijk Vrouwen speelden geen publieke rol Sluier aanwezig 17

Ontwikkeling van de Islam (622 A.D.) Pre-islamitische periode: vrouwen actieve publieke rol Sluier vervulde sociale functie Segregatie en onttrekking van de vrouw uit publieke functies zal zich verder ontwikkelen doorheen geschiedenis van de Islam  Abbasidische periode ( ) 18

Niet beperkt tot vrouwen! Ook mannen waren en/of zijn gesluierd Klimatologische omstandigheden en functionele rol van de hoofddoek 19

Emirati 20

Touareg 21

Sikh 22

De profeet 23

24

Opbouw Historische situering van de hoofddoek De hoofddoek in de Islam De ontdekking van de hoofddoek als een “modern” probleem De hoofddoek als symbool van culturele authenticiteit Beschouwing & conclusie 25

De hoofddoek in de Koran Surat Ahzab 33: 59 “O profeet! Zeg tot jouw echtgenotes, jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen iets van haar overkleding over zich heen naar beneden te laten hangen. Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt. En God is vergevend en barmhartig” 26

De hoofddoek in de Koran Surat Noor 24: 31 “En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenotenof hun vaders of de vaders van hun echtgenoten” 27

Methode van interpretatie Koran als eerste bron Sunnah als tweede bron Consensus onder de rechtsgeleerden (ijma’) 28

Leila Babès 29

Fatima Mernissi 30

Tareq Oubrou 31

Tareq Oubrou “Il faut seulement expliquer la place et l'importance des pratiques. Et nécessité fait loi. Le musulman doit avoir des principes fermes mais il faut lui donner la pédagogie de les négocier en fonction de la réalité. (…) Une femme qui coiffe ses cheveux et les accompagne d'une tenue vestimentaire pudique et adéquate est préférable à ces jeunes filles voilées mais parfois habillées de tenues moulantes ou plus impudiques” Interview Zaman, 28 Oktober devenu-un-objet-obsessionnel_a17803.html 32

Opbouw Historische situering van de hoofddoek De hoofddoek in de Islam De ontdekking van de hoofddoek als een “modern” probleem De hoofddoek als symbool van culturele authenticiteit Beschouwing & conclusie 33

Victoriaans Europa ( ) Ontwikkeling van een sterke seksuele moraal Gaat gepaard met een wetenschappelijk discours rond “normale” seksualiteit (Foucault 1978) Koloniale expansies (Stoler 1995, 2002) 34

Gender en Kolonialisme Dociele seksualiteitOngetemde seksualiteit 35

Gender en kolonialisme Onderdrukte seksualiteit 36

Evelyn Baring, Lord Cromer ( ) “The degradation of women in the East is a cancer that begins its distructive work early in childhood, and has eaten into the whole system of Islam” (geciteerd in Ahmed, 1992: 152) 37

Qassim Amin ( ) De bevrijding van de vrouw (1899) Hoofddoek als belangrijkste doelwit, ontsluiering van de vrouw om te kunnen beschaven 38

Opbouw Historische situering van de hoofddoek De hoofddoek in de Islam De ontdekking van de hoofddoek als een “modern” probleem De hoofddoek als symbool van culturele authenticiteit 39

Iraanse Revolutie (1979) Populariteit van de Chador als reactie op verbod ervan door Muhammad Reza Pahlavi 40

Secularisering Turkije Mustafa Kemal Ataturk verbiedt de hoofddoek Wordt symbool van Islamitische vernieuwingspartij 41

Quid de hoofddoekenkwestie? 42