1 PROGRAMMA ALCOHOL & MAATSCHAPPIJ SPIRITSNL ONDERZOEK VOORJAAR 2013
Verantwoord alcoholgebruik
3 Programma Alcohol & Maatschappij SpiritsNL Thema’s Jongeren en alcohol Alcohol in het verkeer Alcohol en gezondheid Alcohol en reclame Eigen initiatieven zoals Drinkwijzer
4 Onderzoeksopzet Persoonlijke interviews / gesprekken met leden SpiritsNL Leeft het onderwerp ‘verantwoord alcoholgebruik’ bij leden en wat zijn huidige initiatieven van leden? Onderwerpen: o Zelfregulering via STIVA o Etikettering en logo’s o Promotie o Thema’s in het kader van verantwoord alcoholgebruik
5 Resultaten 19 interviews voorjaar 2013 o Leden SpiritsNL zijn zich bewust van maatschappelijke opgave o Aandacht voor stimuleren verantwoord alcoholgebruik o Handen en voeten geven aan maatschappelijke opgave is soms lastig
6 Zelfregulering STIVA Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken o STIVA als basis o Interne verantwoordelijkheid voor naleving bij directie en/of management, marketing en sales o Samenwerkingspartners worden gewezen op toepassing STIVA ‘Geen 16? Geen druppel’ en ‘Geniet maar drink met mate’ o Wordt gebruikt door leden in commercials en reclame-uitingen Interne codes bij leden SpiritsNL o Beleid soms gekoppeld aan MVO
7 Etikettering Verschillen in gebruik logo’s op etiket o Leeftijd o Zwangerschap o Verkeer o Drinkwijzer o Recycle o QR code
8 Promotie Draagvlak voor Drinkwijzer o Gebruik Drinkwijzer in externe communicatie (websites, brochures en advertenties) o Gebruik niet consequent Brede steun voor BOB campagne o Leden steunen campagne via lidmaatschap SpiritsNL o Positieve uitstraling met transparante en geloofwaardige boodschap Aandacht voor sociale media neemt toe
9 Thema’s en initiatieven Alcohol is alcohol is alcohol Alcohol en gezondheid Jongeren en alcohol
10 Rol SpiritsNL Van beleid naar praktijk o In Nederland en in Europees verband Uitstraling in de gehele sector o Gezamenlijke inspanningen o Open dialoog met o.a. politiek en STIVA
11 Aanbevelingen Uitvoering en handhaving o Uniformeren gebruik logo’s en etiketten o Producenten niet alleen verantwoordelijk, samenwerken met gebruikers, ouders, onderwijs, overheid en andere spelers o Alcohol=alcohol=alcohol Samenwerking o Samenwerking binnen de drankensector met branches voor wijn en bier