Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Advertisements

Van Kanjerschool naar Kanjerwijk
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Welkom bij Leefstijl.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Pastoraal op school.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
Samenwerken in burgerschap
Een initiatief van.
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Sociale media op school
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
‘it takes a village to raise a child’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Gezinsweek Een nieuwjaarsgeschenk van de ChristenUnie fractie aan de stad.
VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Jaap Noorda JONGERENOPBOUWWERK IN NEDERLAND.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
PROBLEEMGEDRAG bij jonge jongens Een onderzoek om te komen tot een integrale aanpak voor TRANSVAAL een opdracht van stadsdeel Centrum Februari 2013 (presentatie.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Presentatie Vreedzame school Woensdag 3 december 2014 Door mediatoren/ speelcoaches van basisschool Natuurlijk!
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Kansen voor transformatie
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Pedagogiek als beroep.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Visie ontwikkeling les 4
Presentatie Rode Bosbes
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
JUIST GYM.
Algemene ouderavond schooljaar
Wensen en verwachtingenavond
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk

kind vrije tijd thuisschoolstraat

Wat doet de school met haar pedagogische opdracht? school

Van Dale: pedagogiek is de leer van de opvoeding.. Opvoeding bewust onderdeel van het onderwijs

Februari 2006: verplicht aanbod burgerschap in het onderwijs opgenomen in het toezichtskader onderwijsinspectie

De Vreedzame School Sociale competentie en actief burgerschap in het basisonderwijs De Vreedzame School

Doelen van De Vreedzame School school als oefenplaats voor democratisch burgerschap open staan voor verschillen gezamenlijk besluiten nemen verantwoordelijk- heid voor de gemeenschap conflicten oplossen De Vreedzame School: democratie moet je leren!

Essentie: kinderen krijgen een stem leren die op een verantwoorde manier gebruiken voelen zich gehoord en gezien krijgen meer verantwoordelijkheid leren vaardigheden: conflictoplossing, samen overleggen, en besluiten nemen gaan positief en zorgzaam met elkaar om op ‘vreedzame’ scholen helpen opgeleide mediatoren uit de groepen 7 en 8 conflicten constructief op te lossen De Vreedzame School

De VreedzameWijk

School en ouders Positieve benadering; geen problematisering Structureel oudercontact op drie manieren: Geïnformeerd Verdieping (workshops, training) Actief (bijdrage ouders aan de gemeenschap) De Vreedzame School De Vreedzame Wijk

‘it takes a village to raise a child’ De Vreedzame School De Vreedzame Wijk

kind vrije tijd thuisschoolstraat

De Vreedzame Wijk De Vreedzame School De Vreedzame Wijk

Verbinden van de leefwerelden van de kinderen door: Organisaties (professionals) en andere volwassenen toe te rusten met kennis en vaardigheden zodat zij ‘dragers’ kunnen zijn van het op school aangebodene en kinderen kunnen uitnodigen en begeleiden deze vaardigheden in andere contexten toe te passen. Allemaal opvoeders… De Vreedzame Wijk

Intentieverklaring Wij gaan samen werken aan een Vreedzame Wijk NoordWest

Wijkmediatoren mediatoren van groep 8 krijgen een opleiding wijkgericht werken De Vreedzame Wijk

Van Vreedzame Wijk naar Vreedzame Stad De Vreedzame Wijk

Activiteiten: Commitment op managementniveau partners Stuurgroepen in organisaties Training medewerkers kinderopvang, wijkwelzijnsinstelling, speeltuinen, kinderboerderijen, maatschappelijk werkers, aanbieders verlengde schooldag, sportclubs, etc. Opleiden interne trainers Wijkmanifest en bijdrage aan de buurt van alle scholen Training wijkmediatoren Vreedzame Kinderraad De Vreedzame School De Vreedzame Wijk