ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
De persoonlijke experimenteerruimte
Google Earth in de klas Jan Knuivers.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
VTB Technasium Vakcollege
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Discipelschap.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
4 c-id symposium Utrecht 12 april 2013
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Wat is Wajong? Masterclass maart 2010 Een paar feiten vooraf…. Beeldvorming Wajongers niet eenduidig In media en daarbuiten divers gepresenteerd Positief.
Zelf materiaal ontwikkelen
Al doende leren training docenten
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Maatschappijwetenschappen
Het project en de site beogen huidige en toekomstige generaties kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van kunstlessen op het snijvlak.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Hoe kunnen we onze kleine/ jonge artiesten vinden / bereiken.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
TC&M UNESCO unites us all.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap.
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
Cultuurprofieldoelen;
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg Samen ontwikkelen Samen opleiden Samenwerken.
Aanvaarding en tolerantie
Question tags.
Altermoderne Kunsteducatie
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Levensbeschouwelijk kringgesprek
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
AANLEIDING Nederland is pluriform Het onderwijs dient daar rekening mee te houden Het beeldend onderwijs dus ook Maar: voornamelijk Westers referentiekader.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Beeldend reflecteren Ontwerponderzoek naar een nieuwe methode voor het beoordelen van praktisch beeldend werk in het Voortgezet Onderwijs.
De kracht van de Fietsersbond
Uitwisseling Denemarken
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE http://youtu.be/Uo0BOE0PQSo Workshop - CHO OSKAR MAARLEVELD MARIKE HOEKSTRA

INTRODUCTIE Kunstonderwijs in het V.O.: Sluit niet voldoende aan bij leefwereld jongeren Sluit onvoldoende aan bij hedendaagse kunstpraktijk Sluit niet aan bij actuele ontwikkelingen zoals: globalisatie, culturele hybriditeit, identiteit etc. (Klatser, R. (2010) Flip & Flap en de Altermoderniteit: kunstonderwijs in een altermoderne wereld. In: Divers. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten)

THE ALTERMODERN Tate Triennial 2009, curator: Nicolas Bourriaud   ‘… why is it that globalization has so often been discussed from sociological, political, and economic points of view, but almost never from an aesthetic perspective? How does this phenomenon affect the world of form? Bourriaud, N. (2009) The Radicant, New York: Lucas and Sternberg.

Formele criteria voor beoordeling Relativisme: anything goes Modernisme Postmodernisme Altermodern Radical Universalistisch, Westers georiënteerd, Constructief, Formele criteria voor beoordeling Rhizoom Meervoudig Multicultureel Deconstructie Relativisme: anything goes Radicant Meervoudig en reizend, Intercultureel/hybride Constructief Beoordelen door ‘vertalen van criteria’

VERTALING ALTERMODERN NAAR KUNSTEDUCATIE De reis als kunstwerk → Procesgericht Onvoorspelbaar, ruimte voor experiment en onderzoek. Technieken en-passant leren, stimuleren van digitale en niet- conventionele media. Veranderde opvatting cultuur → Intercultureel Thematische aanpak, hedendaagse kunst, betrekken van culturele achtergrond en subcultuur van de leerling Meervoudigheid → Leerling-gestuurd Leerling neemt beslissingen over materiaal, vorm, onderwerp, proces. Dialoog en samenwerking.

PROCESGERICHT Joost Conijn

7

PROCESGERICHT – OPDRACHT: TEKEN EEN KAART http://theoneminutes.org/sr20...theoneminutes-junior

INTERCULTUREEL Jan Hoek Is er iemand in de Bijlmer die in januari, bijvoorbeeld van 14 tot 28 twee weken woningruil wil doen? Ik woon op de nieuwezijdsvoorburgwal met uitzicht op het paleis en alles voor mezelf, iemand? Share · December 24, 2013 at 10:46pm near Oog in Al · Jan Hoek

10

INTERCULTUREEL – OPDRACHT: GELEENDE ERVARING

INTERCULTUREEL PROJECT POST UIT POLEN

LEERLING-GESTUURD Sophie Calle

LEERLINGGESTUURD –OPDRACHT: KIES ZELF JE BRON!

Sample!

Altermodern in de klas 1. Procesgericht Reizen, altijd onderweg Proces als werkstuk. Eind kan elk moment zijn 2. Leerlinggestuurd Wat is je eigen verhaal? Leerling bepaald zijn eigen uitgangspunt en doelen. Eigen leefwereld en fascinaties centraal. 3. Intercultureel Hedendaagse (mondiale) cultuur. Hoe sta je in de wereld? Geen grens hoge/lage kunst. Verder: Multidisciplinair, Authentiek, Actueel

Valkuilen 1. Procesgericht Spanningsboog is weg. “Geen doel” 2. Leerlinggestuurd Werk blijft op “safe” 3. Intercultureel Actuele kunst en het Interculturele wordt een “moetje” Verder: Lang lopend Interdisciplinair heel lastig te begeleiden

ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE Procesgericht: Neem de tijd voor individuele begeleiding, modelleer (altermoderne) creatieve processen, documenteer processen en reflecteer op concrete tussenproducten. Intercultureel: Gebruik expliciete interventies, hedendaagse kunst en centrale thema’s die ruimte bieden aan persoonlijke ervaringen. Leerling gestuurd: Wees flexibel, toenemende autonomie, gebruik ‘enabling constraints’ , differentiatie.

ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE http://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/altermoderne-kunsteducatie/ Contact: info@marikehoekstra.nl o.maarleveld@ahk.nl