Leer- en gedragskenmerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Taghon Geert 2011.
ADHD-toolkit.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Sensorische Informatie Verwerking
Technieken 3: de-escaleren
ODD en CD, wat is dat?.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Infotheater Omgaan met agressie.
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
‘De effecten van alcohol en de kwetsbarheid voor verslaving’
Focus op motivatie en communicatie
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Workshop “Beoordelen”
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
ARB(eids)O(mstandigheden
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
vanuit een herstelgerichte visie!
Bewegen met RA Jef Van Rompay met dank aan Dieter Van Assche
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
PRAKTISCHE AGRESSIE REGULATIE TRAINING VOOR JONGEREN
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Time-Management Herken je tijdvreters!. Huisartspraktijk Als je als huisarts stress wilt krijgen dan moet je vooral………
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Psychomotorische taxonomie
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Executieve functies Marije Ruben.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Communicatie 5e les.
Resultaten gedragsstijlen
Een vergadering organiseren
Workshop: Wat verandert er voor mij?
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Verschillende probleemgedragingen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Leer- en gedragskenmerken

Structuurzwakte veldafhankelijkheid Zwakte in structureren, organiseren, ordenen van de omgeving Leerling is niet in staat eigen gedrag en handelen te sturen Leerling is afhankelijk van zijn omgeving Gevolg voor gedrag?

Impulsiviteit Er sprake van een te korte nadenktijd Leerling beschikt niet over zelfsturings- en controlemechanismen Leerling beschikt niet over goede aanpak- oplossingsstrategieën Gevolg voor gedrag?

Afleidbaarheid / Concentratiezwakte Overgevoelige reactiebehoefte op interne en externe prikkels Leerling is a.h.w. overgeleverd aan relevante en niet-relevante informatie Afleidbaarheid beïnvloedt geheugenfunctie Gevolg voor gedrag?

Inflexibiliteit / rigiditeit Leerling probeert zijn omgeving te controleren Leerling heeft voorkeur voor bekende taken Laag werktempo Gevolg voor gedrag?

Perseveratie Specifieke vorm van inflexibiliteit / rigiditeit Leerling gaat door met bepaalde handelingen, zelfs als die niet meer adequaat zijn Gevolg voor gedrag?

Automatiseringszwakte Leerling is niet in staat om routines aan te leren of gebruik te maken van ingeslepen vaardigheden m.b.t. waarnemen, lezen, rekenen Traag tempo bij leer- en geheugentaken Gevolg voor gedrag?

Gebrek aan motivatie

Faalangst Leerling toont fysieke reacties Leerling heeft negatieve verwachtingen Leerling schrijft resultaten toe aan geluk of pech, en de moeilijkheidsgraad van de taak Gevolg voor gedrag?

Oppositioneel gedrag 3 Varianten: Vijandig-agressief Passief-agressief Opstandig

Vijandig-agressieve lln. Ze laten direct en intens vijandig gedrag zien Zijn moeilijk onder controle te houden Zij: Intimideren; Slaan, duwen en (zetten aan tot) vechten; Beschadigen eigendommen; Zijn opstandig / snel kwaad; Liegen Stelen

Passief-agressieve lln. Zijn opstandig en tonen weerstand, maar indirect. Moeilijk te zeggen of ze dit expres doen. Zij zijn: Subtiel oppositioneel en eigenwijs; Proberen de situatie naar hun hand te zetten; Gaan vaak over de grens t.a.v. regels; Verstoren de orde op slinkse wijze.

Opstandige leerlingen Hebben moeite met autoriteit en blijven de machtsstrijd voeren Zijn negatief Ze leggen de schuld van hun probleem bij anderen Ze willen hun zin hebben en niet te horen krijgen wat ze moeten doen