Van tweeluik naar driehoeken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Edushock leerfestival
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Lid raad van toezicht op voordracht van de cliëntenraad
Informatievoorziening van toezichthouders
De marketing-omgeving
Medezeggenschap en de Benchmark
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Motivatie van de professional Willy Limpens
Klassieke AO Leseenheid1
Maatschappelijk Aanbesteden
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Bestuur en toezicht 12 maart 2010 w.sorgdrager. veranderingen organisaties worden ingewikkelder management professionaliseert aandacht voor risicomanagement.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
12/06/2013 De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Professioneel Kritische Instelling
1 Vereniging voor Pensioenrecht Studiebijeenkomst 28 september 2004 Wie houdt toezicht op het bestuur van een pensioenfonds? Mr. P.P. de Koning Voorzitter.
Allen & Overy LLP Pension Fund Governance in onderzoek Wijnanda Rutten Vereniging voor Pensioenrecht 28 september 2004.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Van tweeluik naar driehoeken
Governance sociale huisvesting in de EU VTW 24 juni 2014 Rudy de Jong.
In het publiek belang Hoe verder met de toekomst van accountants?
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
Welkom! Interactieve Bijeenkomst Versterking relatie intern en extern toezicht Onderwijs 16 oktober 2015 Ton du Burck (VTOI) Marianne van Veen en Johan.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Toezicht op Goed Bestuur bij IGJ Toezichtfestival maart 2019
Transcript van de presentatie:

Van tweeluik naar driehoeken Versterking van interne checks and balances bij semipublieke organisaties WRR rapport nr 91 1

Aanleiding Reeks ontsporingen in semipublieke sector Vestia, Amarantis, Meavita, etc. Politiek-bestuurlijke reactie nadruk op externe controle en aansprakelijkheid weinig aandacht voor interne weerwerk als intern niet op orde is, komt extern te laat

Context vervolg op Cie Halsema (‘tegenkracht organiseren’) complement WRR rapport over extern toezicht kortlopend traject literatuurstudies, gesprekken

Centrale boodschap Semipublieke organisaties moeten en kunnen hun interne checks and balances beter organiseren

Semipublieke organisaties

Interne check & balances vormen van tegenspraak en weerwerk binnen de instellingen

Transformaties Ontzuiling en ‘verstichting’ leden verdwenen uit beeld Schaalvergroting en professionalisering leken raakten uit beeld Hybridisering (two-tier model) ‘publieke aandeelhouders’ niet in beeld

Knelpunten Probleem omvang, complexiteit, risico’s zijn groter aantal ‘ogen’ dat meekijkt niet meegegroeid Risico’s borging van financiële stabiliteit verankering maatschappelijke meerwaarde

Oplossingsrichtingen collegiaal bestuur versterking raad van toezicht door inschakeling van ‘derde partijen’

Afwegingskader Weerwerk, niet meer papierwerk Werkzaam: effectieve tegenmacht Werkbaar: geen verlamming 10

Collegiaal bestuur 11

Tweeluik

Tweeluik kwetsbaar Informatievoorziening RvT complexiteit, tijdigheid sterk afhankelijk van RvB Borging maatschappelijke belangen beperkte maatschappelijke legitimiteit Beschikbaarheid zorgen over krappe markt publieke toezichthouders

Van tweeluik naar driehoeken

Rol derde partijen Scherp houden RvB en RvT financiën en kwaliteit werkprocessen maatschappelijke legitimiteit en meerwaarde

Wie kan derde partij zijn? Rapport bespreekt een aantal opties financiële stabiliteit – maatschappelijke meerwaarde lichte – zware vormen binnen – buiten bestaande structuren variaties mogelijk combinaties mogelijk Aan RvT en RvB om keuze te maken

Opties 17

Opties 18

Maatschappelijke belanghebbenden Lichte vormen maatschappelijke adviesraden, cliëntenraden consultatie en advies RvB en RvT Zwaardere vormen raad maatschappelijke belanghebbenden inlichtingenplicht en enquêterecht instemmingsrecht strategisch beleid

Opties: vereniging 20

Ledenraden Nieuwe stijl professioneel secretariaat enquêterecht professionele auditcommissies strategische beslissingen

Opties: vennootschap 22

Aanbevelingen RvT en RvB Zorg voor een robuuste vormgeving van de interne checks and balances Leg hierover publieke verantwoording af, onder meer in het jaarverslag

Aanbevelingen branche Stimuleer de ontwikkeling van ‘best practices’, bijvoorbeeld door ‘Handvestgroep intern weerwerk’ Leg criteria voor interne checks and balances vast in branchecodes en visiteer leden daarop

Aanbevelingen extern toezicht Neem criteria voor effectieve en passende interne checks and balances op in het toezichtkader Beoordeel instellingen daarop

Aanbevelingen kabinet Ontwikkel als zelfregulering te weinig resultaat oplevert een ‘good governance’-kader Met daarin basisnormen voor de interne governance binnen de semipublieke sector