Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’ Jorg Vos (Archimedes, biologie) Victorine van Pelt (IVLOS, biologie) februari - juli 2007
Aanleiding voor het onderzoek VWO-leerlingen gaven aan dat de overgang van 3V naar 4V groot is. Bij de Studiedag van het VWO-team (januari 2007) ontstond de vraag: “Sluiten de vaardigheden van 4V-ers aan bij de verwachtingen van de docent?”
Onderzoeksvraag “Laat de gemiddelde 4V-er op Huizermaat de vereiste vaardigheden zien?” Methode enquête (onder 13 bovenbouwdocenten) interviews (met 6 bovenbouwdocenten). Overweging conclusies universeel?
bij 3 toepassingen scoren 4V-ers voldoende Resultaten (1) Docenten gaven aan: bij 3 toepassingen scoren 4V-ers voldoende Samenwerken (deels) Onderzoeken (deels) Presenteren
4V-ers voldoende vaardig in bij samenwerken reflecteren op andermans gedrag naar elkaar luisteren adviezen docent gebruiken internet/email/forum gebruiken. bij onderzoeken soms onderscheiden hoofd-/deelvragen bronnen kritisch beoordelen oplossingen op waarde schatten.
…voldoende vaardig in bij presenteren eenheid scheppen uit divers materiaal mondeling presenteren goede presentatievorm kiezen m.b.v. docent.
Resultaten (2) Docenten gaven aan: bij 5 toepassingen scoren 4V-ers onvoldoende Samenvattend+begrijpend lezen/luisteren/schrijven Samenwerken (deels) Plannen Onderzoeken (deels) Reflecteren
enkele conclusies: 4V-ers lezen slecht, 4V-ers plannen niet, …onderzoekfase II enkele conclusies: 4V-ers lezen slecht, …want ook met slecht lezen haalden ze voldoendes? 4V-ers plannen niet, …want zou de docent hun planning wel accepteren? 4V-ers kiezen steeds de gemakkelijkste weg. Sinds wanneer is dat onverstandig? 4V-ers herkennen niet altijd de hoofdzaak. Gek, hoor. Wisten jullie trouwens dat ……. bij zwarte gaten het hoofdzakelijk draait om de Schwarzschildstraal? enzovoorts…(zie “Conclusiekaarten “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers”).
“Waardoor scoren 4V-ers op sommige vaardigheden onvoldoende?” Onderzoekfase II “Waardoor scoren 4V-ers op sommige vaardigheden onvoldoende?” Leerling kan ‘t niet, want (nog) niet aan toe eisen aanpassen Leerling kan ‘t wel, maar toont ‘t niet Leerling kan ‘t niet, maar had ‘t kunnen ontwikkelen doceerlijn / docentvaardigheden aanpassen
De ‘onvoldoende scores’ leveren 2 nieuwe vragen op: Onderzoekfase II De ‘onvoldoende scores’ leveren 2 nieuwe vragen op: 1. “Welke vaardigheidseisen moeten we loslaten?” 2. “Welke docentvaardigheden zijn nodig om leerlingen de gewenste vaardigheden te laten ontwikkelen en gebruiken.” input docenten gewenst.
Meer weten? Vanmiddag bij de VWO-kraam: alle conclusies verkrijgbaar voor alle docenten
Samenvattend Doel was inzicht verschaffen in: knelpunten rond vaardigheden 4V mogelijke oorzaken van deze knelpunten aanknopingspunten voor verbetering door de docent. Kanttekeningen bij het onderzoek: geen leerlingen geïnterviewd onderzoek naar ontwikkel-, leer- en doceerlijnen bleef beknopt.
“Wil ‘ie niet? Kan ‘ie niet? Durft ‘ie niet?” HZM minds the gap ! Als een leerling een vaardigheid niet laat zien….., kan de vraag zijn: “Moet ‘ie echt?” “Wil ‘ie niet? Kan ‘ie niet? Durft ‘ie niet?”
einde HZM heeft al veel in huis om de ‘gap’ te dichten: prima docenten sterk mentoraat stevige organisatie goede sfeer goed leerklimaat WIJ WENSEN HZM NOG MEER SUCCES ! einde
EINDE PRESENTATIE Bijlagen: Bijlage 1. Conclusiekaarten Bijlage 2. Methode, resultaten en verantwoording Bijlage 3. Enquête onder 13 bovenbouwdocenten
Bijlage 1 Conclusiekaarten
Conclusiekaart 1 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Begrijpend lezen, luisteren, schrijven 4V-ers willen niet goed lezen want met half lezen halen ze ook een voldoende? 4V-ers onderscheiden hoofd-/bijzaken slecht ja, want weet jij dat de vorm van witte bloedcellen belangrijk is, en de kleur niet? 4V-ers zien niet wat er belangrijk is nee, want wist jij vanzelf waarom Bismarck belangrijk was? © Victorine van Pelt, 2007
Conclusiekaart 2 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Samenwerken 4V-ers zien hun eigen kwaliteiten niet Nee, hoe kwam jij daar ook weer achter? 4V-ers moeten samenwerken met personen met de nodige kwaliteiten …en weten ze al welke kwaliteiten nodig zijn? een 4V-er durft een ander niet aan te spreken op gedrag Nee, en hoe sterk staat hij in de groep? © Victorine van Pelt, 2007
Conclusiekaart 3 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Plannen 4V-ers willen niet plannen, ze willen ‘meteen doen’. Wordt hun planning straks beoordeeld en geaccepteerd? 4V-ers zijn slecht in het schatten hoeveel tijd ze nodig hebben. Heeft iemand hen al verteld wat de lastige onderdelen zijn? 4V-ers willen geen hobbels nemen. Wie wel? © Victorine van Pelt, 2007
Conclusiekaart 4 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Reflecteren 4V-ers reflecteren niet op eigen gedrag Is het leuk om eigen fouten te moeten zien? 4V-ers durven elkaar niet aan te spreken Hoe sterk staan ze in de groep? 4V-ers willen niet eerst denken, ze willen actie Snel doen is meestal goed genoeg? © Victorine van Pelt, 2007
Conclusiekaart 5 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Onderzoeken 4V-ers willen niet kritisch denken. Weten ze wel dat het leuk is om nieuw eigen inzicht te verwerven? 4V-ers kunnen niet kritisch denken Inderdaad. Wat vind jij van de kwestie Tamil-tijgers vs Hindi? 4V-ers durven niet kritisch te denken. Klopt. Als ik me stil houd, doe ik mooi niets fout? © Victorine van Pelt, 2007
Conclusiekaart 6 “Onderzoek Vaardigheden 4V-ers” Als een leerling een vaardigheid niet laat zien, kan de vraag zijn: “Moet ‘ie echt?” “Wil ‘ie niet? Kan ‘ie niet? Durft ‘ie niet?”