Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Dove en slechthorende kinderen
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Opvoedingsondersteuning
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie
PAD Mindfulness en Yoga
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Talent in Ontwikkeling
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Hand-Out.
Breinleren.
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
© UNIEK IN DE KLAS.
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab Ledencontactdag 24 januari 2009 Iedereen welkom heten

Hanna Swaab Sophie van Rijn Marit Bierman Hilgo Bruining 47,XXY - Klinefelter Hanna Swaab Sophie van Rijn Marit Bierman Hilgo Bruining Universiteit Leiden

Waarom onderzoek? Veel bekend over lichamelijke aspecten van het opgroeien met Klinefelter Veel minder bekend over de psychische en sociale gevolgen Lastig om de hulp te vinden die nodig is Belangrijk dat hulpverleners beter begrijpen hoe het is om met Klinefelter op te groeien

Waarom onderzoek? Wat vinden jongens en mannen met Klinefelter lastig in het leven van elke dag? leren lezen Zeggen wat je bedoelt (gebruiken van taal) verlegen Emoties beheersen Zelfvertrouwen ontwikkelen Overzien van sociale situaties Overzicht organiseren bij werk Gedrag afstemmen op het moment en de omgeving

Waarom is dat moeilijk? Het selecteren en ‘organiseren’ van informatie die verwerkt moet worden is lastig, vooral als er veel tegelijkertijd moet gebeuren

Mannen en jongens met Klinefelter: Verwerken informatie vaak langzaam Hebben moeite zich te concentreren Zijn niet zo flexibel in hun dingen Raken snel ‘overspoeld’ door informatie Hebben moeite met snel ‘omschakelen’ Hebben moeite met het beheersen van emotie Hebben moeite met het verwoorden van emotie Worden heel moe van sociale situaties (die kosten veel energie) Houden niet van ‘veel tegelijk’ Zijn vaak een beetje verlegen

Waarom is dat? De hersenen functioneren iets anders: De specialisatie van de hersenen verloopt vertraagd Moeite met snel benoemen en herkennen (taal) Moeite met snel verwerken Moeite met sommige soorten van (sociale) informatie

Sociaal functioneren vraagt: Snel veel verwerken Begrijpen wat je ziet (sociale informatie) Begrijpen wat je hoort (taal) Ordenen wat er binnenkomt Beslissen wat je gaat doen Dit is lastig voor veel mannen en jongens en daarom reageren ze met: Terugtrekken (verlegen) Sociale onzekerheid Heel moe zijn van sociale situaties

kan je daar iets mee? Je kunt leren hoe je met sociale informatie moet omgaan: Leren begrijpen wat je ziet Leren wat belangrijk is om op te letten Leren wat handig is om te doen Jezelf leren kennen, zodat je beter kunt kiezen

Hoe leer je dat? In een groep: Via je ouders/opvoeders Leren van anderen Ervaren dat anderen dat ook lastig vinden Samen oefenen Via je ouders/opvoeders Ouders bij de groep betrokken Ouders krijgen opvoedingstips op maat

Doelstelling van behandeling Kinderen en adolescenten helpen om de sociale problemen te overwinnen ouders ondersteunen bij het opvoeden van kinderen met 47,xxy ouders en kinderen helpen om risico’s bij het opgroeien vroegtijdig te signaleren (vinger aan de pols voor risicomomenten) voorkomen van ernstige problemen

sociale vaardigheden leren: in een groep met andere jongens (kindergroep of adolescentengroep) vaardigheden leren die je nodig hebt bij het sociale functioneren (leerplan op maat) ouders in een groep wisselen met elkaar ervaringen uit en krijgen opvoedingstips op maat

Belangrijk! Ieder individu met Klinefelter is anders Het individuele sterkte-zwakte profiel helpt daarbij Zorg op maat is nodig Elke leeftijd heeft specifieke risico’s en kansen