Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Realisatie kindcentrum
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Pastoraal op school.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Beste verkochte boek aller tijden?
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Welkom op de ouderavond van klas 3
Samenwerken in burgerschap
Vanaf september registreren we de absenten direct in SOM….
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Godsdienst.
Voorstellen. Wat is Leven-s-beschouwing (LB)?
Voorstellen. Wat is God-s-dien-st (Go)? Wat heb je voor Go nodig?
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Interpreteren van data
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Godsdienst.
Beste, Twee jaar geleden werd er in Port-au- prince te Haïti, een nieuwe school gebouwd voor 300 leerlingen. Dit dankzij de steun van de Redemptoristen.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014
Communiceren met Marloes
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Dit is je dag! Ester 4:14. Voorbereiding Wie weet … Kijk eens terug op je leven Toevallig? Het verschil maken: Jozef, Mozes “God heeft mij voor jullie.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Welkom in het eerste leerjaar!
Stage: Basisschool de Klingerberg
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst (2/3) Marie-Ann De Cocker HIGW Antwerpen oktober 2009.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Vorige keer sprak Jan over: Waarom is de geest uitgestort? We zijn gekocht met een doel. God wil door jou heen zijn vrucht aan de volkeren geven.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
“Laat de kinderen tot mij komen” Zondagsscholenactie seizoen voor zondagsscholen in Egypte.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Naar een typologie van scholen
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Godsdienst in afstudeerstage
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst Marie-Ann De Cocker HIGW Antwerpen september 2010

Uitgangspunt Godsdienst = schoolvak  leerplan, i.c. raamplan. godsdienst is een schoolvak, heeft dus een leerplan Meerdere leerplannen zijn tegenwoordig raamplannen: een kader dat grote vrijheid biedt, aanpasbaarheid aan de doelgroep, aan de actualiteit HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Raamplan RK-godsdienst SO HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Inhoud eerste bijeenkomst Kennismaking Bijsluiter raamplan RK-godsdienst Visie op het vak Wie zit hier bij elkaar: leraren met een “ander” bekwaamheidsbewijs – wat is uw basisopleiding – welke opdracht neem je nu waar (richtingen, leerjaar, “aantal uur) – welke opleiding heb je vakinhoudelijk al genoten voor het vak RKG Wie ben ik? Moeder – ooit leraar in diverse richtingen en jaren – vaste stek in 4de graad psychiatrische VPK (nu HBO5) + vervangingen Arteveldehogeschool Gent: sociaal werk, leraren basisonderwijs, leraren SO-vak godsdienst: vakstudie en vakdidactiek – halftijds inspecteur-adviseur – lesgever HDGI vakdidactiek HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Kennismaking met raamplan Kijkwijzer R. Sledsens. Sneller dan verwacht in het vak gerold… liever niet helemaal tureluurs worden zoals dit figuurtje Raamplan: dik, vreemd, bijlagen: visietekst en wenken Visietekst: pluraliteit – kleur bekennen – dienst aan mens en samenleving (later gaan we hier verder mee aan de slag) HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Visietekst in twee stappen Enkele uitspraken van ouders, leerlingen en RKG-leraren toetsen aan de visietekst en cijfer toekennen (duowerk is toegestaan): 1 (totaal onterecht) 2 (eerder onterecht) 4 (eerder terecht) 5 (helemaal terecht). De visietekst toetsen aan onze persoonlijke mogelijkheden en moeilijkheden – vragen noteren. HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Visietekst: stellingen/casussen (1) Een leraar wenst uitdrukkelijk RKG-les te geven in het officieel onderwijs. Haar motivatie: “In het officieel onderwijs kiezen leerlingen voor het vak. Alleen daar kan je nog echt ‘godsdienst’ geven want het gaat om een groep gelijkgezinden. In katholieke scholen kunnen de leerlingen de LB niet kiezen en moet je ahw MaVo, PAV of leefsleutels geven om je vak aanvaardbaar te maken”. godsdienst is een schoolvak, heeft dus een leerplan en dat is netoverschrijdend. Het lijkt bijna alsof deze leraar catechetisch optreedt. Uitgaan van diversiteit en respect opbrengen voor de