1 PROGRAMMA ALCOHOL & MAATSCHAPPIJ SPIRITSNL ONDERZOEK VOORJAAR 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

BFB-bier-krat Q
Rotterdamse aanpak alcohol & sport
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
STAP Congres Modelverordening Drank- en Horecawet
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Alcohol & Jongeren: Facts & figures
Medezeggenschap en de Benchmark
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Alcoholpreventie sportclubs Aanbod & activiteiten gemeente Vlagtwedde.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Zelfregulering en de overheid
Duurzame inzetbaarheid
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Van tweeluik naar driehoeken
Sportcafé Amsterdam Zuid
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Marketing Werkgroep 6.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Sociale media op school
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Swot analyse
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Drugpreventie bij jongeren
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
WELKOM! Maandag 10 november 2014 DZOH op weg naar 2020!
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
REGELDRUK Vermindering van de beleving van. PAGINA Programma verminderen regeldruk Brede aanpak: fysiek en maatschappelijk Bestuursopdracht en Plan van.
JEUGD EN ALCOHOL 5 februari Enkele Feiten ≤13 jaar 60% al alcohol 22% regelmatig ≤16 jaar 86% al alcohol 71% regelmatig ≤12 jaar 11% meer dan 1.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Veilig drinken op leeftijd Screening en behandeling van alcoholproblematiek bij ouderen in de huisartsenpraktijk Anneke Risselada, Marloes Kleinjan 12.
Sociëteitsdag van de LKvV 7 maart 2014 Dieuwertje Huizer.
Sociale Hygiëne Les 4. Alcohol, Drugs en Gokken BAG Bloed, Alcohol Gehalte Promillages 0,5 = 1cc bloed bevat halve milligram pure alcohol.
Alcohol en jongeren.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Drinkgedrag van jongeren Persoonlijke gevolgen Maatschappelijke kosten Drinkmotieven Proximale factoren Bron: Menselijk lichaam,2015.
Van 16 naar 18 Verschuiving van de leeftijdsgrens Waarom en wat nu? | Scouting Regio Groningen.
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
Onderzoek, resultaten en vervolg. Wat? instrument ontwikkeld door de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vzw (VAD) de mate waarin verschillende.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
De Nederlandse horeca Gastheer van de samenleving.
Doelen realiseren met media
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
Direct Juridische aspecten
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
De succesformule van Dienstverlening
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Over de streep verslaving.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Ongezond gedrag: de rol van het recht Alcohol
Transcript van de presentatie:

1 PROGRAMMA ALCOHOL & MAATSCHAPPIJ SPIRITSNL ONDERZOEK VOORJAAR 2013

Verantwoord alcoholgebruik

3 Programma Alcohol & Maatschappij SpiritsNL Thema’s Jongeren en alcohol Alcohol in het verkeer Alcohol en gezondheid Alcohol en reclame Eigen initiatieven zoals Drinkwijzer

4 Onderzoeksopzet Persoonlijke interviews / gesprekken met leden SpiritsNL Leeft het onderwerp ‘verantwoord alcoholgebruik’ bij leden en wat zijn huidige initiatieven van leden? Onderwerpen: o Zelfregulering via STIVA o Etikettering en logo’s o Promotie o Thema’s in het kader van verantwoord alcoholgebruik

5 Resultaten 19 interviews voorjaar 2013 o Leden SpiritsNL zijn zich bewust van maatschappelijke opgave o Aandacht voor stimuleren verantwoord alcoholgebruik o Handen en voeten geven aan maatschappelijke opgave is soms lastig

6 Zelfregulering STIVA Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken o STIVA als basis o Interne verantwoordelijkheid voor naleving bij directie en/of management, marketing en sales o Samenwerkingspartners worden gewezen op toepassing STIVA ‘Geen 16? Geen druppel’ en ‘Geniet maar drink met mate’ o Wordt gebruikt door leden in commercials en reclame-uitingen Interne codes bij leden SpiritsNL o Beleid soms gekoppeld aan MVO

7 Etikettering Verschillen in gebruik logo’s op etiket o Leeftijd o Zwangerschap o Verkeer o Drinkwijzer o Recycle o QR code

8 Promotie Draagvlak voor Drinkwijzer o Gebruik Drinkwijzer in externe communicatie (websites, brochures en advertenties) o Gebruik niet consequent Brede steun voor BOB campagne o Leden steunen campagne via lidmaatschap SpiritsNL o Positieve uitstraling met transparante en geloofwaardige boodschap Aandacht voor sociale media neemt toe

9 Thema’s en initiatieven Alcohol is alcohol is alcohol Alcohol en gezondheid Jongeren en alcohol

10 Rol SpiritsNL Van beleid naar praktijk o In Nederland en in Europees verband Uitstraling in de gehele sector o Gezamenlijke inspanningen o Open dialoog met o.a. politiek en STIVA

11 Aanbevelingen Uitvoering en handhaving o Uniformeren gebruik logo’s en etiketten o Producenten niet alleen verantwoordelijk, samenwerken met gebruikers, ouders, onderwijs, overheid en andere spelers o Alcohol=alcohol=alcohol Samenwerking o Samenwerking binnen de drankensector met branches voor wijn en bier