Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Louis.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Met 30% korting! Dus nu voor 50 euro!
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Klik voor de volgende dia
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
John Vaupell Justin van der Steen
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Workshop creatief brainstormen
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wiki De Invloed van internet op politiek
Profielwerkstuk maken
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Presentation Of Learning
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Klik voor de volgende dia
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Al doende leren training docenten
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Interpreteren van data
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Workshop “Beoordelen”
Samenwerken Werken in Teams.
Een leesstrategie: toepassing
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
De dag van het solliciteren - introductie
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een juk over zijn schouders hingen. Eén van de twee kruiken vertoonde een barst. En.
Uitleg persoonsvorm (pv)
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Goeiemorgen, Ken jij de school achter bomen?
ono počínatzahrátkošile (het inspeelshirt)
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Onderzoeksvaardigheden
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Welkom op onze thema-avond
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
LOB zeven stappen naar succes
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’ Jorg Vos (Archimedes, biologie) Victorine van Pelt (IVLOS, biologie) februari - juli 2007

Aanleiding voor het onderzoek VWO-leerlingen gaven aan dat de overgang van 3V naar 4V groot is. Bij de Studiedag van het VWO-team (januari 2007) ontstond de vraag: “Sluiten de vaardigheden van 4V-ers aan bij de verwachtingen van de docent?”

Onderzoeksvraag “Laat de gemiddelde 4V-er op Huizermaat de vereiste vaardigheden zien?” Methode enquête (onder 13 bovenbouwdocenten) interviews (met 6 bovenbouwdocenten). Overweging conclusies universeel?

bij 3 toepassingen scoren 4V-ers voldoende Resultaten (1) Docenten gaven aan: bij 3 toepassingen scoren 4V-ers voldoende Samenwerken (deels) Onderzoeken (deels) Presenteren

4V-ers voldoende vaardig in bij samenwerken reflecteren op andermans gedrag naar elkaar luisteren adviezen docent gebruiken internet/email/forum gebruiken. bij onderzoeken soms onderscheiden hoofd-/deelvragen bronnen kritisch beoordelen oplossingen op waarde schatten.

…voldoende vaardig in bij presenteren eenheid scheppen uit divers materiaal mondeling presenteren goede presentatievorm kiezen m.b.v. docent.

Resultaten (2) Docenten gaven aan: bij 5 toepassingen scoren 4V-ers onvoldoende Samenvattend+begrijpend lezen/luisteren/schrijven Samenwerken (deels) Plannen Onderzoeken (deels) Reflecteren

enkele conclusies: 4V-ers lezen slecht, 4V-ers plannen niet, …onderzoekfase II enkele conclusies: 4V-ers lezen slecht, …want ook met slecht lezen haalden ze voldoendes? 4V-ers plannen niet, …want zou de docent hun planning wel accepteren? 4V-ers kiezen steeds de gemakkelijkste weg. Sinds wanneer is dat onverstandig? 4V-ers herkennen niet altijd de hoofdzaak. Gek, hoor. Wisten jullie trouwens dat ……. bij zwarte gaten het hoofdzakelijk draait om de Schwarzschildstraal? enzovoorts…(zie “Conclusiekaarten “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers”).

“Waardoor scoren 4V-ers op sommige vaardigheden onvoldoende?” Onderzoekfase II “Waardoor scoren 4V-ers op sommige vaardigheden onvoldoende?” Leerling kan ‘t niet, want (nog) niet aan toe  eisen aanpassen Leerling kan ‘t wel, maar toont ‘t niet Leerling kan ‘t niet, maar had ‘t kunnen ontwikkelen  doceerlijn / docentvaardigheden aanpassen

De ‘onvoldoende scores’ leveren 2 nieuwe vragen op: Onderzoekfase II De ‘onvoldoende scores’ leveren 2 nieuwe vragen op: 1. “Welke vaardigheidseisen moeten we loslaten?” 2. “Welke docentvaardigheden zijn nodig om leerlingen de gewenste vaardigheden te laten ontwikkelen en gebruiken.”  input docenten gewenst.

Meer weten? Vanmiddag bij de VWO-kraam: alle conclusies verkrijgbaar voor alle docenten

Samenvattend Doel was inzicht verschaffen in: knelpunten rond vaardigheden 4V mogelijke oorzaken van deze knelpunten aanknopingspunten voor verbetering door de docent. Kanttekeningen bij het onderzoek: geen leerlingen geïnterviewd onderzoek naar ontwikkel-, leer- en doceerlijnen bleef beknopt.

“Wil ‘ie niet? Kan ‘ie niet? Durft ‘ie niet?” HZM minds the gap ! Als een leerling een vaardigheid niet laat zien….., kan de vraag zijn: “Moet ‘ie echt?” “Wil ‘ie niet? Kan ‘ie niet? Durft ‘ie niet?”

einde HZM heeft al veel in huis om de ‘gap’ te dichten: prima docenten sterk mentoraat stevige organisatie goede sfeer goed leerklimaat WIJ WENSEN HZM NOG MEER SUCCES ! einde

EINDE PRESENTATIE Bijlagen: Bijlage 1. Conclusiekaarten Bijlage 2. Methode, resultaten en verantwoording Bijlage 3. Enquête onder 13 bovenbouwdocenten

Bijlage 1 Conclusiekaarten

Conclusiekaart 1 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Begrijpend lezen, luisteren, schrijven 4V-ers willen niet goed lezen want met half lezen halen ze ook een voldoende? 4V-ers onderscheiden hoofd-/bijzaken slecht ja, want weet jij dat de vorm van witte bloedcellen belangrijk is, en de kleur niet? 4V-ers zien niet wat er belangrijk is nee, want wist jij vanzelf waarom Bismarck belangrijk was? © Victorine van Pelt, 2007

Conclusiekaart 2 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Samenwerken 4V-ers zien hun eigen kwaliteiten niet Nee, hoe kwam jij daar ook weer achter? 4V-ers moeten samenwerken met personen met de nodige kwaliteiten …en weten ze al welke kwaliteiten nodig zijn? een 4V-er durft een ander niet aan te spreken op gedrag Nee, en hoe sterk staat hij in de groep? © Victorine van Pelt, 2007

Conclusiekaart 3 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Plannen 4V-ers willen niet plannen, ze willen ‘meteen doen’. Wordt hun planning straks beoordeeld en geaccepteerd? 4V-ers zijn slecht in het schatten hoeveel tijd ze nodig hebben. Heeft iemand hen al verteld wat de lastige onderdelen zijn? 4V-ers willen geen hobbels nemen. Wie wel? © Victorine van Pelt, 2007

Conclusiekaart 4 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Reflecteren 4V-ers reflecteren niet op eigen gedrag Is het leuk om eigen fouten te moeten zien? 4V-ers durven elkaar niet aan te spreken Hoe sterk staan ze in de groep? 4V-ers willen niet eerst denken, ze willen actie Snel doen is meestal goed genoeg? © Victorine van Pelt, 2007

Conclusiekaart 5 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Onderzoeken 4V-ers willen niet kritisch denken. Weten ze wel dat het leuk is om nieuw eigen inzicht te verwerven? 4V-ers kunnen niet kritisch denken Inderdaad. Wat vind jij van de kwestie Tamil-tijgers vs Hindi? 4V-ers durven niet kritisch te denken. Klopt. Als ik me stil houd, doe ik mooi niets fout? © Victorine van Pelt, 2007

Conclusiekaart 6 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Als een leerling een vaardigheid niet laat zien, kan de vraag zijn: “Moet ‘ie echt?” “Wil ‘ie niet? Kan ‘ie niet? Durft ‘ie niet?”