pluraliteit Getuigefunctie opnemen HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Visietekst: stellingen/casussen (2) Ouders bij inschrijving in een school van het gemeenschapsonderwijs: “Laat onze kinderen maar katholieke godsdienst volgen, dat sluit het meest aan bij onze westerse cultuur en zo leren ze de betekenis van de vele symbolen, verhalen en gebruiken die onze cultuur schragen en die we zelf maar amper kennen en dus niet kunnen doorgeven.” godsdienst is een schoolvak, heeft dus een leerplan en dat is netoverschrijdend – ouders vragen ahw catechese en geloofsoverdracht HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Visietekst: stellingen/casussen (3) Leerlingen bij aanvang van het schooljaar: “We gaan het dit jaar toch niet over Jezus, God en de bijbel hebben hé?!” godsdienst is een schoolvak, heeft dus een leerplan – aansluiten bij de leefwereld en de actualiteit maar op vakeigen wijze. Christelijk geloof is beminbaar, kenbaar… HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Visietekst: stellingen/casussen (4) Ouders bij de inschrijving op een katholieke school: ‘We sturen onze kinderen naar een katholieke school omdat we hopen dat ze goede katholieken zullen worden. Zal er aandacht zijn voor het kerkelijk jaar? Zullen ze hier de betekenis van de sacramenten leren kennen en leren bidden? We rekenen er op dat ze ook regelmatig een eucharistieviering kunnen meemaken.” Verschil tussen pastoraal en het vak HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Visietekst: stellingen/casussen (5) Leraar spreekt zich bij de schooldirectie als volgt uit over haar bijdrage die ze wil leveren aan de katholieke school vanuit haar opdracht als godsdienstleraar: “Ik hoop dat de leerlingen aan het eind van het jaar geloviger zullen zijn dan bij het begin van het schooljaar. Dat ze in een gesprek met andersgelovigen hun christelijk geloof op een hedendaagse manier kunnen omschrijven en verdedigen” Communicatie OK: met andersgelovigen, met argumenten Catechetisch apologetisch HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Visietekst: stellingen/casussen (6) Leerlingen in een klasgroep die goed aan elkaar hangt: “Mevrouw, in de jeugdbeweging hadden we op ons weekend een fantastische mis over vriendschap, kunnen we ook met onze klas zo eens geen mis voorbereiden?” Godsdienstonderricht en pastoraal HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Visietekst: stellingen/casussen (7) Ouders bij inschrijving: “Hier wordt toch echt katholieke godsdienst gegeven? Ik wil niet dat onze kinderen op het einde van de rit meer afweten van Islam en Boeddhisme dan van onze eigen godsdienst en christelijke cultuur” HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Visietekst: stellingen/casussen (8) Ouders bij inschrijving: “Wij willen dat onze kinderen opgroeien met een open geest, dat ze verdraagzaamheid leren ook tegenover de moslims en dat ze kennis opdoen van alle levensbeschouwingen. Wij denken dat dit het beste kan wanneer we hen niet-confessionele zedenleer laten volgen, dan worden ze niet geïndoctrineerd en kunnen ze tot een zelfstandige levensbeschouwelijke keuze komen na hun middelbare studies” HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Overzicht HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker Een leraar wenst uitdrukkelijk RKG-les te geven in het officieel onderwijs. Haar motivatie: “In het officieel onderwijs kiezen leerlingen voor het vak. Alleen daar kan je nog echt ‘godsdienst’ geven want het gaat om een groep gelijkgezinden. In katholieke scholen kunnen de leerlingen de LB niet kiezen en moet je ahw MaVo, PAV of leefsleutels geven om je vak aanvaardbaar te maken”. Ouders bij inschrijving in een school van het gemeenschapsonderwijs: “Laat onze kinderen maar katholieke godsdienst volgen, dat sluit het meest aan bij onze westerse cultuur en zo leren ze de betekenis van de vele symbolen, verhalen en gebruiken die onze cultuur schragen en die we zelf maar amper kennen en dus niet kunnen doorgeven.” Leerlingen bij aanvang van het schooljaar: “We gaan het dit jaar toch niet over Jezus, God en de bijbel hebben hé?!” Ouders bij de inschrijving op een katholieke school: ‘We sturen onze kinderen naar een katholieke school omdat we hopen dat ze goede katholieken zullen worden. Zal er aandacht zijn voor het kerkelijk jaar? Zullen ze hier de betekenis van de sacramenten leren kennen en leren bidden? We rekenen er op dat ze ook regelmatig