ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE http://youtu.be/Uo0BOE0PQSo Workshop - CHO OSKAR MAARLEVELD MARIKE HOEKSTRA
INTRODUCTIE Kunstonderwijs in het V.O.: Sluit niet voldoende aan bij leefwereld jongeren Sluit onvoldoende aan bij hedendaagse kunstpraktijk Sluit niet aan bij actuele ontwikkelingen zoals: globalisatie, culturele hybriditeit, identiteit etc. (Klatser, R. (2010) Flip & Flap en de Altermoderniteit: kunstonderwijs in een altermoderne wereld. In: Divers. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten)
THE ALTERMODERN Tate Triennial 2009, curator: Nicolas Bourriaud ‘… why is it that globalization has so often been discussed from sociological, political, and economic points of view, but almost never from an aesthetic perspective? How does this phenomenon affect the world of form? Bourriaud, N. (2009) The Radicant, New York: Lucas and Sternberg.
Formele criteria voor beoordeling Relativisme: anything goes Modernisme Postmodernisme Altermodern Radical Universalistisch, Westers georiënteerd, Constructief, Formele criteria voor beoordeling Rhizoom Meervoudig Multicultureel Deconstructie Relativisme: anything goes Radicant Meervoudig en reizend, Intercultureel/hybride Constructief Beoordelen door ‘vertalen van criteria’
VERTALING ALTERMODERN NAAR KUNSTEDUCATIE De reis als kunstwerk → Procesgericht Onvoorspelbaar, ruimte voor experiment en onderzoek. Technieken en-passant leren, stimuleren van digitale en niet- conventionele media. Veranderde opvatting cultuur → Intercultureel Thematische aanpak, hedendaagse kunst, betrekken van culturele achtergrond en subcultuur van de leerling Meervoudigheid → Leerling-gestuurd Leerling neemt beslissingen over materiaal, vorm, onderwerp, proces. Dialoog en samenwerking.
PROCESGERICHT Joost Conijn
7
PROCESGERICHT – OPDRACHT: TEKEN EEN KAART http://theoneminutes.org/sr20...theoneminutes-junior
INTERCULTUREEL Jan Hoek Is er iemand in de Bijlmer die in januari, bijvoorbeeld van 14 tot 28 twee weken woningruil wil doen? Ik woon op de nieuwezijdsvoorburgwal met uitzicht op het paleis en alles voor mezelf, iemand? Share · December 24, 2013 at 10:46pm near Oog in Al · Jan Hoek
10
INTERCULTUREEL – OPDRACHT: GELEENDE ERVARING
INTERCULTUREEL PROJECT POST UIT POLEN
LEERLING-GESTUURD Sophie Calle
LEERLINGGESTUURD –OPDRACHT: KIES ZELF JE BRON!
Sample!
Altermodern in de klas 1. Procesgericht Reizen, altijd onderweg Proces als werkstuk. Eind kan elk moment zijn 2. Leerlinggestuurd Wat is je eigen verhaal? Leerling bepaald zijn eigen uitgangspunt en doelen. Eigen leefwereld en fascinaties centraal. 3. Intercultureel Hedendaagse (mondiale) cultuur. Hoe sta je in de wereld? Geen grens hoge/lage kunst. Verder: Multidisciplinair, Authentiek, Actueel
Valkuilen 1. Procesgericht Spanningsboog is weg. “Geen doel” 2. Leerlinggestuurd Werk blijft op “safe” 3. Intercultureel Actuele kunst en het Interculturele wordt een “moetje” Verder: Lang lopend Interdisciplinair heel lastig te begeleiden
ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE Procesgericht: Neem de tijd voor individuele begeleiding, modelleer (altermoderne) creatieve processen, documenteer processen en reflecteer op concrete tussenproducten. Intercultureel: Gebruik expliciete interventies, hedendaagse kunst en centrale thema’s die ruimte bieden aan persoonlijke ervaringen. Leerling gestuurd: Wees flexibel, toenemende autonomie, gebruik ‘enabling constraints’ , differentiatie.
ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE http://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/altermoderne-kunsteducatie/ Contact: info@marikehoekstra.nl o.maarleveld@ahk.nl