Kennismaking E-Portfolio’s “Iedereen een E-Portfolio voor een Leven Lang Leren”
Agenda E-Portfolio inleiding MileStones Portfolio’s
E-Portfolio: definitie Een verzameling van elektronische gegevens en documenten Welke wordt beheerd door de portfoliohouder Met als doel: ontwikkeling sturen, competenties valideren en jezelf presenteren Kernbegrippen: competentieontwikkeling, reflecteren, bevorderen zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, van beperking naar talent, zelfvertrouwen “Een Leven Lang” met behulp van afspraak voor uitwisseling (NTA 2035)
Waarom een standaard? Veel betrokken partijen Eigen informatiesystemen Niet uitwisselbaar Ketensamenwerking nodig Client, burger, leerling als regisseur
Belangrijkste principe: Het E-Portfolio is eigendom van de lerende HBO Cursus Werkgever B Arbeidsbemiddeling Werkgever A VO Basisschool Het e-Portfolio is een digitale verzameling gegevens van een individu. Deze verzameling start bij het basisonderwijs (wellicht al eerder, als ook consultatiebureau en/of peuterspeelzalen aanhaken) en groeit bij iedere ervaring die de eigenaar opdoet. Omdat het e-Portfolio meegenomen kan worden, kan de gebruiker de gegevens hergebruiken als deze nodig zijn bij een volgende organisatie of proces. Dit maakt het telkens invoeren van dezelfde gegevens overbodig, en vergroot de volledigheid van de gegevens. Vooral processen waar veel gegevens nodig zijn – zoals een EVC-traject – worden daarmee veel eenvoudiger. Ook processen waar de volledigheid van gegevens belangrijk is – zoals het bemiddelen naar werk, of het aanbieden van maatwerk oplossingen – worden makkelijker en kwalitatief beter. Vakkenvullen in de supermarkt …dus organisaties waarin geleerd wordt, zijn ‘passanten in diens leven
NTA 2035 structuur De afspraak is gebaseerd op internationale IMS E-Portfolio specificatie
Meenemen en delen 7
Uitwisseling 2 1 4 3 5 VIER Importeer of maak een portfolio Vraag een Genereer showcase 1 Vraag een account aan 4 3 Portfolio Bijhouden 5 Exporteren
Gebruik van ePortfolio om diploma’s, certificaten, competenties en ervaringen te verzamelen en te (her-)gebruiken Basis- en Voortgezet onderwijs Beroepsopleiding en Universiteit Werkm@p) Werkgever (HR system) Bemiddeling (wervings- systeem) Nieuwe Werkgever (HR system) Erkenning Verworven Competenties/Ontwikkeling/ Training/E-learning import import import import import import export export export export export export Diploma Werkstukken CITO report Diploma Graden Compententies profiel Inzetbaarheid Ervaring Competenties Referenties Certificaten Bemiddelings- resultaat Animatie Calibris http://www.youtube.com/watch?v=dgM2cpu7rWk ePortfolio ePortfolio ePortfolio ePortfolio ePortfolio ePortfolio Groeiend ePortfolio
Cie Bakker verhoog inzetbaarheid “geef iedereen recht op een E-Portfolio”
Filmpje Korte animatie over van het E-Portfolio www.youtube.com/watch?v=dgM2cpu7rWk
MileStones E-Portfolio’s E-Portfolio VIER Digitaal Portfolio ASS DoorstroomPortfolio VSO cluster 3 EVC-Portfolio AKA Projecten met REA en FOSS voor cluster 1 en 2
Functionaliteiten Modulaire Opbouw NTA 2035 Koppeling trajectbegeleider/docent aan cliënt/leerling Portfoliohouder is eigenaar en bouwt zijn portfolio op met tekst, afbeeldingen, geluid en beeldmateriaal Beveiligde omgeving Meekijk accounts aanvragen Voorleesfunctie Helpdesk Importeren en exporteren
E-Portfolio VIER Ontwikkel- en presentatieportfolio Voor VSO cluster 4 en PrO Ontwikkeld met deskundigen werkveld Voldoet aan NTA 2035 Aantoonbare resultaten Maakt toeleiding naar arbeid concreet
“Ik heb een plan voor wat ik nog wil leren”
“Ik kan laten zien wat ik op school/stage/werkplek heb geleerd”
Opmerkingen leerlingen/deelnemers over werken met E-Portfolio “ik vind het werken met portfolio leuk, omdat ik kan laten zien wat ik kan en heb geleerd” Angèle “eportfolio heeft mij wel geholpen voor mijn intresses in werk omdat vragen in kleine stukjes worden gesteld” Robert “ik vond het werken met eportfolio VIER een leuke en leerzame iets” Stefan “Vond het heel intresant , het motiveert me. Ik ben er veel mee bezig geweest en dat helpt me vooruit. Ik heb een hoop kwaliteiten waar ik me nu bij verschillende banen me kan presenteren” Bianca “ik vind het werken met portfolio leuk en leerzaam. Ik heb er nog niet alles in kwijt gekund” Ties “E-portfolio VIER is voor mij een soort CV, wel leuk en handig” Semmy “ik vind E-Portfolio leuk , het maakt het meer duidelijk wat voor werk ik wil en kan. Ik kan dit nog niet zo goed aan anderen laten zien omdat ik nog weinig ervaring (stage) heb” Mike
Voorbeeld Sandra Kerkhofs Leerlinge VSO cluster 4 Bouwt gedurende opleiding en stage haar portfolio op Vormt basis voor intake met Werkbedrijf en gebruikt showcase bij sollicitaties www.eportfoliovier.nl
Filmpje Inzet E-Portfolio bij Werkroute van Steinmetz de Compaan www.denhaagfrontaal.nl (Archief - Aflevering 37)
Digitaal Portfolio (jong volwassenen met autisme) Presentatieportfolio Voor (jong)volwassenen met ASS Ontwikkeld met Dr. Leo Kannerhuis Voldoet aan NTA 2035 Automatische koppeling met EuropassCV
Voorbeeld Leon Akkermans Werkzoekende met syndroom van Asperger In IRO traject werkt hij aan opbouw portfolio Voortgangsgesprekken met trajectbegeleider Sollicitatie Informatie aan potentiële werkgevers www.toekomstportfolio.nl/demo
EVC-Portfolio Beoordelingsportfolio Werkzoekenden zonder startkwalificatie Ontwikkeld met CLR Werkt en VAC In kader van EVP/EVC procedure AKA certificaat behalen Digitaal Portfolio + rol Assessor
Voorbeeld Janine Bakker Met gemeente in gesprek over leer werkaanbod Klantmanager heeft mogelijkheden in zorg, startkwalificatie nodig EVC op AKA niveau als voorbereiding op BOL/BBL Janine bouwt portfolio met bewijslast, klantmanager gebruikt showcase voor introductie bij werkgevers www.evc-portfolio.nl/demo
Ontwikkelingen UWV accent op e-coaching Verantwoordelijkheid werkgevers employability Arbeidsmarkt: Binden en Boeien, Elk Talent Telt Mobiliteit van baanzekerheid naar werkzekerheid Eigen verantwoordelijkheid cliënt als regisseur App’s en Recruitment via Social Media EVP en EVC, validering competenties Regionale initiatieven