Strategie Social Media
Waarom iets met Social Media gaan doen? Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen? Schakel een deskundige in om je te helpen met het bepalen van je visie en strategie Onderzoek! Maak onderscheid in typen gebruikers Bepaal je hoofddoelstellingen ahv organisatiedoelstellingen Stel je acties vast
Bepaal welke media voor jou geschikt zijn ahv je Social Media doelstellingen, de acties die je wilt doen en de kenmerken van de media zelf Maak een keuze welke Social Media je gaat gebruiken en met welke inhoud Maak één medewerker verantwoordelijk voor de uitvoering van Social Media binnen je organisatie Bepaal de kritische succesfactoren Bepaal de Key Performance Indicatoren
Tips Experimenteer en leer Maak profielen aan op je eigen naam bij sites als Hyves, LinkedIn, Facebook. Ga Twitteren, deel je films op Youtube en je foto’s op Flickr. Blijf geïnformeerd Abonneer je op blogs over Social Media. Bijvoorbeeld Dutch Cowboys, Isobar Human Media Blog en Frankwatching. Doe actief mee Sluit je aan bij groepen op LinkedIn en andere Social Media en discussieer mee of start zelf een discussie. Weet waar en wat er online over je geschreven wordt, ook op Social Media Abonneer je op alerts met relevante trefwoorden. Hiermee krijg je automatisch per dag of andere tijdeenheid een mail in je inbox waar jouw organisatie is genoemd op websites en Social Media. Onderzoek Met deze tool kun je gebruikers van Social Media, ingedeeld naar type gebruiker, bekijken op land, leeftijd en geslacht. De cijfers zijn over
Doe het niet alleen! Formeer een groep mensen om je heen die gelooft in het belang van Social Media en er tijd en aandacht in wil stoppen. Voorkom wildgroei Spreek een social media policy af voor de mensen binnen je organisatie. Wie mag reageren en op welke wijze. Bewaak je imago Stem alle acties centraal af, zodat je een uniforme uitstraling creëert op Social Media. De meeste mensen raadplegen meerdere media en komen je dus op meer plekken tegen.