Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

Tijd van ontdekkers en hervormers
Ontstaan van het hof Anne Poolman Alexandra van der Wal
Literatuurgeschiedenis
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Renaissance & Humanisme
Erasmus en het Humanisme
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Joods-christelijk wereldbeeld
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
5 Een nieuwe wereld.
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
De Republiek in een tijd van vorsten
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
Reformatie en renovatie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Hoofdstuk 5.
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
Renaissance in Nederland
Veranderingen rond 1500 (filmpje)
Claire van Gulik Amber de Haan
5.3renaissance, humanisme en het begin van de Reformatie kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Hoofdstuk 1 Reformatie en Opstand
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Joods-christelijk wereldbeeld
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Les 4: De Reformatie - Luther
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Renaissance in Nederland
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Ontdekkers en Hervormers
Renaissance en Opstand
Renaissance in Nederland
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Joods-christelijk wereldbeeld
Hier begint de nieuwe tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance

Hier begint de nieuwe tijd H4:§ 3:p74-5 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Wedergeboorte In de Italiaanse stadsstaten van de 14e eeuw (o.a. Venetië) ontstond een nieuwe cultuur Er was veel vrijheid van denken Voor nieuwe impuls zochten denkers, schrijvers en kunstenaars naar waardevolle zaken uit het verleden Bij de Klassieke Grieken en Romeinen Door literatuurstudie; via de Arabieren kwam men aan deze werken (zie eerder) Zij werden humanisten genoemd Zoekers naar een ideale vorm van mens-zijn Een wedergeboorte van het Klassieke De Renaissance Hier begint de nieuwe tijd

Veranderd mensbeeld Van beperkt De nietige Middeleeuwse mensch 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Veranderd mensbeeld Van beperkt De nietige Middeleeuwse mensch Alleen van de Klassieke Tijd overnemen wat in haar (lees: dé Kerk) kraam te pas kwam Mens op de voorgrond Het individu wordt belangrijk Je leeft nu, niet pas in het ……….. Individuele ontplooiing voorop De ideale mens: ‘uomo universale’ Naar

Dé Homo Universalis: Leonardo Da Vinci

Renaissance in de Nederlanden 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Renaissance in de Nederlanden Eerst landt de Renaissance in de Zuidelijke Nederlanden Via de handel met de Noord-Italiaanse steden Daarna in de rest van Europa Zo ook in Rotterdam waar Erasmus de Nederlandse exponent van het Humanisme wordt (lees en leer Erasmus, p. 70 AB) ▼ Het Humanisme van de Renaissance staat voor het bedrijven van wetenschap humanoria zijn wetenschappen, bijvoorbeeld taal, literatuur, filosofie, de fijne kunsten, geschiedenis

Renaissance en Humanisme Kenmerken van het Humanisme waardigheid van de mens ontwikkeling en vorming van de mens het belang van het individu een afkeer van dogmatiek (strenge kerkelijke regels/leerstellingen)

Erasmus van Rotterdam (1469?-1536) 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Erasmus van Rotterdam (1469?-1536) Typisch humanistisch denker en wetenschapper Ontplooide zichzelf op verschillende vlakken van de wetenschap, was naast universitair docent ook raadsheer van keizer Karel V en vertaalde de Bijbel opnieuw en zelfstandig (dit was schokkend! Waarom?) Zocht voor zijn vertalingen de oorsprong van de bronnen Sympathiseerde voor een deel met Luther, maar wilde alleen misbruiken binnen de kerk aanpakken Zag de afscheiding van de kerk niet zitten (zoals de meeste Humanisten; wel kritiek, maar geen afscheiding) Pleitte wel voor een tolerantie tussen de verschillende geloofsopvattingen

Erasmus van Rotterdam (1469?-1536) Doordat Erasmus bepaalde dogma´s van de kerk verwierp en pleitte voor tolerantie waren fanatieke katholieken tegen hem In zijn boek Lof der Zotheid werd naast mensen in het algemeen ook de Kerk op de hak genomen Paus Paulus V verbood zijn ´ketterse´ werk (pas na Erasmus’ dood, 1559!)