Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Preventieve instructiemethodiek
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
RALFI en begrijpend lezen
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Kurzweil in de praktijk
Collectief portfolio groep 3
Didactiek procesgerichte aanpak
Leswijzer Nieuwsbegrip
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Rekenmethodes.
Informatieavond groep 7b
Effectief leesonderwijs
Leswijzer Nieuwsbegrip
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Beginnende geletterdheid-2
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
IPC Nederland.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Hoe leer je geschiedenis?
Basisschool Op De Horst
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Lezen: doe het goed voor
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Informatieavond groep 5. Werkwijze dit schooljaar basisvaardigheden bij de vaste leerkracht = rekenen, taal/spelling, begrijpend lezen en technisch lezen.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Nederlands Blok 5.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Groep
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Informatieve teksten, interviewverslag
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Nakijken opgaven
Transcript van de presentatie:

Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8

Wat is begrijpend studerend lezen? Het gaat erom dat kinderen leren om verschillende tekstsoorten op een goede manier te lezen en te interpreteren. Het gaat om het begrijpen van een tekst, dus snappen wat er staat en wat de bedoeling van de tekst is. Licht toe wat de verschillende soorten leeslessen op school inhouden: Leren lezen op school start in groep 3 met aanvankelijk lezen. Het accent ligt daarbij op het leren lezen: het begrijpen van letters en woorden. De techniek van het lezen is dan een doel op zich. Naarmate ze dat kunstje beter beheersen, verschuift de aandacht naar het leren begrijpen van de inhoud van een tekst. Dat leren de kinderen met een lesmethode voor begrijpend studerend lezen. Verschillende teksten hebben verschillende inhouden met verschillende doelen. Je leest een tekst bijvoorbeeld ter ontspanning, om informatie op te doen of nog actiever: om kennis op te slaan.

Wat is Leeslink? Een leesmethode voor begrijpend studerend lezen. Kenmerken: actueel digibordmethode kerndoelen aansluiting cito Actueel Elke week staan nieuwe leeslink lessen online. Het onderwerp van de week sluit aan bij een voor kinderen herkenbare en actuele gebeurtenis. De actualiteit is de brug naar de leerstof en biedt motivatie en afwisseling in onderwerp en tekstsoort. Digibordmethode Vanuit het digibord wordt de hele les gestuurd: lessen, links naar actueel beeldmateriaal, filmpjes, etc. Printen is mogelijk. Kerndoelen Kerndoelen zijn de doelen die het ministerie van onderwijs heeft vastgesteld voor alle vakken op de basisschool en waar de school gericht naartoe moet werken. Een voorbeeld van zo'n doel is: De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen. Door deze methode te volgen halen de kinderen deze kerndoelen. Aansluiting Cito De methode sluit aan op de Cito-toets, zowel inhoudelijk als qua vorm. Dat laatste wil zeggen dat de manier van vragen an het Cito, namelijk meerkeuzevragen, ook terugkomt in Leeslink, zodat de kinderen straks bij de Cito-toets weten wat ze moeten doen. [Voor de leerkracht: laat desgewenst aan de ouders een voorbeeld van een meerkeuze-toetsvraag zien.]

Hoe leer je kinderen om teksten te begrijpen? Met 7 doelgerichte leesstrategieën doel bepalen voorspellen kennis ophalen herstellen Deze 7 strategieën zijn de handvatten voor de leerlingen. Ze leren wat er in hun hoofd gebeurd tijdens het lezen en hoe ze de verschillende strategieën slim kunnen gebruiken. [Licht de strategieën desgewenst nader toe:] - Doel bepalen: Waarom lees ik de tekst? Wil ik lezen om informatie op te doen? (informatieve tekst) Wil ik lezen voor mijn plezier? (verhaal, strip, mop, gedicht) Wil ik lezen hoe ik iets moet doen? (instructie, recept, routebeschrijving) - Voorspellen. Waar gaat de tekst over? Ik bekijk een tekst globaal, ik kijk naar de titel, de illustraties, de kopjes, de vorm. - Voorkennis ophalen. Wat weet ik al over het onderwerp? Ik heb er al iets over gehoord. Ik heb er al iets over gelezen. Herstellen. Wat doe ik als ik het niet meer snap? Ik kijk terug in de tekst en lees terug of verder. Ik bekijk de plaatjes bij de tekst. Ik zoek de betekenis van een moeilijk woord op in een woordenboek. Vragen stellen. Welke vragen zie ik in de tekst? WH-vragen (wie-wat-waar-wanneer-welke-hoe- en waaromvragen) geven structuur aan een tekst. - Visualiseren. Welk plaatje past bij de tekst? Tijdens het lezen vormt zich een plaatje in mijn hoofd. Dat plaatje verandert als ik verder lees. Soms is zo’n plaatje een schema. - Samenvatten. Hoe vat ik de tekst samen? Als ik de tekst begrepen heb kan ik in mijn eigen woorden vertellen waar het over ging. Ik kan hoofdzaken en bijzaken onderscheiden. Ik kan de kernwoorden markeren in zinnen. Ik kan de kernzin in een tekst aangeven. vragen stellen visualiseren samenvatten

Hoe gaat dat in zijn werk? De leerkracht legt een strategie uit en doet de strategie voor, met behulp van een strategiefilmpje op het digibord. Dan lezen de kinderen - met die strategie in het achterhoofd - een actuele tekst. Bij de tekst horen gerichte opdrachten: de kinderen oefenen klassikaal, in duo's of alleen hoe ze de strategie kunnen toepassen op de tekst. Ieder blok (7 weken) wordt de kennis van de kinderen over de geleerde strategieën en de toepassing ervan getoetst. Elke leesstrategie komt vier keer per jaar aan bod. De inhoud wordt steeds verder uitgediept. Laat een strategiefilmpje zien.

Het resultaat? De kinderen leren om verschillende tekstsoorten op een goede manier te lezen en te interpreteren. Dat is belangrijk bij alle vakken op de basisschoool, in het voortgezet onderwijs én in het dagelijks leven. Benadruk dat de kinderen niet leren lezen voor de juf of meester, maar dat het goed kunnen lezen, begrijpen en interpreteren van teksten van belang is voor hun hele schoolloopbaan, hun toekomstige carrière én in het dagelijks leven.

En nu zelf aan de slag! Jullie maken nu in duo's een deel van een les. We bespreken de antwoorden gezamenlijk na. Snappen jullie welke strategie wordt aangeleerd? Zien jullie de logische opbouw van de opdrachten? Kies een actuele les. Laat het strategiefilmpje zien en zet de tekst op het digibord. Geef de ouders een kopie van de bijbehorende opdrachten. Laat ze gedurende 5 minuten in duo's de opdrachten maken. Toon daarna de antwoorden op het digibord en bespreek de antwoorden gezamenlijk na. Zien ze welke strategie hier wordt aangeleerd? Zien ze de opbouw en snappen ze de logica?

Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8