een eucharistieviering kunnen meemaken.” Leraar spreekt zich bij de schooldirectie als volgt uit over haar bijdrage die ze wil leveren aan de katholieke school vanuit haar opdracht als godsdienstleraar: “Ik hoop dat de leerlingen aan het eind van het jaar geloviger zullen zijn dan bij het begin van het schooljaar. Dat ze in een gesprek met andersgelovigen hun christelijk geloof op een hedendaagse manier kunnen omschrijven en verdedigen” Leerlingen in een klasgroep die goed aan elkaar hangt: “Mevrouw, in de jeugdbeweging hadden we op ons weekend een fantastische mis over vriendschap, kunnen we ook met onze klas zo eens geen mis voorbereiden Ouders bij inschrijving: “Hier wordt toch echt katholieke godsdienst gegeven? Ik wil niet dat onze kinderen op het einde van de rit meer afweten van Islam en Boeddhisme dan van onze eigen godsdienst en christelijke cultuur” Ouders bij inschrijving: “Wij willen dat onze kinderen opgroeien met een open geest, dat ze verdraagzaamheid leren ook tegenover de moslims en dat ze kennis opdoen van alle levensbeschouwingen. Wij denken dat dit het beste kan wanneer we hen niet-confessionele zedenleer laten volgen, dan worden ze niet geïndoctrineerd en kunnen ze tot een zelfstandige levensbeschouwelijke keuze komen na hun middelbare studies”. HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Kennismaking met raamplan Ikea- figuurtje: herkenbaar? Wat heb je nodig? Handleiding Wit en gekleurd. Wit: bedoeling en aanpak – pedagogisch didactische grondopties die vanuit de visietekst voortvloeien Gekleurd? Per onderwijsvorm een ander kleur – 1ste graad A-stroom en B-stroom enz.. Basisdoelen: pluraliteit zingeving – rijkdom van christelijk geloof als specifiek zinaanbod – helpen van lln om een persoonlijke LB kijk te ontwikkelen HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

LEERLIJN HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker Basisdoelen realiseer je via leerlijn: ze komen in elk jaar aan bod maar krijgen in elke graad een ander brandpunt: 1ste graad: pluraliteit, verkennen van de veelheid – 2de graad: identiteit door zichzelf te confronteren – 3de graad: verdiepen door christelijk verhaal als “proeven van stukjes heil” te doen oplichten HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

KERNDOELEN PER GRAAD Christelijk verhaal 3de graad I 4de graad Identiteit 2de graad I Pluraliteit 1ste graad I verkenning confrontatie verdieping / integratie Opgaande lijn, op het einde telkens een dikke streep: geen echte eindtermen maar toch… kerndoelen (blz; 50-53) – belangrijk om te checken!!! HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Beginsituatie – een leeg vak? De leergroep De leraar Raamplan beschrijft een beginsituatie zoals die begin deze eeuw waarneembaar was – wijzigt snel… vandaar op eind leeg vak HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Leerproces – reële leerlijn De leergroep De leraar Geen losse themaatjes – inhoud is ook (en vooral?) wat in de les gebeurt tussen leraar en leerlingen, tussen leerlingen onderling, tussen leerlingen en leerinhouden – Telkens opnieuw: wat zijn de mogelijkheden van het proces? Zodat een reële leerlijn kan getrokken worden HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Terreinen verkennen HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker Terreinen = domeinen waarop je gaat staan om samen met de leerlingen iets te bekijken en te verwerken – overzicht op blz. 201 – je ziet onmiddellijk: weinig terreinen, dus zeer zeker geen thema’s Wat is terrein en hoe verstaan: lees de eerste bladzijde – een blikopener vanuit de bijbel of de traditie HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Terrein ≠ thema, ≠ onderwerp Brillen om naar het leven te kijken Normatieve brillen normerende brillen: ze horen bij het jaar waarvoor ze voorzien zijn – HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Terreindoel = Een wenselijke en mogelijk geachte verrijking of verdieping bij de leerling (en de leerkracht) op een bepaald domein Na de basisdoelen (voor het RKG-Onderwijs) en de kerndoelen (per graad en onderwijsvorm van het SO) nu de terreindoelen – eveneens normatief HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker

Ingrediënten richtinggevend HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker Dat wat op de klastafel komt: een hoorn des overvloeds en richtinggevend - Niet te ontwijken tenzij je iets veel beters vindt HIGW A'pen - 2010 Marie-Ann De Cocker