Loopbaangesprekken 11 december 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Leer de namen van de noten 1
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Toewijding aan Christus
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leer de namen van de noten 2
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Iris, Twann, Isa en Thomas
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Godsdienst 1 1.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1. Levensbeschouwing en communicatie
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Een onverwacht feest Les 2
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Strijd tegen de zonde?.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Preek Jakobus 2:
ZijActief Koningslust
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling

Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Transcript van de presentatie:

Loopbaangesprekken 11 december 2012

Loopbaangesprekken leren

Loopbaangesprekken leren Methodiek Leren door uitwisselen Leren door oefenen

Loopbaangesprekken ? Onlangs heb je met een leerling een loopbaangesprek meegemaakt. Help je ons om daar een concrete voorstelling van te krijgen? S T A R B Andere loopbaangesprekken ? Concretiseren is een belangrijke vaardigheid in alle fasen van een gesprek STARB techniek   De STARB techniek is een manier om relevante ervaringen van personen (bijvoorbeeld met scholing, arbeidservaring) en kwaliteiten en talenten zo concreet mogelijk op tafel te krijgen. STARB staat voor: Situatie, Taak, Analyse, Resultaat en Betekenis. De loopbaancoach kan met de STARB techniek op systematische wijze één concrete ervaring uit het leven van de cliënt onderzoeken (één concreet voorbeeld: één gebeurtenis in de specifieke context); de techniek is m.n. ook goed te gebruiken voor het opsporen van kwaliteiten. De Situatie, Taak, Analyse (van gedrag; of Aanpak), Resultaat, en de Betekenis worden systematisch in kaart gebracht. Reflectie op Betekenis is essentieel: geeft zicht op het gevoelde belang van de ervaring (= emotie, waarde). Om reflectie te benadrukken wordt STARB techniek ook wel STARR genoemd (de laatste R staat dan voor Reflectie). 1. SITUATIE: Waar, Wanneer, Wie nog meer aanwezig? Analyse van de omgeving e.d. 2. TAAK: Wat werd er van jou verwacht? Analyse van de taak, rol, opdracht 3. ANALYSE: Wat + Hoe deed jij? Wat was jouw aanpak? Analyse van waarneembaar gedrag 4. RESULTAAT:Wat was effect van jouw gedrag + aanpak? Bij anderen? Bij jezelf? Doel bereikt? 5. BETEKENIS: Wat is de betekenis van deze ervaring? Wat is het belang voor jou/ anderen?

Loopbaangesprekken: STARB 1. SITUATIE: Waar, Wanneer, Wie nog meer aanwezig? Analyse van de omgeving e.d. 2. TAAK: Wat werd er van jou verwacht? Analyse van de taak, rol, opdracht 3. ANALYSE: Wat + Hoe deed jij? Wat was jouw aanpak? Analyse van waarneembaar gedrag 4. RESULTAAT: Wat was effect van jouw gedrag + aanpak? Bij anderen? Bij jezelf? Doel bereikt? 5. BETEKENIS: Wat is de betekenis van deze ervaring? Wat is het belang voor jou/ anderen?

OLB & LBG: Kader De plaats van Loopbaangesprekken binnen de OLB werking Link naar http://www.vclb-koepel.be/professionals/onderwijsloopbaan/structuur-van-olb/hulpverlening

OLB & LBG: Principes

zelfsturing OLB & LBG: Principes Actorkwalificaties Leren kiezen Emancipatorisch Actorkwalificaties Leren kiezen Keuzevaardigheden Loopbaancompetenties COACHING – model ! zelfsturing

Nascholing LBG En hier zitten we dan ...

LBG: de relatie Link naar de tekst: “ effectiviteit van coaching “

Werkvorm 1: even voelen… Beleving nu Vrijheid Genieten Erkenning Talent uitleven Stress

Werkvorm 1: even voelen… Beleving ideaal Vrijheid Genieten Erkenning Talent uitleven Stress

Maar waar gaat het eigenlijk om…?

Structureren ?

-of een beroep/functie -of een verandering in één van beiden Werkvorm 2: Ooit heb je een keuze gemaakt voor -een studierichting in het hoger onderwijs -of een beroep/functie -of een verandering in één van beiden Wat ging er in je om toen je die keuze hebt gemaakt ? Cliënt Coach Noteren van inhouden Timer

Zelfsturing: de loopbaancirkel Opvattingen Leer-houding Motieven

Loopbaancirkel:motieven Behoeften Basis behoeften Autonomie Competen-tie relatie

Loopbaancirkel:motieven Dilemma’s Wilskracht Energie gericht naar zelfontplooiing versus Energie gericht naar het zich invoegen en verbinding zoeken

Loopbaancirkel:opvattingen Visie Inzichten Regels Opvattingen

Loopbaancirkel:Leerhouding Verbeelden, dromen , voorstellen Denken, analyseren Doen, experimenteren Aanvoelen Discipline van verwerken Detailgericht of gericht op grote lijnen

Zelfsturing: de loopbaancirkel Genoteerde voorbeelden: Voorbeelden Spijkerman Eventueel met flappen werken om de voorbeelden te noteren

Hoe komen we nu bij die loopbaancirkel ? Hoe komt de cliënt bij zijn loopbaancirkel ? In deze probleemverkennende fase doen we beroep op sleutelvragen. Contextvraag Gedragsvraag Belevingsvraag

Contextvraag "Ik neem aan dat je het probleem dat je nu hier met mij bespreekt al eerder ook al eens hebt besproken met anderen? Met wie zoal...? Wie van deze mensen heeft iets over jouw probleem gezegd wat je belangrijk vond...? Wat zei deze persoon..Wat vind je van wat deze persoon over jouw situatie heeft gezegd zo belangrijk?"

“Wat zou je zelf kunnen doen om dit op te lossen?” Gedragsvraag “Wat heb je tot nu toe zoal ondernomen om jouw probleem tot een oplossing te brengen..?” “Wat zou je zelf kunnen doen om dit op te lossen?” “Wat lijkt je verstandig om te doen in jouw geval?” “Wat houd je tegen om dat ook te doen?” Loopbaanplan Spijkerman 2010

Belevingsvraag “Hoe voelt het om in jouw schoenen te staan in de situatie waar we het nu over hebben?” Loopbaanplan Spijkerman 2010

oefenen http://www.youtube.com/watch?v=rRPflnIaekc

beoordelen document

Valkuilen: relatietypen document

Valkuilen: verwachtingen Leerlingen Ouders Scholen-leerkrachten Collega’s

Graag tot: Donderdag 17 januari