EFFIE – ROBIJN CASE 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
D E GEHAAKTE AARDBEI Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen.
Met Woorden in de Weer Hoogovens.
Uit de kraan komt water. Water kun je drinken en je kunt er nog véééél meer mee.
Corporate Guidelines.
 QI&feature=related QI&feature=related.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Ckv presentatie Nadia en Nilsa, H4F  Mode met als hoofdonder - werp merken.
Gemaakt door Kaj Hansen
Hoog Leer noten lezen! Deel 1 Laag A - B - C - D - E - F - G
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Briefing V1, blok 3 Case CC.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
PowerPointslides maken
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Oplossingsgericht coachen
Dankdag 2013 “Denk je aan danken?”.
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Tekenopdracht Pointillisme Strand.
Rick van den Dobbelsteen Lloyd Fasting
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Marketing Werkgroep 6.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Pupil van de Week Om de kinderen nog enthousiaster te maken voor de sport korfbal, is “ Pupil van de week” in het leven geroepen. Startdatum: 10 september.
Drie echtparen willen toetreden tot een kerk.
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Vlinders Daphne voorbach
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Godsdienst.
Godsdienst.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Meertrapsmailing: verschillende vormen 1)De teaser: –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) 2)De reminder: –1e mailing (hoofdmailing)
Mijn klas (4 Havo) heeft op 11 oktober parijs bezocht, in deze presentatie laat ik foto’s zien en recensies. Gemaakt door Gilian Sanders 4hna.
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Marketing Marketingoriëntatie
Breien!.
De vierde planeet vanaf de zon
Gentle Teaching.
H.6 Overleggen en regelen
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
9 Geschiedenis Pc’s. De eerste pc’s De eerste Personal Computer is de Altair Deze werd zo genoemd omdat de gebruiker niet langer werkte aan een.
Schaduw is niet een aspect maar een effect van licht.
Tilburg University Maarten Grootendorst Maarten Heidenrath
‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’ Genesis 1:1
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
TESLA MOTORS Paspoort.
Welkom in de jungle van groep 3. Jip maakt eerst een schets en daarna verft hij zijn aap in de jungle!
“Ontwikkelen van educatieve spellen voor een speciale doelgroep”
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Loyaliteit begint met een warm welkom
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Introductieavond voor bestuursleden Doelstellingen Scouting Nederland.
In God geloven Wat is geloven? Tot geloof komen Bestaat God? God laat Zich kennen.
1 De werkomgeving van autocad instellen nadat we het programma geopend hebben. Klik rechtsonder op workplace switching.
ITU World Triathlon Grand Final
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
ITU World Triathlon Grand Final
Opdracht 1 communicatietheorie
Transcript van de presentatie:

EFFIE – ROBIJN CASE 2012

ACHTERGROND INFO Het is begin 2004, het marktaandeel van Robijn is onder druk komen te staan. Het wasgedrag is veranderd. De consument deelt de was niet langer in naar hoofdwas en fijnwas, maar naar kleur. Het fijnwassegment is aan het verdwijnen.

ACHTERGROND INFO Nieuwe Color proposities van andere merken spelen goed in op de nieuwe consumentenbehoefte. Robijn wordt hierdoor in een niche gedrukt en verliest hard terrein.  Robijn is een nichemerk voor de fijnwas geworden. Een fijnwassegment dat aan het verdwijnen is

UITDAGING DE UITDAGING? Robijn moet weer opeisen wat van haar is: zorg voor kleuren en stoffen

STRATEGIE? Kern van de strategie is de speciale zorg van Robijn voor de fijnwas relevant te maken voor alle was. Merkcampagne en productintroducties gaan daarbij hand in hand.

MERKCAMPAGNE In de merkcampagne wordt de zorg voor alle was relevant gemaakt door niet langer speciale fijnwas kledingstukken, maar de liefde voor alle was centraal te stellen

POSITIONERING Robijn positioneert zich dan ook niet op het wasproces en de probleemoplossende functie van het middel. Maar op de emotie van mensen bij de was en op het schitterende eindresultaat. De grootste belofte in wassen: een stralend mooi eindresultaat.

MARKETING STRATEGIE = INTRODUCTIE Een duidelijke communicatiestrategie gecombineerd met een even zo duidelijke marketingstrategie. De speciale zorg voor de was relevant maken voor alle was. Daarom wordt als eerste Robijn Color geïntroduceerd. Robijn Color is voor alle was, het is de eerste logische vervolgstap op het fijnwasmiddel Robijn Fleur&Fijn. Daarna wordt Robijn Black Velvet binnen de nieuwe merkcampagne geintroduceerd wat voor veel herkenning en opleving van het marktaandeel zorgt. Vervolgens introduceert Robijn verschillende geurvarianten van Color en maakt ze een grote stap door Robijn Stralend Wit te introduceren, want ook wit is een kleur. En met de laatste productintroductie van Klein&Krachtig heeft Robijn de basis gelegd voor verdere groei.

DUS Robijn is afgetekend marktleider in dit groeiende segment van geconcentreerd wasmiddel, dat meer gemak biedt en bijdraagt aan een lagere milieubelasting.

RESULTAAT? In 2010 heeft Robijn de tweede positie in marktaandeel bereikt (17,3%). Over een periode van 6,5 jaar is Robijn met 6,2%-punten consistent gegroeid in marktaandeel. Een relatieve groei van 56%, en dat in een zeer competitieve markt. Ter vergelijk, de marktleider maakt in dezelfde periode een relatieve groei van 11% door.  Robijn is een van de twee grote wasmiddelmerken van Nederland geworden. In 2010 heeft Robijn de eerste positie in Brand Value bereikt (Brand Health Check, Millward Brown). Robijn heeft de hoogste ‘voltage’ en scoort het hoogst op Conviction, Advantage en Acceptable Brand Performance. Robijn is in de ogen van de consument het meest duidelijk gepositioneerd en geprofileerd en heeft haar core merkattributen (houdt kleuren langer mooi, houdt kleding langer mooi, heeft een heerlijke geur) behouden en versterkt. Robijn is in 2010 (Millward Brown) het meest desirable wasmiddelmerk van Nederland (met 9% afstand tot nummer 2, de marktleider).

POPULAIRRRRR De Robijn merkcampagne is ongekend populair. En heeft sinds 2006 € 1.410.340,- aan free publicity opgeleverd. De laatste 10 commercials hebben allemaal hun première bij Shownieuws gehad. De lijst met BN’ers die zelf bellen om mee te mogen doen aan de campagne is ook lang. De campagne is geliefd, zowel bij bekende als onbekende Nederlanders.

TV WAS COMMUNICATIE INSTRUMENT http://www.youtube.com/watch?v=6IMt683gnrU